Hoi, Ik heb een vraag. Ik ben zaterdag bevallen van een prachtige zoon. Ik wilde borstvoeding geven, maar helaas lukt dat niet. De kleine hapt niet en slaat de borst weg. Waarschijnlijk omdat er in de eerste dagen niks uitkwam. In 2 dagen was hij al de max 10% afgevallen, dus was ik genoodzaakt bij te voeden. Dat heeft het eigenlijk minder makkelijk gemaakt, maar dat is een ander verhaal. Ik kolf nu en kijk wat er uitkomt en de andere voedingen dat ik geen of te weinig melk heb ( wat vaker is dan dat ik wel melk heb) geef ik hem flesvoeding. Nu willen we de norm aanhouden vam om de 3 uur voeden ongeveer. Maar dat lukt vaak alleen in de ochtend en middag. Daarna vraagt hij soms wel om het uur soms met weer iets langer ertussen maar dan weer om het uur om voeding. Vooral ook 's nacht. Hij krijst dan echt en aan het gehap zie je dat hij echt nog wat wil. Hoeveel en hoe vaak mag ik hem voeden met flesvoeding? Op verozek of echt om de 3 uur? En hoeveel? Ik geef hem 30cc per keer, maar als hij vaker vraagt weet ik niet of ik er goed aan doe en als ik minder geef is zijn buikje niet vol en is het helemaal niet meer te doen. Krijg hem ook niet afgeleid totdat hij wat krijgt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.
Hoi, Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Je verhaal is voor mij een beetje onduidelijk. Je bent nog in de kraamtijd en valt onder de verantwoordelijkheid van je verloskundige. Ook met vragen over de voeding van je baby kun je steeds bij haar terecht. Zij is verantwoordelijk voor het beleid dat is ingezet met betrekking tot de borstvoeding. Is er al een lactatiekundige bij jou geweest? Zo niet, dan zou ik morgen direct vragen of er iemand kan komen. Bij meer dan 10% afvallen en de wens om borstvoeding te geven moet er echt gekeken worden wat er aan de hand is en wat er gedaan kan worden om het tij te keren. Kunstvoeding mag je ook op verzoek geven. Overleg met de VK tot welke maximale hoeveelheid je mag gaan. Kolf je ook? Minimaal 8-10 keer kolven om een goede productie op gang te brengen! Hoe was je bevalling? Heb je medicijnen gehad tijdens de bevalling?
Hoi bedankt voor je reactie. Ik hen pethadine of hoe je het ook schrijft gehad. Ik ben ingeleid en de bevalling was best vrij zwaar. Mijn zoon is uiteindelijk met een vacuumpomp geboren. Vanmiddag met de verloskundige gebeld en die zegt dat we hem wel 60cc flesvoeding mogen geven, maar dan moet er zeker 3 uur tussenzitten. Of 30cc flesvoeding mengen met 30cc borstvoeding afgekloft. Dit hebben we nu geprobeert, maar hij meld zich toch veel eerder, namelijk al na 1,5 2 uur. Het is zo lastig te bepalen wat we dan moeten doen. Hij gilt echt alles bij elkaar. Met name 's nachts laat je hem dan niet even liggen huilen. Soms denken we dat hij buikkrampen heeft omdat hij zich overstrekt, maar dat kan ook door boosheid zijn. Het is erg lastig allemaal. Zijn speen bied soms een paar minuten troost maar die valt dan weer uit, omdat hij hem niet in zijn mondje kan houden. Ik heb spenen van bibi? Misschien een andere beter? Ik vind het heel moeilijkm zit nog in mijn kraamtijd en dan ben je al een en al hormoon. De een zegt dat hij gewoon aandacht wil en het liefst de hele dag op mijn schoot zit en dan verwned wordt als ik dat zou doen, maar een ander zegt weer dat een baby zo jong daar behoefte aan heeft en je dat moet geven en je hem zo jong niet kunt verwennen. Ik denk zelf dat je soms wel een verwachtingspatroon kunt creeeren. Hoe denkt u er over? Oja en de verloskundige zei dat ivm die 60 cc er echt 3 uur tussen moet zitten, maar wat nou als hij zich na 2,5 uur al meld. Mag het dan ook niet? Hoe rek ik de tijd dan? Met name 's nachts? Dan ga je niet even tijd rekken met spelen. En laten huilen is dan ook geen optie.
Lieverd, je babytje is 5 dagen oud. Natuurlijk wil hij aandacht. Hij heeft 9 maanden in je buik gezeten en was onafscheidelijk van jou. Hij hoort bij jou te zijn. In jouw nabijheid. Dat is niet verwennen, dat is goed voor hem zorgen. Je kunt een baby niet verwennen. Hij kent alleen behoefte (aan voeding, aan nabijheid, aan troost, aan comfort) en de enige die in zijn behoeften kunnen voorzien zijn zijn ouders. Door in te gaan op zijn behoefte leert hij juist te vertrouwen en zich veilig te hechten. Dat is goed voor een kindje. Hij is geboren met een vacuum en dat betekent hij best even last kan hebben van zijn hoofdje. Als hij huilt, wil hij dan aan de borst? Aan de borst mag hij altijd, kijk maar of hij dat wil. Nogmaals, als je de borstvoeding nog een kans wilt geven zou ik morgen een LK laten komen. Welke kraamzorgorganisatie heb je? Ik werk voor TSN en ga in de kraamtijd vaak al op bezoek bij mensen waar het niet lekker loopt met de borstvoeding. Via de kraamzorg is de lactatiekundige vaak nog gratis of tegen heel geringe kosten. Doen hoor!
Nee mijn zoon heeft om welke reden dan ook een afkeer voor mijn borrst. Ik denk dat dat komt omdat hij de eerste dagen door de kraamhulp echt aan mijn borst is gehangen terwijl hij niet wilde. Mijn borst werd echt in zijn mond gestopt en zijn hoofdje in de houtreep bijna tegen mijn borst aangeduwd. Daarom proberen we het even zo. Hopen dat hij ooit weer aan de borst gaat. En wat moet ik doen als hij 's nachts niet wil slapen? In bed nemen?
Hoi, Wat naar dat de kraamzorg jouw kindje zo "hardhandig" aan heeft gelegd. Dat is nooit een goed idee, maar zeker niet bij een kindje dat een vacuum op zijn hoofdje heeft gehad. Heeft hij de 1e dagen wel paracetamol gehad tegen de hoofdpijn? Veel huid-op-huid contact kan helpen om het vertrouwen van je kindje weer te herstellen. Lekker in zijn luier op jouw blote buik (of op die van je man), tussen je borsten in. Dat is goed voor jullie beider hormonen en zal hem uiteindelijk ertoe verleiden om de borst te gaan pakken. Als hij 's nachts huilt kun je hem ook lekker bij je nemen. Als jij op je rug ligt kun je hem lekker met zijn buikje op jouw buik leggen. Een lekker dekentje over jullie beiden heen om jullie samen warm te houden. Vaak zie ik dat kindjes na een week of 6 ineens wel goed de borst pakken. Blijf tot die tijd kolven en probeer af en toe eens of hij de borst wil pakken. Succes.