Help, mijn buuf wil haar achteruitgang

Discussion in 'De lounge' started by Fien25, Oct 20, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,659
    422
    83
    Een tijd geleden heb ik een berichtje geplaatst, dat ik onenigheid heb met mijn buurvrouw. Ik heb toen viel aan jullie steun gehad, en ik hoop dat jullie wellicht nog meer tips nu voor mij hebben. Sorrie voor het lange bericht:confused:.

Een korte samenvatting. Mijn buurvrouw heeft er 22 jaar geleden voor gekozen haar poort dicht te maken, voor een gesloten tuin d.m.v. een schutting. Er liep een achterpad tussen mijn tuin, en haar naast buren. Haar buren hebben vlak daarna een grote schuur geplaatst. Hoogstwaarschijnlijk op een deel van het achterpad. 12 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht. Achter onze schutting liep een klein doodlopend paadje, wat als afvaldump werd gebruikt door de buurt. In samenspraak met de twee buren, hebben we tien jaar geleden het paadje bij onze tuin getrokken, om o.a. een veiligere omgeving te creëren.

Mijn buurvrouw heeft aangegeven bij een verhuizing, als de nieuwe bewoners de oude situatie terug willen, dit teruggegeven moet kunnen worden. Daar zijn we akkoord mee gegaan.

De buuf wilde deze zomer haar gehele schutting vervangen, en daarnaast weer een achterdeur plaatsen. We hebben aangegeven de oude situatie weer terug te kunnen geven, maar dat dat hoogstwaarschijnlijk niet voldoende is, om voor haar een deur te plaatsen.

Bij alle buren staat dat men recht van overpad heeft. De betreffende schuur staat er al meer dan 20 jaar, en hoeft niet weg. Mijn buuf geeft aan dat haar nieuwe buurman bereid is om de schuur weg te halen, als hij in het overpad zou staan. Ik heb zelf geen rechtsbijstand, mijn buurvrouw wel. Die heeft ze ingeschakeld, omdat we er beide niet uitkomen.

Ik heb zelf wel telefonisch juridisch contact, en zij gaven zelf aan dat er sprake van verjaring is, als ze vrijwillig meer dan 20 jaar geleden haar achteruitgang heeft afgesloten.

Daar wil ik het het liefst niet op spelen. De relatie met de buuf is op dit moment erg bekoeld, voornamelijk daar haar manier van communiceren.

Ik heb aangegeven dat ik graag haar nieuwe buurman wil ontmoeten, voor een kennismaking, voordat we met z'n drieën de tafel gaan zitten.
    Ik heb meerdere malen voor zijn deur gestaan, maar hij is er niet of doet niet open. Drie weken geleden heb ik een net briefje door de bus gestopt, met de uitnodiging voor een kopje koffie om kennis te maken met mijn telefoonnummer. Daar is helaas ook niet op gereageerd.

De buuf is boos. Zij heeft wel met de buurman kunnen praten, en zei dat hij deze week contact opneemt. Dat is op heden nog niet gebeurd. Ik denk dat hij geen zin heeft om in onze onenigheid zich te mengen.

Haar rechtsbijstand sommeert dat ik nu een grote opening in mijn schutting moet maken van 1.20 zodat de buuf haar deur kan plaatsen.

Ik probeer aan alle kanten welwillend te zijn, maar ik wil niet zomaar een deel van onze tuin hiervoor opgeven. Onze tuinen zijn allemaal vrij klein(+- 5 m diep). Wij kennen de oude situatie niet. Het probleem wat er nu is, is door een beslissing van 22 jaar geleden ontstaan. Ik begrijp dat wij een deel van het probleem zijn, en een volgende stap moeten zetten.

Mijn angst is dat de nieuwe buurman niet meewerkend is, en wij daardoor meer tuin moeten opgeven voor haar achteruitgang. En ik denk dat dat me het meeste dwars zit.

Mijn broer adviseert ons ome en meter schutting weg te halen achterin de tuin, als tijdelijke oplossing. Er komt een doorgang, maar hoogstwaarschijnlijk nog steeds niet groot genoeg, omdat de schuur in de weg staat. Zij heeft de sleutel van onze poortdeur,en kan deze gebruiken.

Mijn angst is dat, als ik dit doe, ze uiteindelijk meer gaat vragen. Wat ze bij mijn buurman niet kan halen, komt ze bij ons halen. Ik begrijp het recht van overpad, en dat ze een achteruitgang wil. Maar niet volledig ten koste van ons.

Wat zouden jullie doen dames? Al jullie advies is welkom.

2. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,659
    422
    83
    Even een foto'tje van onze tuinen. Het vierkantje rechtsonder is van mijn buurvrouw. Boven is onze tuin,en aan de linkerzijde van de nieuwe buurman.

Attached Files:

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Maar ze wil nu dus de ruimte die ze bij de buurman niet kan krijgen (ivm de schuur) bij jou gaan halen? Lijkt me dat als jij ruimte moet maken voor haar poort, je nooit meer moet geven dan hoe het in de oorspronkelijke situatie was - áls er al geen sprake is van verjaring. Als jouw oorspronkelijk deel nu te smal is (ivm met die schuur), moet ze bij die buurman aankloppen - daar heb jij in principe niks mee te maken lijkt mij. En aangezien die schuur er al 20 jaar staat, valt daar volgens mij gewoon niks te eisen.

lauwtje and bloem82 like this.
  4. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,474
    6,089
    113
    Female
    Precies wat ik dacht. Zij kan niet meer grond opeisen dan van haar ooit is geweest. Als het al geldig is mbt verjaring.

Ik kan me wel vinden in de oplossing om jullie schutting in ieder geval terug te plaatsen. Dan laat jij zien dat je welwillend bent. Angst dat ze dan meer tuin van jullie gaat opeisen lijkt me niet van torpassing omdat ze geen poot heeft om op te staan.

5. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Als ik jou was zo ik zo snel mogelijk zo'n soort prepaid pakket afsluiten bij een rechtsbijstandverzekering. Hiervoor betaal je wel wat meer dan als je een gewone rechtsbijstandverzekering had gehad, maar op deze manier sta je een stuk sterker in de zaak.

6. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    upload_2022-10-20_12-59-6.png

ze wil over dit roze deel overpad? zo was het vroeger? of snap ik het niet helemaal? en die schuur staat daar nu waardoor ze bij de buurman geen pad meer kan maken. en alles bij jullie langs moet. pfff. dat is nogal wat bij die kleine tuintjes.

ik zou zeker rechtsbijstand inschakelen. Direct hulp bij geschillen rondom wonen | DAS
    bijvoorbeeld via DAS kun je on demand voor een vaste prijs een jurist ernaar laten kijken. die komt met een advies waar je verder mee kunt. lijkt me in jullie geval echt wel iets wat je zelf niet zomaar kunt oplossen. en je staat absoluut sterker als zij ook een jurist heeft om dit ook te doen.

7. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,659
    422
    83
    Dank je wel voor de tip. Hiervan had ik nog niet eerder gehoord. Ik zal me daar eens in verdiepen.

Cin85 likes this.
  8. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,659
    422
    83
    Dat klopt, over het roze gedeelte. Een groot deel van het overpad staat in onze tuin. Maar een gedeelte, die grenst aan haar tuin, is hoogstwaarschijnlijk ingenomen door de voormalige buren. Die situatie is er altijd al geweest, voor zolang wij hem kennen.

Dank je wel voor de tip, ik ga me daar zeker ook verder in verdiepen.

9. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,659
    422
    83
    De oude situatie hebben we helaas nooit meemaakt. Officieel is het haar grond ook niet, maar van mij en de nieuwe buurman. Zij heeft recht van overpad. Een groot deel van dat overpad heb ik in goed overleg bij onze tuin getrokken. Een ander deel (vermoeden), staat de schuur op.

Het recht van overpad eist ze nu eigenlijk per direct op, via haar rechtsbijstand. En dat recht houdt in dat ze o.a. via onze grond, de tuin uit moet kunnen.

Onze welwillendheid heeft ze niets aan, omdat het aangrenzende stuk van 40 cm aan haar tuin, niet voldoende is voor een deur. En haar rechtsbijstand sommeert ons nu een opening te maken voor een deur met pad van 1.20 m.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind de gedachte van je buurvrouw wel vreemd. 20 jaar geleden geeft ze dat op, en nu met andere mensen (want zowel jullie als de nieuwe buurman woonden er toen niet) wil ze alles weer terug veranderen.
    Ik kan mij heel slecht voorstellen dat de buurman zn schuur wil verwijderen om haar het recht van overpad terug te geven.
    Zeker in het geval van de verjaring zou ik juridische bijstand vragen. Want als het verjaard is dan is het pech voor de buurvrouw.

Gewooniemand and Syane like this.
  11. Marti

Marti Fanatiek lid

Apr 18, 2014
    2,384
    867
    113
    Ik heb dit verhaal eerder gelezen. Daar stonden toen ook goede tips bij.

12. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Het lijkt me heel simpel: verjaring. Dat betekent dat de rechtsbijstand van alles kan sommeren maar dat ze geen poot hebben om op te staan. Ga naar je eigen rechtsbijstand en zorg dat het opgelost wordt. Jij wilde meewerken maar ze is alsnog boos en komt met sommaties. Ik zou het loslaten en geen goodwill meer tonen.

Vero0504 and tuc like this.
  13. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

Oct 13, 2020
    1,049
    1,712
    113
    Female
    Wat staat er in jullie koopcontract of leveringsakte over het recht van overpad?
    Als daar niets overin staat kan jouw buurvrouw dan een akte van de notaris laten zien waar in staat hoe de oorspronkelijke situatie was?
    Want als ze dat heeft en daarin staat dat dat het over jullie grond en dat van de buurman gaat én het niet verjaard is, hoef je 'maar' 60 cm tuin te geven natuurlijk.

Vero0504, Syane and Ysabella like this.
  14. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,659
    422
    83
    Er staat in dat alle buren recht van overpad hebben. Er staat niet in hoe groot het pad moet zijn, en de verdeling. Maar het meest logisch is natuurlijk een eerlijke verdeling. Als het pad 1.20 m is geweest, dan zou het 60cm voor ons bedragen. Daar gaan we van uit.

Er zijn 2 vergelijkbare tuinen achter ons, die ze als leidraad pakt. Daarvan kan ik ook zien dat het een groot achterpad is. Alleen zo'n achterpad is er nooit geweest achter onze tuin.

Ze gaf al eerder aan ze het kadaster kan laten komen om een meting te laten doen. Ik weet dat dat erg prijzig is, en ik heb geen zin om dat te betalen. Zij vindt dat het proble bij mij ligt nu.

Villa Kakelbont likes this.
  15. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,495
    8,417
    113
    Nou, ze heeft destijds zelf deze situatie gecreëerd of de aanzet er voor gegeven, het is toch echt haar probleem.

Huismuisie likes this.
  16. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,495
    8,417
    113
    Wat een flauwekul, dan laat ze de deur lekker haar eigen tuin in draaien ...

17. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Niet meer weg geven als dat je verplicht bent. Simpel gezegd, niet jou probleem. Denkt buurvrouw recht op meer te hebben, mag zij kadaster inschakelen. Zou mooi wezen dat jij maar meer moet opofferen, is ze zot geworden ofzo….

Gewooniemand, Zuul, Vero0504 and 3 others like this.
  18. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,709
    4,025
    113
    Overijssel
    Ik zou het goed laten uitzoeken!. Heb er geen verstand van maar 1x Googlen levert mij al op dat de buuf er recht op heeft als dat de enige weg naar woning is. Anders misschien wel niet.
    Ze heeft toch de voordeur waar ze haar huis binnen kan?

19. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

Sep 7, 2022
    1,224
    1,746
    113
    Ik heb maar 1 tip: goede juridische bijstand zoeken.

Dit ga je niet meer onderling oplossen en is ook geen simpele juridische kwestie.

Vero0504 and Syane like this.
  20. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,006
    2,372
    113
    Hoe breed was jullie doodlopende paadje waar je in begin post over spreekt? Heb er niet zoveel verstand van dus misschien praat ik wel poep, maar als recht van overpad in jullie akte is vastgelegd en schuur van de buurman is verjaard dan blijft die van jullie over die niet verjaard is (want 12 jaar geleden).

Share This Page