Hoi allemaal, Omdat ik vaak dierentopics zie langskomen hier en er toch een aantal meiden met veel ervaring lijken te zijn plaats ik "mijn" probleem hier ook even. Ik heb twee katten, een HTK kater van 6 jaar, grijs met wit, die is vrij huiselijk. Daarnaast heb ik nog een langharig wit bastaard poesje van 2 jaar. Het is een schat, maar wel een wildebras. Ze komt uit Kroatië, is in Nederland opgevangen door een stichting en zo bij mij terecht gekomen toen ik op zoek was naar een nieuw maatje (de vorige had hcm en is met 3 jaar overleden) voor mijn andere kat. Al vanaf het begin hebben mensen in de buurt een hekel aan de witte poes. Ik denk deels omdat ze opvalt. Met buurvrouw is het al echt tot ruzie gekomen omdat ze nooit naar ons toe is gekomen met een klacht over de katten, maar op een dag gewoon kattendrollen (echt niet allemaal van mijn katten, er lopen er hier veel en ik heb twee volle kattenbakken binnen) over de schutting gooide. Daar ben ik toen wel met haar over in discussie gegaan, maargoed. Nu kwam ik de (oudere) buurman van twee huizen verder tegen en die vond het moeilijk om te zeggen maar had ook echt last van deze poes. Graven in zijn tuin als hij plantjes had geplant, en ook drollen. Hij zei dat hij echt zag dat het deze kat is. Deze buurman is heel aardig en zegt het dus op een normale manier. Maar ik weet niet meer wat ik nog kan proberen, haar binnenhouden lukt niet, is ook gewoon zielig, ze is het liefst altijd buiten. De tuin afzetten op verschillende manieren werkt ook niet, ze komt er steeds weer uit en gaat dan letterlijk binnen tegen de ramen op. Wat wel enigszins helpt is haar 's nachts buiten doen, dan slaapt ze overdag. Maarja, daar is het poep en graafprobleem natuurlijk niet mee opgelost.... Nou ik hoop dat iemand van jullie nog wat weet, ik word er bijna wanhopig van zo... En ik kan me ook goed inleven in de buren hoor! Enige is dat er hier veel katten rondlopen (ook andere katten in mijn tuin) en dat ik het idee heb dat ze het een beetje op die van mij hebben voorzien.... Had ik maar een grote boerderij midden in de polder .
Ja ze zouden evt op jou kosten cacao doppen kunnen leggen in de tuin of van die spray of korrels die katten vies vinden.. Het is gewoon lastig je kat uit een ander zn tuin te houden.. Je kunt ze niet binnen je eigen tuin houden?
Hoi Sallie, Wat rot voor je dat je klachten krijgt over je kat! Je zou het kunnen proberen met zo'n halsbandje en de tuin afzetten.. Heb er zelf geen ervaring mee maar wel goede verhalen gehoord! Ik weet niet precies wat er gebeurd als hij uit dat rondje gaat waar hij mag maar volgens mij is het geen schokje ofzo. Misschien iets om te proberen, succes!
Eigenlijk de reden dat mijn katten bijna altijd binnen zijn (alleen als ik buiten ben, gaan ze ook naar buiten. ze weten en willen de tuin dan niet uit). Ik heb altijd zoiets van, wij hebben gekozen voor katten, niet de buren. Maar inderdaad even goed comminuceren voor een passende oplossing, want een ''burenruzie'' is nooit leuk.
Wij hebben een buitenren voor de katten. Zo kunnen ze wel naar buiten, maar kan hen niets gebeuren en heeft niemand er last van.
Kattenren of inderdaad een bandje en afzetten, en geef de buren de tip om koffieprut in de tuin te doen, goede mest en houd katten weg.
Jouw tuin afzetten met een schrikdraadje. Of een buitenren. Maar het eerste lijkt me makkelijker. Als ze een keer goed zijn geschrokken, wagen ze zich er de volgende keer niet meer aan. Succes!
Wat een lastig probleem want je kunt het gedrag van je kat buiten moeilijk beïnvloeden natuurlijk. toen ik het verhaal las dacht ik even dat je in de buurt woonde haha maar toen zag ik noord-holland staan dus dat kan niet. wij hebben namelijk ook een witte kat rondlopen in de buurt die de hele buurt terroriseerd. Hij loopt gewoon bij mensen naar binnen, poept in tuinen, eet bakjes leeg, vecht met de andere katten en is lelijk tegen kleine kinderen. Ik heb er nooit aan gedacht om een klacht bij de eigenaars neer te leggen omdat je zo'n kat moeilijk binnen kunt houden en het gedrag ook niet echt kunt corrigeren en als ze met kattenspul langs alle tuinen in de buurt moet gaan mag ze wel een 2e hypotheek nemen Iedereen heeft zn eigen oplossing. De een laat hem toe in huis en de ander (zoals ik) jaagt hem keer op keer weg tot hij het snapt. Het is alleen een hardnekkige kat... Gooi je een emmer water over hem heen komt hij zijknat gewoon lekker terug na 2 seconde en beschiet je hem met bevroren doperwten (toen was ik echt ten einde raad omdat hij midden in de nacht onder ons slaapkamer raam aan het mouwen was) schrikt hij even en zie je hem (als je geluk hebt) 5 min niet meer tot hij weer terug komt... zucht... hahaha
een kattenren is inderdaad een heel goed idee! Maar goed, ik vind eigenlijk ook dat andere niet voor de katten kiezen en er wel last van ondervinden, en die mensen er eigenlijk ook niks aan horen te doen. Dat ligt bij eigenaars zelf.. Maar de meeste zijn wel meelevend of coulant, dus met die speciale dingen zoals koffieprut in de tuin, als dat helpt Hopelijk kom je eruit met de buren, want beter een goede buur dan een verre vriend zeggen ze toch...
lastige situatie, en z'n kat krijg je niet meer binnen en tuin afzetten heeft ook geen zin, uiteindelijk komen ze er toch wel uit. Er bestaat iets voor speciaal in de tuin wat katten erg vies vinden makkelijk te plaatsen, verschillende varianten. idd eventueel op jou kosten dat voor hun halen die moeten ze dan plaatsen in hun tuin. Kat wil daar niet meer ze behoefte doen.
En zo een apraatje met een hele hoge piep in die mand zn tuin? Die je als mens niet hoor maar die katten erg vervelend vinden?
Super bedankt voor alle tips! Ik zal morgen iedereen even apart reageren! Was een drukke dag vandaag en nu op mijn (nieuwe) telefoon reageert het wat lastig....
De koffieprut is in elk geval goedkoper, en drinkt men geen koffie maar wel thee, dan thee zakjes open maken en dat in de tuin leggen. En wat TS ook zou kunnen doen als ze een kattenren maakt is valeriaanwortel in de ren leggen, dat vinden katten helemaal het einde en dan is de overstap iets makkelijker. *er bestaat dan wel kans dat andere buurt katten bij de ren willen komen*
Lastig hoor.Onze katten komen alleen in een ren,daar kunnen ze echt niet uit.Ideaal! Ben idd ook van mening dat een ander geen last hoeft te hebben van onze dieren.Maar snap wel dat het moeilijk is als ik het zo lees. Schrikdraadje hebben we ook geprobeerd,daar trok 1 kat zich niets van aan Of een net over heel je tuin als die niet te groot is?
Hele tuin af laten zetten door bijvoorbeeld nettenlijn.nl, dan kan ze veilig naar buiten maar ook je tuin niet meer uit.
als je tuin omringt is door schutting.. kan je zon systeem maken op de schutting wat je wel vaker ziet.. dus op de schutting paaltjes maken die 30 graden op de afrastering staan naar binnen toe.. en daar bv prikkeldraad of zo tussen spannen.. dan kan kat niet meer omhoog springen