hi dames ik als borstvoedende mama vraag me af , hoeveel poepluiers babies moeten hebben bij 5 voedingen per dag ... vandaag had ik een gesprek met mijn buurvrouw zij vertelde mij dat haar zoon maar 1 a2 poepluiers per dag heeft..terwijl mijn dochter al vanaf dag een 4 a 5 poepluiers heeft , wat ik me nu afvraag is , is dat normaal?en ze komt wel aan maar niet echt veel de consultatiebureau zei dat het kwam omdat ze te beweeglijk zou zijn maar zou dit ook komen door te veel poepluiers?
Hoi ja hoor het is heel normaal. Bij BV zeggen ze zelfs wel eens: "Het kan varieren van 9 keer per dag tot 9 dagen niet" Niks om je zorgen over te maken dus !
In het begin had Jelte wel 5 poepluiers op een dag en opeens had hij 1x in de 5 dagen een vieze luier. Maar opeens kan dat ook weer veranderen
Onze kleine is pas 3 weken oud, maar haalt de 5 poepluiers op een dag ook wel hoor, soms wel meer ook
Wat raar dat ze zeggen bij het cb dat jouw kindje te beweeglijk zou zijn! Hoe kan een baby nou te beweeglijk zijn Arend heeft meestal 3 poepluiers op een dag, maar het kunnen er ook wel eens 5 zijn. Andere moeders hoor ik vertellen dat hun bv kind maar 1x in de zoveel dagen een poepluier heeft. Het kan dus nogal varieren.
Nou...te beweeglijk kan wel degelijk hoor, heb er namelijk ook zo eentje. En de enige manier om haar de nacht rustig door te laten komen is door haar in te bakeren, waardoor ze niet zo met haar armen kan maaien. Als ze wakker is, ligt ze werkelijk geen seconde stil, ze trappelt met haar benen, zwaait met haar armen, draait met hoofd, strekt en buigt haar lijfje etc... Vooral voor haar errug vermoeiend dus. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat een kindje té beweeglijk kan zijn...
Gezien de leeftijd van je dochter denk ik dat je je over het gewicht niet te veel zorgen hoeft te maken. Kinderen gaan rond de 4e maand meer bewegen en je ziet dan idd een dip in de groeicurve ook wel de 4-maanden-dip genoemd. Op het CB gaan ze echter uit ven de KV-curve en niet de BV-curve. Deze curve kun je vinden op www.borstvoeding.com als je daar de gegevens van je dochtertje invult zul je zien dat ze waarschijnlijk heel mooi op de lijn zit. Hier de curve van Annika ook met een hele mooie dip in maand 4.
hi allereerst bedankt voor de reacties een en ander is duidelijker geworden voor mij even nog een vraagje aan loeki2 voor die curve moet je je daarvoor eerst registreren bij die site ik kan er namelijk niet op
@ Joldeg: Dat wist ik niet. Nooit gedacht dat baby's al te beweeglijk kunnen zijn. Zo klein en het zichzelf dan al zo moeilijk maken. Tjonge. Heb je enig idee hoe dit kan komen?
Nee geen idee. Ik heb wel ergens gelezen dat het vooral voorkomt bij kindjes die geboren zijn na een hele langzame danwel een hele snelle bevalling. Ik heb een snelle bevalling gehad, welgeteld 2 keer geperst, de persfase duurde nog geen 5 minuten. Maar of het daar daadwerkelijk doorkomt? Geen idee. In mn buik was ze ook al heel druk en beweeglijk, heb meerdere ctg's gehad omdat haar hartslag zo hoog zat. Dus ik ga er eigenlijk maar vanuit dat het gewoon een druk/onrustig kindje is, heb op dit moment nog geen reden om te denken dat er iets anders aan de hand is, want verder is ze heel tevreden en relaxed. Edtub...ik ben loekie wel niet, maar heb wel antwoord voor je. Ja, je moet je eerst registeren en dan kun je de gegevens invoeren. Heb ik namelijk gisteren ook gedaan na het zien van die mooie curve hierboven
ik heb ook een zeer beweeglijke baby (al kan ie er wel goed van slapen maar alleen op zn buik) met veel poepluiers: eigenlijk altijd al meerdere per dag. vaak wel 4/5. ik denk wel dat het zo is dat beweeglijke baby's minder snel aankomen, is wel logisch en zegt mijn cb ook. wat ik ookwel eens heb gedacht is dat beweeglijke baby's makkelijker en daarom vaker poepen... weet niet of dat klopt maar is mijn theorie
Kind kan wel te bewegelijk zijn om goed te kunnen slapen maar buiten het slapen om kan een kind niet te bewegelijk zijn hoor. Bewegen opzich is natuurlijk alleen maar goed. De ts zegt dat haar kind misschien niet zo snel/veel aankomt omdat ze zo bewegelijk is... ook dat kan. Mijn dochter was een erg vlugge en bewegelijke baby (al ben ik zelf geen voorstander om mn eigen kids in te bakeren dus dat heb ik nooit gedaan) Zij is altijd al een fijn poppetje geweest omdat ze altijd al veel calorieen verbrande met bewegen ed. terwijl mn zoon heel weinig beweegt, minder calorieen verbrand en dus veel dikker is. Ze wogen bij de geboorte nagenoeg hetzelfde, schelen anderhalf jaar en wegen nu bijna hetzelfde... Verschil zit hem dus voor een groot gedeelte in dat de 1 heel bewegelijk is en de ander juist niet... mn dochter woog toen ze net zo oud was als mn zoon nu bijna 3 kilo minder.
Sommige kinderen zijn beweeglijker dan anderen. Maar geen enkel kind is TE beweeglijk. Ze zijn net zo beweeglijk als bij ze past.
de buurvrouw verteld dat haar zoon MAAR 1a2 poepluiers PER DAG heeft? Tis maar net vanuit welke contex je t bekijkt. Als ik het vanuit de mijne bekijk dan poept haar zoontje erg veel... De eerste weken had mijn meisje elke dag zeker 1 poepluier. Toen ze een week of 7 was veranderde dat opeens. Nu heeft ze 1 poepluier om de 3 a 5 dagen, dat varieert. Voor BV baby's is dat normaal. Ik meen eens gelezen te hebben dat FV baby's elke dag minstens 1 poepluier moeten hebben. Mooie curve trouwens loeki2. Ga me daar ook eens aanmelden.
Wanneer wordt het wel zorgelijk? Mijn dochter heeft nu al 9 dagen niet gepoept. Ze lijkt er geen last van te hebben en heeft wel voldoende plasluiers. Ze is een heel rustig kindje.
op www.borstvoeding.com staat dat er baby's zijn die het 1x per 15 dagen doen, dit is dan wel minimaal. Lactatiedeskundigen zien liever iets vaker, maar 15 dagen is dus mogelijk.
@Maartje: Marijn poept ook maar erg weinig. Eerst was het om de dag en nu vaak maar eens in de week. Hoe ouder ze worden hoe minder ze poepen lijkt het wel. Als Fiene er geen last van lijkt te hebben zou ik me geen zorgen maken. Mocht ze nou maandag nog niks hebben gedaan kan je even de ha bellen. Dan ga je niet ongerust de kerstdagen in.
Goed idee Nynke. Dank je wel voor je antwoord! @Crisje; dank je wel. Ik dacht 10 dagen, maar 15 is dus ook nog goed. Oke, dan ga ik met een gerust hart het weekend in. Maandag zie ik wel weer verder!