het verschil is dat jouw geld weg is.... op... verdwenen... als je koopt betaal je ook wel een deel dat "verdwijnt" aan rente maar je eindigt wel met een grote som geld als je je huis verkoopt.. ons idee is om als de kinderen uit huis zijn kleiner te gaan wonen..er blijft dan een restbedrag over dat we op de bank kunnen zetten om van te reizen of als financiele zekerheid je hebt dan later het voordeel ( als je tenminste je hele huis aflost of een groot deel ) dat je maandelijkse lasten later heel erg laag zullen zijn terwijl de huren alleen maar zullen stijgen. maar..... eerlijk is eerlijk... wij betalen 1/3 deel aan wonen van ons salaris en dat drukt best zwaar..ik pieker nu meer over geld dan toen ik nog huurde... maar wij hadden niet veel keus... wat we huurden was echt te klein voor met kids ,geen extra kamers en we kwamen echt niet in aanmerking voor een andere huurwoning... waren we particulier gaan huren dan waren we evenveel kwijt aan huur dan aan hypotheek n dan is de keuze snel gemaakt.. we hebben nu een heerlijk ruim huis met 4 slaapkamers en veel comfort...maar je hebt gelijk... de prijzen zijn absurd... en dan hadden wij nog een redelijk gunstige rente gr Jose
Daarnaast kan je een eigen huis ook helemaal naar eigen wens "verbouwen" / aanpassen. Wij hebben tijdelijk gehuurd, als opstart, maar zijn toch erg blij met een eigen woning. Je mag spijkeren en schilderen waar je wilt. Nu dus zelfs bezig met een ander huis! Daar zitten nog wensen genoeg in (qua aanpassingen) maar dat is dus juist iets wat wij leuk vinden. Huren is prima als je daar zelf mee tevreden bent maar wij vinden dat dus echt zonde van ons geld. We investeren dat liever in woongenot en een stukje financiele zekerheid voor "later". Dat het ontzettend duur lijkt ligt natuurlijk aan je eigen keuzes. Je kunt aan je tax gaan zitten en een, voor jullie torenhoge, hypotheek nemen (waar je tot je nek en verder in zit) of je gaat op zeker en ruimte in je financien en je koopt een huis wat iets minder duur is. Je hoeft dus niet per se in een huis van 2 ton Elmo
Weet je dat nou echt niet? Mensen kopen echt niet voor de lol Gemeentelijke belastingen is trouwens de grootste kostenpost als je gaat kopen (naast de hypotheek). Althans, in ons geval wel. Qua verzekering... alleen een eventuele verplichte levensverzekering kan duur uitvallen. Dat is heel erg afhankelijk van je leeftijd en gezondheid. Wij betalen bijvoorbeeld erg weinig, maar hebben er ook alleen 1 op de naam van mijn man (die aan mij wordt uitgekeerd). We leven nu namelijk van 1 inkomen en manlief zou prima hier kunnen blijven wonen als ik zou komen te overlijden.
elmo bij ons koop je niets voor minder dan 2 ton..... ja dat koop je wel maar dan moet je het nog helemaal opknappen... ik woon aan zee en we zijn al een paar dorpen verderop gaan wonen omdat het dan goedkoper is. laat ik wel stellen dat wij samen 48 uur werken.... financieel is er dus wel ruimte als we meer gaan werken... maar het is en blijft een dure aangelegenheid om in onze regio iets te kopen.. gr Jose
Je hebt ook nog de vve die er bovenop komt. Is vaak een stuk duurder dan de servicekosten bij huren (hier wel iig) Wij zijn ook aan het rondkijken geweest en bij een woning van ongeveer 500 euro netto per maand was het al snel 300 euro verschil tussen kopen en huren. En dat is dan voornamelijk de levensverzekering, vve en belastingen die hoger uitkomen.
Wij mogen ook alles verbouwen als we het en dat doet mijn vriend zelf en dat mag! en we krijgen er zelf subsidie voor en schilderen en spijkeren mag overal sowiso huur of koop. maar waarom is het zonde voor je geld? qua koopwoning ben je veel en veel meer kwijt ook aan andere kosten dat vind ik persoonlijk erg zonde.
Mensen kopen omdat ze een eigen huis willen hebben, maar wat ze vergeten is dat ze ook moeten af betalen, dus het huis is niet van hen maar van de bank, zelfde dus als huur betalen aan de huurvereniging. en ja je kunt het verkopen, maar daarvan moet je toch ook weer een nieuw huis kopen?... komt dus op het zelfde neer in mijn ogen
Aan een koop huis hou je eigenlijk altijd geld over omdat het steeds meer waard wordt. Mijn ouders hebben 5 jaar geleden een huis gebouwd stel ze verkopen het nu hebben ze zeker 60.000 euro winst. Dat heb je met een huurhuis niet hoor daar steek je geld in maar daar hou je nooit iets aan over. Mijn opa en oma hebben ooit hun huis voor 25.000 gulden gekocht ze hebben het 2 jaar geleden voor 320.000 euro verkocht!! Leuke spaarpot voor hun oude dag. Ik ken heel veel oude mensen die het ''slecht'' hebben klein pensioen en altijd gehuurd en nu moeten ze op hun oude dag nog zuinig doen omdat ze anders niet rondkomen.
Als je een huis verbouwt en dus "mooier" maakt, wordt het huis meer waard. Zit je in een huurhuis, dan krijgt de verhuurder die overwaarde en geloof me, dat kan flink oplopen hoor. Een muurtje uitbreken om een kamer groter te maken, kan al flink waardeverhogend werken. Nu stop jij als huurder daar je geld in, je verhuurder strijkt de centjes op. Als koper stop je je geld in zo'n verbouwing, maar strijkt zelf ook de aanzienlijke meerwaarde van zo'n verbouwing op...
Die kosten die je bovenop de hypotheek hebt, en in een huurhuis dus niet. komt op het zelfde neer, als je je huis verkoopt met winst, heb je die winst ook al gemaakt als je in een huurwoning woont. want je hebt die extra kosten niet zo zie ik dat dan En is het nu niet zo dat de huizen slechter worden verkocht? of met verlies? je kunt nooit weten hoe dat straks is. geen gerantie. en idd de huur gaat er van omhoog, vandaar ook die subsidie als je het zelf doet, maar wij zijn dan ook niet van plan om het hier weg te gaan
Zo zie je dus maar dat iedereen een eigen voorkeur heeft. Mocht onze woning niet genoeg genoeg opleveren in de verkoop als we onze woning verkopen dan betaald de NHG het verschil waardoor wij niet met een schuld achterblijven.
@edge, dat is alleen onder hele strenge voorwaarden hoor!! alleen als je je hypotheek niet meer kunt betalen door overmacht, dus dingen waar je werkelijk niets aan kunt doen.
En leg jij dan nu dat zogenaamde verschil opzij wat je niet hebt met huren, en wel met kopen? Een hypotheek heeft over het algemeen een looptijd van 30 jaar, dat de huizenprijzen nu stagneren, betekent niet dat dat over 30 jaar ook zo is. Je kunt er gerust van uitgaan dat je huis over 30 jaar meer waard is dan nu. Daar komt nog bij dat er een gedeelte afgelost wordt, dat heb je sowieso na 30 jaar vrij om (een gedeelte van) de hypotheek af te lossen. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in dit soort zaken voordat je met argumenten komt.
Wat het maakt het nou uit als je liever wilt huren dan kopen? Dat moet iedereen toch zelf weten? Dat heeft de TS niet gevraagd, alleen wat voor kosten er bij komen. Dus huurders die er toch niks vanaf weten: sssttt.
Whaha nou ik heb me er in verdiept hoor ken genoeg mensen met een koophuis en ik kwam tot deze argumenten/conclusie maarja ieder zn eigen natuurlijk. nu maar weer ontopic
nou ik moet wel eerlijk zeggen... als ik een huis met een tuin kan krijgen ( is hier praktisch onmogelijk 0 dan zou ik huis verkopen en weer gaan huren....) maar de extra kosten vve is onderhoud van ook jouw huis en dus waardevermeerderend.. komt dus bij je terug. nuon duurder omdat je groter woont... is dus net zoveel in een huurhuis van die grootte... maandelijkse woonlast/aflossing is natuurlijk vaak hoger.. maar dat geld stop je in de hypotheek... het stukje geld dat echt verdwijnt is de rente die je in het begin betaald.. later als je al een flink gedeelte hebt afgelost ( bij een spaarhypotheek) krijg je die rente ook weer over het gespaarde bedrag... dus niet alles verdwijnt... dus einde van de rit.... huurhuis geldopbrengst 0 koophuis meer geld.. over 30 jaar blijft er een bedrag van 40 000 euro openstaan ,, als ik daar een nieuwe hypotheek voor afsluit kost me dat zelfs bij een hoge rente weinig, als het huis in waarde is gestegen en 40 000 in 30 jaar tijd is vrij aannemelijk.. eindig je dus met minimaal 200 000, niet dat ik mensen nou probeer te overtuigen van mijn gelijk hoor... ik zie het niet als huren van de bank.. uiteindelijk is het van mij gr Jose
Pssst, wij hebben al een overwaarde van 70.000 euro van de verkoop van onze vorige woning. Dat ga je met je huurwoning echt niet redden in een paar jaar