Wij zijn een tijdje terug op intake geweest bij de verloskundige en we kregen daar de nodige folders mee. Nu krijg ik dinsdag een termijn echo en de verloskundige zij dat ik dan ook maar kraamzorg moet gaan regelen. Ik heb 3 folders gehad van praktijken waar zij goede ervaringen mee hebben en die in de omgeving zitten maar hoe moet ik nou een kraamzorg uitkiezen op basis van een folder?? Ik vind dat heeel moeiliijk.. Helaas ken ik niet veel mensen in mijn omgeving die een kleine hebben dus daar kan ik het niet aan vragen. Nou oke.. 1 onderbuurvrouw daar kan ik t aan vragen Maar op 1 mening is het nog moeilijk. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Hier gaf de verloskundige aan het liefst met 2 van de kraamburo's samen te werken. Van die 2 bedrijven heb ik de website bekeken. Uiteindelijk voor een grotere organsatie gekozen, omdat daar meer voorzieningen waren voor borstvoedingsondersteuning. En ook omdat ik midden in de zomer uitgerekend was, en ze daar dan iets minder last hebben van vakantie-tekorten. Maar het ligt ook gewoon erg aan de persoon die je aan je bed krijgt. Hier was het een aardige oudere dame die van aanpakken wist. Maar die zitten bij elke organisatie wel, net als jonge meiden die nog maar net komen kijken. Dus dat is meer gokwerk.. Ik zou dus zelf kijken naar de extra's die ze bieden (borstvoeding, cursussen, klachtenregeling/vervanging bij problemen etc)
Hier juist gekozen voor een klein kraambureau. De verloskundige gaf aan dat je bij een klein kraambureau minder kans hebt op verschillende kraamverzorgsters en dit kraambureau garandeerde ook één kraamverzorgster tijdens de hele kraamweek. Ze nemen dan ook niet meer klanten aan dan ze qua personeel aankunnen (rekening houdend met zomerdrukte etc., dochter werd in een drukke periode geboren). Bij dit kraambureau was het wel zo dat je op tijd moest zijn met inschrijven, want ze nemen dus echt niet meer mensen aan dan mogelijk is. Anders moest je het proberen bij een grotere kraamzorgorganisatie, maar zij garandeerden niet dat je één kraamverzorgster kreeg.
Aaah slimme punten, thx. Ik had er nog helemaal niet bij stil gestaan dat ik inderdaad ook in een voor hun drukke periode ga bevallen (juli) Ik neem jullie punten zeker mee in mijn beslissing bedankt! Verder nog tips?
Inderdaad 1 kraamverzorgster is wel heel belangrijk. (tenminste als het klikt) Uiteindelijk wordt je toch elke dag gecontroleerd en dat is minder onaangenaam als het elke keer dezelfde persoon is. Daarnaast is het gewoon handig als je niet elke keer hoeft te vertellen waar de boter staat. Ik beviel ook in het vakantieseizoen en dat betekende dat er wat geschoven moest worden met de uren. Dat resulteerde in meer dagen zorg, maar per dag minder uren. Het bureau garandeerde namelijk wel het minimum aantal uren. Je hebt ook bureaus waar ze dat niet garanderen, en het is toch echt vervelend als je minder uur krijgt. Uiteindelijk blijft het een beetje een gok. Controleer trouwens wel of je zorgverzekeraar een contract heeft met het bureau van je keuze. Neem dus eerst even met hen contact op. Mijn zorgverzekeraar regelde de verdere inschrijving namelijk, ik hoefde er verder niets meer aan te doen. Behalve dus doorgeven welk bureau ik wilde. Meestal kom je ook makkelijker binnen via een verzekeraar.
ik zat in het zelfde schuitje, heb een vriendin uit andere plaats gevraagd welk kraambureau zij had, ze was daar tevreden over, heb gekeken of mijn verzekering daar contact mee had, dat bleek zo te zijn en heb mij aangemeld. heb de folders doorgespit, internet bekeken...maar werd er ook niet wijs uit. En het ligt vooral aan de kraamverzorgster denk ik, je kan een goed bureau hebben maar bijv geen klik hebben met de kraamverzorgster. Sommigen hebben weer ervaringen (pos of negatief) en dat kan bij jou weer anders zijn. Denk dat je vooral moet doen waar je zelf goed bij voelt. Ik heb gekozen voor een kraambureau, en tot nu toe bevalt het mij wel. Krijg veel informatie, in oktober is er iemand langs geweest voor een intake, binnenkort krijg ik nog iemand voor kennismaking ofzo...heb wel het gevoel dat dit goed zit. nu maar hopen dat we ook fijne kraamhulp krijgen
ik was ook in de vakantieperiode uitgerekend. Ik heb 3 kraambureaus gebeld met de vraag of ze me volledige zorg konden garanderen.. en van die 3 was er maar 1 die dat kon. Dat was ook meteen het prettigste gesprek met een gratis telefoonnummer wat 24u bereikbaar was.. ik had er meteen een goed gevoel over. Dat goede gevoel is gebleven; ik heb uiteindelijk 10 dagen kraamzorg gehad van dezelfde superlieve kraamverzorgster.
Ik heb me er eigenlijk niet heel erg in verdiept, ik ben gegaan voor het bureau waarvan de website mij het meest aansprak. Uiteindelijk is het vooral de kraamverzorgster zelf waarmee het moet klikken, en dan is het niet zo heel relevant voor welk bureau ze werkt.
Bedankt voor alle tips! Ik heb uiteindelijk degene gekozen waar mijn gevoel het prettigst bij was Ik ben benieuwd!