Ik ben sinds vorige week woensdag aan het afbouwen, zodat ik alleen nog de ochtend- avond- en nachtvoedingen zelf geef. Ik ben helemaal klaar met voedingen bij elkaar schrapen, kwakkelende gezondheid, melkdippen en kloven en blaren. Ik heb er wel wat traantjes om moeten laten, maar gister is het voor het eerst gelukt, zonder al te veel last. Heeft iemand hier ervaring mee? Bleef de productie wel goed in stand voor deze voedingen?
3x per dag bij 6 maanden moet wel kunnen, maar veel is het niet (mijn zoontje is bijna 2 en krijgt nog 3x per dag borst). Ga je er dan kv naast geven?
Moonchild, bij mij is dat best wel goed gegaan, je kan me pben als je vragen hebt! vervelend dat het om zulke redenen niet lekker meer gaat dan heh succes!
Hoi, Ik ben ook aan het afbouwen, m'n dochtertje krijgt sinds 2 weken 1 flesje KV per dag, ook als ze niet op de opvang is. M'n productie is wel omlaag gegaan, de vraag is tenslotte minder, dus ook minder aanbod, maar ik heb nog altijd genoeg. Ik denk dat ik volgende week of de week daarop nog een voeding ga afbouwen. Mijn doel is ook om uiteindelijk alleen de voedingen overdag te vervangen door KV en de resterende voedingen BV te geven.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik geef nu inderdaad kunstvoeding overdag. Ik heb een week gedaan over 3 voedingen afbouwen...de laatste sinds gister laten vallen. Hopelijk is dat niet te snel, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt? Nu nog even passen en meten met de flestijden en hoveelheden...dat is dan weer een nadeel van kunstvoeding. Succes met afbouwen bammetjebam! @ fafje: Ik pb je straks
Wow, in 1 week 3 voedingen laten vallen? Volgens mij ga je best wel snel met het afbouwen. Er wordt meestal 1 of 2 weken aangeraden met het afbouwen per voeding. Schijnt beter voor je kindje te zijn met het wennen aan de flesvoeding, en voor jezelf verminder je de last van stuwing en verlaag je de kans op borstontsteking. Maar als het goed gaat, ga zo door
Haha, dan ben ik inderdaad wel erg snel. Ik was ziek geweest en had daardoor weer een dip, misschien dat ik daardoor wat minder last heb van stuwing. Het wennen aan kunstvoeding bij mijn kleine meid gaat gelukkig ook goed. De middagvoeding laten vallen merkte ik niets van. Maar die sla ik eigenlijk op mijn 2 werkdagen met kolven ook al over, omdat vaker kolven niet uitkomt. Na drie dagen begon ik aan de volgende voeding. De 2e ochtendvoeding laten vallen merkte ik ook bijna niets van. Dat heb ik 4 dagen zo gedaan, voordat ik aan de volgende begon. Nu ik de tussen de middagvoeding laat vallen, heb ik wel wat stuwing, maar het gaat wel goed. Nu maar hopen dat door de snelheid niet alle voedingen minder worden.
moonchild, nog een tip..als je al merkt dat het ietsje achteruit gaat, zou ik echt bijv als je kindje snachts wakker wordt, gleijk aanleggn... tenminste dat heb ik gedaan, wnat doro de midnere melk werd ie wel wakker...kon wel inslapen met speentje, maar ikd ahct, k maak er gelijk gebruik van!! ik zit nu op alleen de avondvoeding nog...en die is ehct onwijs stabiel...maargoed dat heb ik ook langzaamaan gedaan!
Oe moonchild, je gaat wel hard zo! Ik zou wel minimaal 3x blijven voeden. Soms gaat het met minder ook goed hoor, zoals bij fafje.
hoihoi ook ik heb besloten te gaan afbouwen. Ik ben moe en echt moe moe. Jasper komt zovaak voor voeding, ook snachts nog. Ik trek het nu echt niet meer! Ik heb de 6 mnd volgehouden en ga rustigaan afbouwen.... Ik moet kijken hoe ik het beste kan aanpakken. gr brenda
Bedankt voor je tip fafje! 'Gelukkig' is ze 's nachts regelmatig wakker en vind ik het eigenlijk vaak wel makkelijk om haar even wat te drinken te geven, zodat ze weer even lekker verder slaapt. @ zogelukkig: Met de nachtvoeding(en) erbij kom ik aan 3 á 4 x voeden. Ik blijf die wel gewoon geven. Vandaag had ik al geen last meer van stuwing tot de avondvoeding...dat is wel eerder dan gedacht. Dit is dag 3 met 12 uur tussen de voedingen. Ik hoop echt dat ik niet te snel ben gegaan dan. Ik ging er van uit dat je gewoon verder kon met afbouwen als je geen last (meer) had van stuwing. Succes met afbouwen Brenda! Ik merk wel al verschil in energie, hopelijk jij ook snel.
Moonchild, hoeveel kv geef je je kindje er dan nog bij? Mijn kindje vraagt nu soms ook maar 4 voedingen op een dag en krijgt helemaal geen kv of ander vocht. Ik wil over een paar weken ook langzaam gaan afbouwen naar alleen voedingen buiten kantooruren Maar vraag me af hoeveel kv er dan nog bij moet. Doe jij dat op verzoek?
Voor de moeders die 'deeltijd' borstvoeding geven, mag ik vragen hoe jullie dat doen op dagen dat je thuis bent. Ik zou namelijk (straks als mijn kolfrecht afloopt) op mijn 3 werkdagen inderdaad 'buiten kantooruren' willen voeden. Maar dan op de vier vrije dagen gewoon op verzoek. Heeft iemand daar ervaring mee? Of heb ik dan straks op werkdagen ellende met stuwing en op vrije dagen ellende met te weinig melk? @Moonchild: Wel lekker dat je ze snel weer meer energie krijgt. Je gaat inderdaad wel snel met afbouwen. Maar ik heb ook begrepen dat je weer een voeding kunt laten vallen, als je geen last meer hebt van stuwing. Volgens mij stond het wel zo in "het boek" van Stefan Kleintje. Maar ik kan het nu even niet nazoeken, ik heb hem uitgeleend.
@ cowgirl: ze drink zeker wel om de 3 uur en de laatste tijd ook regelmatig vaker. Ik was regelmatig niet lekker en had daardoor ook vaak een melkdip. Ze dronk op het kinderdagverblijf bijna 3x 200 en als ik vroeg moest werken dan thuis ook nog 180. Ik gaf haar ter vervanging van bv om de 3uur 150 ml water met 5 scheppen. Dat was de eerste dagen 1x per dag, daarna 2x per dag (zodat ik wel op de 'vaste' tijden weer bv kon geven ivm mogelijke stuwing) en 3 dagen 3x per dag. Ik las op bv.com dat je 100 of 150 aan kon bieden ipv bv. Het was even op mijn verzoek ivm het afbouwen. Vanaf vandaag geef ik om de 4 uur een voeding, dat gaat tot nu toe nog goed. nachtvoeding(en) 07.00 bv 10.00 fruit 11.00 fles180 water + 6 scheppen opvolgmelk 14.00 brood (overgeslagen, ze slaapt nog) 15.00 fles 180 + 6 scheppen opvolgmelk 18.00 groenten 19.00 bv Succes met afbouwen. Het blijft toch wel heel fijn om nog deels zelf te kunnen voeden. @tupp: ja, zo had ik het ook gelezen ergens. Maar ik weet niet of het uitmaakt qua tempo of je volledig of deels af wil bouwen. Jammer dat je kolfrecht af gaat lopen. Hopelijk blijft het voeden goed gaan.
@Tupp: Ook als ze niet op de kinderopvang is, krijgt dochterlief kunstvoeding. Het is dus niet zo dat ik wel borstvoeding geef als we bij elkaar zijn. Vind het eigenlijk wel goed zo, geen gekolf meer overdag, en 's avonds/'s nachts borstvoeding geven.