Hey hoi, Ik ben benieuwd waar jullie hakers en breisters je wol kopen. Ik wil aan een plaid beginnen maar wil geen kapitalen kwijt zijn. Hoor graag van jullie.
Acryl. Is dus geen wol. Ik vind het ook behoorlijk pluizen. Voordeel vN acryl is wel dat het ligt is. Katoen is vaak veel zwaarder, dus krijg je een herl zwaar plaid.
Gelukkig. Ik moet zeggen dat ik het pas pluizig ben gaan vinden nadat ik vaker met katoen ben gaan haken. Ik heb ik het begin heel veel met zeeman acryl gehaakt. Mijn meiden vinden de sjaals en mutsen van acryl wel erg kriebelen.
katoen bij de plaatselijke breiwinkel, is zo'n 2,50 per bol maar gaan veel lapjes uit een bol. En idd een plaid gaat dan zwaar worden, haak er nu een van granny squares met dubbele draad. Zit nu ongeveer voor 80x80 cm lap aan elkaar en begint een leuk gewicht te worden.
dank voor jullie reacties. Als ik bij de zeeman bollen wol ga halen hoeveel moet ik er ongeveer inslaan voor een plaid van 150 bij 150 cm? Zou ik aan 30 bollen voldoende hebben? Of niet?
Ik vind het zo zonde om goedkope wol/katoen te gebruiken. Het wordt echt veel sneller lelijk en gaat pluizen. Daar ga je dan met al je uren werk (100 uur werk misschien wel meer?) Ok je bent voor kwaliteit meer geld kwijt maar dat maak ik in mijn hoofd zo goed: stel iemand gaat naar sport en betaald 8 euro per keer. Ik heb voor 8 euro 4 bollen glanskatoen en daar kan ik uren mee haken! Iemand die sport is dus vele malen duurder uit met haar hobby En ik koop af en toe 2 bollen dus dan lijkt het niet zo hard te gaan
Daar heb je gelijk in. Ik ga toch nog eens nadenken hoe en wat ik ga doen. Zou iemand aan kunnen geven hoeveel meter wol je nodig hebt ... dat scheelt ook nogal per bol!
Voor een plaid kan je, denk ik, beter een comibinatie garen nemen. 50% katoen en 50% acryl. Dit is lichter, zoals acryl, maar blijft langer mooi zoals katoen. Op internet zijn een heleboel wolwinkels, denk dat geen echt heel slecht is, google de naam waar je wilt gaan bestellen en je komt een heel eind.
Die van de Hema schijnt wel mooi te blijven, heb ik van horen zeggen. Ik heb er zelf geen verstand van hoor.
Ik zou, om je een indicatie te geven, uitgaan van zo'n 20-30 bollen. Dan heb ik het wel over de kleine bollen katoen (van ik schat zo'n 50 gram). Persoonlijk zou ik de maat wijzigen 120 cm breed is echt wel genoeg, de lengte 150 cm is prima (al mis ik dan nog net een stukje om het onder mijn voet te vouwen ) Als je met blokken gaat werken maak dan eerst alle blokken en pas op het laatst maak je ze aan elkaar. Je hebt dan niet zo'n grote lap om mee te werken en je kunt nog schuiven voor een mooi resultaat. Wat het gewicht betreft; ik heb daar geen last van. Mijn laptop op schoot weegt zwaarder
Zoals hierboven al wordt aangegeven, alles wat voor 'wol' doorgaat is geen wol, vaak is het ofwel 100% acryl, of een groot gedeelte. En daar kunnen ze bij ons helemaal niet tegen. Wat een goed alternatief is, ook prijs/kwaliteit gezien, zijn de Drops garens, deze zijn vooral online te bestellen. Mijn schoonmoeder en stiefmoeder zijn degenen in de familie die echt veel breien (ik hou het voornamelijk bij sokken) en halen hun wol uit Engeland, soms Canada, USA of Nieuw Zeeland.
Hier voor het eerst drops besteld voor een vestje voor dochterlief. Die heeft een hekel aan kriebel en puur acryl gaat weer zweten (en dus nog meer kriebelen..) Dus hier was het advies Drops Fabel. En ik moet zeggen... Het haakt erg lekker weg Hoop stiekem dat ik wat overhou... Kan ik er ook nog een paar sokken van maken Overigens als je echte wol zoekt.. Moetje in de hobbywinkel om "sokkenwol" vragen. Maar bij ons kost dat dus 6 per bol En de drops fabel die ik nu heb is per bol 2,60 online. Moni lana of hobbydoos verkopen het wel via de website. Beiden prima winkels.
Drops fabel is een mooie wol. Het blijft ook super mooi in de was. Ik heb hier een babyvestje van en inderdaad van het restje sokjes. Welke patronen maken jullie nu?
Gehaakte DROPS bolero van "Fabel". Maat 3 tot en met 12 jaar. ~ DROPS Design Alleen dan wel een ander kleurtje. Dochter draagt enkel wit, roze en paars zo'n beetje dus een rood-achtig bolerootje er over leek me niet echt leuk Sweet berry heet "mijn" fabel geloof ik. Paars met paars gemêleerd in ieder geval
Dezeben ik aan het haken http://truttebelle.files.wordpress.com/2012/09/patroon-baby-muts1.pdf Is niet een hele moeilijke vind ik.