morgen is het zover.. 4 jaar geleden toen we hier kwamen wonen zeiden we tegen elkaar dat als de oudste kon lopen we een hondje zouden nemen. En nu loopt fien lekker, heb nog twee weken vakantie en daarna kan hij/zij straks mee naar mijn werk (groene school). Ik ben altijd opgegroeid met honden, ik vergeet nooit dat we op mijn twaalfde onze hond Tommie gingen ophalen toen onze schat Rex overleed. en ook zal ik nooit de dag vergeten dat mijn vader alleen met de hondenriem terugkwam en mijn moeder de hele dag huilend in bed lag. Alles hebben ze er aan gedaan om hem te helpen, maar hij had een hartafwijking (ouderdom) die zelfs met de duurste medicijnen niet te behandelen was. Nooit is er meer een hond in huis gekomen, mijn moeders hart was gebroken. snifffff.... anyway... morgen gaan we kijken naar een kruising tussen een kort en ruwharige teckel en heb ik vannacht gewoon wakker gelegen want... - wat heb ik allemaal nodig voor een puppy - hoe vaak moet ie eruit - hoe vaak moet ie eten - hoe wen ik hem aan de katten.. en andersom - waar slaapt ie s'nachts.. zo zonder zijn mama.. - hoe laat ik de kinderen goed met hem omgaan.. dus... wie heeft er puppy tips voor mij? alvast bedankt!
Je mag me een pb sturen ik heb ook een puppy gids voor je Pups moeten naar buiten: na het eten, drinken spelen en slapen en ieder anderhalf uur. Eten deed ik 3 x per dag. Wennen aan de katten komt vanzelf, ik heb het gewoon op zijn beloop gelaten. Wennen aan kinderen is wat anders, de kinderen moeten wel weten wanneer de pup eet, en slaapt dat je hem moet laten. Leer ze dat spelen alleen met een speeltje mag en niet in de handen. Maak hun de regels ook duidelijk, mag de pup als hij volwassen id niet op de bank, of niet springen, leer hem dit dan nu niet aan! Ik laat mijn pups slapen in een bench, vaak de eerste paar nachten een doos in de bench, klokje erin( zo een die tikt) en een kruikje, kleedje erover. Klaar. De pup mag ook best wat piepen, en zal er soms even uit moeten maar wacht wel tot hj stopt met piepen en even stil is voor je heen loopt anders denkt hij, mijn gepiep helpt, dan komt ze! In mijn gids staat ook een uitzet en nog veel meer, je mag hem zo hebben
Wat heb je nodig: Een eigen plekje voor hem/haar, net wat je zelf wil mand, kussen, dekens, bij ons hebben ze een eigen bank, zakje brokjes van de fokker zodat je als je zou willen kan mengen met het voer wat je wil gaan geven, speeltjes, halsbandje/tuigje, riem, borstel/kam, koekjes/snoepjes, water en voerbak. Hoe vaak moet ie eruit: Zowiezo na het slapen of spelen of eten/drinken en als hij dat aangeeft. Hoe wen ik hem aan katten: Ging hier vanzelf, niks dwingen en gedrag van beide goed in de gaten houden, gewoon op hun manier laten gaan. Hoe slaapt hij zonder mama: Je hebt snugglepups die je kunt gebruiken anders snacht met een kruik en wekker op zijn plekje leggen, eerste paar nachten piepen de meeste pups dit niet straffen!Hij mist zijn mams en broers/zusjes dit went echt vanzelfs. Hoe laat ik de kinderen goed met hem omgaan: Vertellen dat puppie nog maar een baby is en uitleggen wat wel en niet mag want ook puppie heeft gevoel. Kijk anders eens op www.puppyplein.nl
Ga eens internet afspeuren voor tips. Het is echt wel heel belangrijk voordat je een pup in huis neemt om je goed te verdiepen want het valt niet mee! Helemaal niet met kleine kinderen. Onze pup is nu ruim 4 maanden en ik vind het nog steeds best pittig, helemaal in combinatie met de kinderen.
ik quote je even das makkelijker Sowieso een mand (denk hierbij ook na over of je een bench wilt, een bench lijkt me zeker met oog op katten geen overbodige luxe), een voerbak en waterbak, de laatste het liefst van steen zodat deze niet makkelijk omgegooid kunt worden. Gezien je ook katten hebt zou ik iets in de richting van een cat-it/dogit overwegen (qua drinkbak). een halsband en riem, een borstel, (vraag even aan degene waarbij ie vandaan komt wat ze gebruiken voor de ruwhaar, want afhankelijk van de vacht kun je een andere borstel nodig hebben), denk aan ontvlooiings-middel net als ontwormingstabletten, haal wat extra voer in huis,een honden nagelschaartje. En zo heb ik het wel grootendeels denk ik. ook dit, overleg even met degene waar ie vandaan komt. Die heeft daar beter oog op dan ik, maar denk dat je wel van minimaal een keer of 5 uit moet gaan. Weet niet hoe oud de pup is, maar ook s nachts zal hij er vast wel uit moeten in het begin. Eten geldt eigenlijk ook voor vraag het aan degene die m jullie verkoopt. Maar ik denk sowieso 3 keer, misschien zelfs 4 afhankelijk van de leeftijd. hond in draagmand (of bench) en de katten laten ruiken en kijken hoe of wat. Doe dit niet andersom want de katten pissen alle onder waarschijnlijk! Hoe je het ook doet, bedenk dat katten scherpe nagels hebben wat zeker als deze het oogje zouden raken weleens voor problemen kan zorgen. Hou ze dus de eerste tijd in de gaten . De katten zullen de pup snel genoeg "leren" respect te hebben voor ze. Vaak gebeurd dit onder de tactiek, eerste keer uithalen zonder nagels, tweede keer uithalen zonder nagels, doet ie t daarna nog zitten er wel nagels bij. Zorg in ieder geval dat je katten altijd de hoogte in kunnen vluchten! Zorg dat je iets van een dekentje of een speeltje meekrijgt uit het nest, iets met een vertrouwde geur iig. Sommige mensen laten de hond in de mand in de slaapkamer de eerste nachten en verhuizen de mand steeds verder naar de uiteindelijk bedoelde slaapplek, ik zou dit niet doen. Dan liever op de gang vlak buiten je slaapkamer deur, dat je m wel kunt horen en toe kunt spreken, maar niet in je slaapkamer, want leer m dat maar weer eens af. Er zijn ook mensen die m meteen op de uiteindelijk bedoelde plek laten slapen, en af en toe eens gaan kijken s nachts. het is net wat je fijn lijkt. Eerst leer ze de hond zijn ruimte te geven. en laat ze nooit samen alleen! Denk hierbij aan het verhaal van de mand die zijn hond liet inslapen omdat deze zijn kind had gebeten, en er na het inslapen pas achter kwam dat het kind de oren van de hond aan elkaar had geniet! Belangrijkste regel tussen honden en kinderen, wat gij niet wilt wat u geschiet doe dat ook de hond niet! Hond mag niet aan de speeltjes van de kinderen komen, dus de kinderen ook niet aan die van de hond. hond mag niet aan de koekjes of welk eten dan ook van de kinderen komen, dus de kinderen ook niet aan het eten van de hond. Laat je kind ook nooit de hond uitlaten, hoe klein een tekkel ook is, ze hebben kracht en zijn mega eigenwijs. Zo het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat je er iets aan hebt, heb je nog vragen je mag altijd pb-en
Wij hadden voor onze pups een bench, na het eten even een uurtje rust, na een tijdje flink spelen even rust (meestal geven ze dat wel vanzelf aan). Begint ie met piepen dan pas eruit laten als ie een tijdje stil is anders heb je hem beloond voor zijn gepiep. Je hebt ook meer dan genoeg speeltjes nodig waar die op mag kauwen, heel belangrijk als ie straks tandjes gaat wisselen en je niet wilt dat ie in de meubels gaat bijten (als ie wel in meubels bijt dat gedrag corrigeren door nee te zeggen en hem het kauwspeeltje aan te bieden). Wat betreft het uitlaten. Na het eten, na het spelen en als ie wakker wordt. Plast en poept ie buiten heel uitbundig belonen, plast ie binnen, negeren en gewoon opruimen. Want als je hem zo jong corrigeert voor het binnen plassen gaan ze dat linken aan het plassen zelf en dan heb je dikke kans dat ze ook buiten niet meer durven. Wat eten betreft, overleg dit met de fokker. Meestal eten ze nog 3 keer per dag en kun je dit afbouwen naar twee keer per dag, de aantal grammen is een kwestie van goed kijken naar het hondje, zie je te veel skelet dan meer geven (ja logisch natuurlijk ), moet je de ribben zoeken dan wat minder geven. En wat heel belangrijk is: GEDULD! Een pup/hond is niet binnen 6 maanden compleet opgevoed, in hun puberteit komt namelijk veel pup gedrag weer terug dus dat betekent dat je even "opnieuw" moet beginnen.