Hoi meiden, Sinds een kleine 2 weken ben ik de trotse mama van het leukste, liefste en mooiste jongentje wat je je maar kan voorstellen Ik geef vanaf het begin borstvoeding en gelukkig gaat het heel erg goed! Ik heb nog geen kolf gekocht omdat ze best prijzig zijn en ik eerst wilde ondervinden hoe het zou gaan met de borstvoeding. Mijn vraag aan jullie is...welke kolf hebben jullie aangeschaft en waarom? Is een handkolf genoeg om af te kolven? Het gaat er om dat ik over een paar weekjes eens kan kolven zodat Sem kan wennen aan af en toe een flesje en als ik eind december weer ga werken dan ben ik van plan om te kolven op mijn werk en dan alleen 's morgens en 's avonds de borst te geven. Wat raden jullie aan en kan ik eventueel ook een 2dehands kopen? In de geboortewinkel waar ik ben geweest raadden ze me dat af ivm hygiene maar je koopt de slangetjes toch nieuw (als je een elektrische koopt en geen handkolf..) dus is het verder toch niet vies of zie ik dat verkeerd? Als je bij de thuiszorg kolven huurt krijg je ook een gebruikte toch? Ik hoop op wat tips van jullie! groetjes Ilse
Ik heb zelf de Medela Mini Electric. Ik had eerst een handkolf (niet van een bekend merk), maar dat was geen succes. Met deze kolf ben ik heel tevreden. Hij werkt prima, en ik kan zelf ondertussen gewoon even wat lezen ofzo. Als je gaat kolven op je werk zou ik in ieder geval een elektrische kopen. Handkolf is meer voor als je eens een keertje een middagje weg gaat, niet om stelselmatig elke dag te kolven.
Ik zou dan ook voor een electrische gaan. Ik heb zelf wel een handkolf, maar ik kolf eigenlijk bijna nooit, omdat ik vanuit huis werk en Milan dus bijna altijd live bij mij drinkt. Dan is een handkolf voldoende, maar anders zou ik zeker voor een electrische gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus een merk kan ik je niet aanraden.
ik zou ook voor een elektrische gaan. Ik had bij mijn 1e een handkolf (ging op zich prima, maar duurde langer), bij de 2e nu een elektrische (beide geleend/over kunnen nemen). Ik heb bij toeval een dubbele elektrische (medela pump in style) maar ik zou met een enkelzijdige afkunnen, omdat ik maar 1 borst per keer voed. Als je beide borsten geeft, is een dubbele kolf ook weer tijdswinst. Tweedehands kan dus prima, als je de onderdelen die met melk in aanraking komen vervangt. Let wel even op hoe intensief hij gebruikt is; elke kolf heeft een bepaalde levensduur (een gemiddeld aantal kolfuren) dus als iemand hem al voor 2 kinderen een jaar lang intensief gebruikt heeft zou ik die niet kopen. Oja, die elektrische maken wel veel herrie, dus ik weet niet waar en hoe je op je werk kolft, dan kan ook iets zijn om rekening mee te houden. Succes met de keuze! (en bedenk je dat kunstvoeding veel duurder is dan de prijs van een kolf )
Dank voor jullie antwoorden! Als ik op de site van Medela kijk dan zie ik dat wel afkan met een enkele elektrische pomp, ik ga inderdaad maar voor een elektrische omdat ik toch vaak zal gaan kolven, zeker als ik weer ga werken. Dan wordt het waarschijnlijk de medela swing maar ik las ook dat het beter is om hem niet 2de hands te kopen omdat er melk en bacterien in het motorgedeelte terecht kunnen komen wat daarna weer door je nieuwe aangekochte slangetjes bij jouw borsten terecht kan komen waardoor je een ontsteking kan oplopen? Ik had bedacht om het motor gedeelte 2dehands te kopen en de rest nieuw maar ik begin toch wel te twijfelen nu... Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zelf de Ameda lactaline... deze elektrische kolf kan net zo veel als de Medela maar is flink wat goedkoper (130 euro) Tevens zou je deze wel 2e hands kunnen kopen als je er een nieuwe kolfset voor op koopt (bij prettymum.nl) dan gebruik je dus alleen de motor van de vorige gebruiker. Ik heb ook een 2e handse en daar is al meegekolft voor 2 andere kindjes, en nog doet hij het probleemloos...!
ik heb een medela swing en werk 3 dagen. Gaat best goed dat kolven. Bij mij zeker per keer 150-200 ml Ook heb ik al voor de zekerheid een goede voorraad (zeker zo een 10 voedingen in porties) in de vriezer. Altijd handig als er een dag tussen zit dat het minder gaat!
ik zit even mee te lezen in dit topic omdat ik ook wil gaan kolven. ik vind het een fijn idee dat mijn vriend ook is een flesje kan geven.. puur voor het extra contact wat hij dan met zijn zoontje heeft. maar waarom zijn die kolf apparaten zo duur?? ik zag gister een handkolf van 60 euro. dat vind ik erg veel geld.
als je graag lang bv wilt geven ben je uiteindelijk goedkoper uit. Ooit wel eens gezien hoe duur poedermelk is? Daarbij kan je je kolf ook voor een volgend kindje gebruiken.
nee ik weet niet hoeveel poeder melk kost, dit word mijn eerste kindje dus alles is nieuw ik ben wel van plan lang bv te geven aangezien er veel allergieen in fam zit incl ik zelf helaas. dus hoe langer hoe beter. in dat geval is een goede electrische aankoop miss voordeliger. ik weet niet precies hoe ik kan uitrekenen hoeveel geld poedermelk kost in een jaar bijv?.. of dat duurder is dan een kolf?..
Dat is wel duurder dan een kolf, vraag me niet hoeveel maar een vriendin van mij die flesvoeding geeft vertelde me ongeveer een tientje per week kwijt te zijn, als je dus langer dan 4 maanden kolft dan heb je je medela swing er al uit want die is 150 euro Ik ga nog even verder rondsurfen op internet voor kolven maar ben blij met de antwoorden hier, ik heb er veel aan! groetjes Ilse
ik kolf 3x per week op het werk en heb de medela swing. Bevalt prima. Had eerst een tijdje de mini electric geleend van een vriendin, maar vond die toch duidelijk minder fijn. idd is poedermelk ook duur begreep ik. Als je van plan bent lang te voeden ben je dus goekoper uit met een 'dure kolf'. Ook moet je met flesvoeding vaker nieuwe speentjes voor erop kopen bedacht ik me pas.
Een swing is idd niet geschikt om 2e hands te kopen. Er kan bij de swing n.m. melk in de motor komen. Een kolf die je huurt heeft een ander systeem (ook een ander prijskaartje mocht je die willen kopen) zodat er geen melk in de motor kan komen. Als er wel melk in de motor zou kunnen komen zou die kolf immers niet geschikt zijn voor verhuur. Als je een uitgebreid artikel wil lezen over de verschillende soorten kolven en kolven op je werk kan ik je de BN van de VBN aanraden: Borstvoeding en een baan Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Ik heb via marktplaats de Medela Pump in Style gekocht. Werkt super en heel snel klaar. Heb een nieuwe set erbij gekocht en was totaal voor 80 euro klaar!