Hallo dames, Ik vroeg mij af of iemand hi er weet hoeveel cc je gemiddeld zou moeten kunnen kolven na 2 weken? Hoeveel cc per kolfbeurt, per borst?
Dat verschilt zo per vrouw, per tijdstip, per dag, per borst.. EN zegt ook helemaal niks over de productie.. Waarom wil je dat weten? Mijn kraam stond verbaasd over wat ik kolfde in de kraamweek. Maar mijn schoonzusje moest de eerste weken echt moeite doen. Mijn TSR (toeschietreflex) kwam ook makkelijk op gang zonder kind in de buurt, bij haar ging dat moeilijk. Geloof dat ze echt een foto nodig had en erg veel rust om haar heen.. Misschien is er wel een gemiddelde te vinden, maar zoveel vrouwen die uitschieten naar niks of een melkkoe, dat het weinig zegt.. (Even edit: mijn ene borst gaf echt het dubbele van de andere)
Daar is geen standaardhoeveelheid voor te noemen idd. Ik kolfde in mijn kraamweek (met zware overproductie) al 2x120cc in vier minuten, terwijl ik later vaak genoeg dagen heb gehad dat ik er geen druppel uit kreeg. Het zegt niks over hoeveel je kindje drinkt dus het maakt in principe ook niet zo veel uit.
Ik moest fulltime kolven, omdat mijn dochter prematuur was. Ik kolfde toen ongeveer 100 - 120 cc per kolfbeurt (beide borsten samen). Ik kolfde 8 keer per dag. Maar zoals iedereen zegt hier, dat is waarschijnlijk bij niemand hetzelfde.
Ik moest minimaal 60 tot 80cc kolven. Maar had er nooit naar moeten luisteren, ieder kind heeft andere behoeftes!
Heel verschillend dus sowieso, wat ik lees.. Ik vroeg het omdat ik geen regelmaat bij mijn kolven kan ontdekken. De ene dag haal ik makkelijk 80cc (uit beide borsten samen) per kolfbeurt, de andere dag mag ik blij zijn als ik de helft haal. En omdat mijn melkproductie bijna weg was vorige week, raak ik een beetje ongerust als het bij die 40cc blijft. Maar er is dus geen pijl op te trekken haha. Moet ik mij dan maar bij neerleggen
Ik kolfde zo rond de 80 cc na 2 mnd kolfde ik hooguit 20 cc, maar was ze na een voeding gewoon verzadigd. Ik heb me dagen druk zitten maken over dat ze honger zou kunnen hebben, al weet ik dat ze me dat prima zou laten weten! Heb me dr toen maar bij neergelegd.
Ligt er ook net aan of je net wat gedronken hebt, hoelang het geleden is dat de kleine gedronken heeft (niet zoveel trouwens), of de kleine in de buurt is, hoe fit je zelf bent etc.. als je 40cc kolft ipv 80, naast de voedingen is de productie niet weg, maar komt het dus mooi in evenwicht
Kolf en voedt je altijd op dezelfde tijden? Dat scheelt ook nl. Ik kolfde fulltime elke 2 uur en heb dan elke keer nagenoeg hetzelfde. Sinds gisteren drinkt ze veel meer en kolf ik na de voeding en kolf ik meer omdat er meer tijd tussen zit.
Mijn verloskundige vond 60cc te weinig wat ik kolfde ook omdat ze weinig groeide, dus moest ik gaan bijvoeden. Helaas is het hier het einde van de BV want het loopt steeds verder terug. Heb al met de LK gesproken en zij betwijfeld het of het nog wel volledig word...ik heb t er best moeilijk mee. Eventueel kun je vaker aanleggen als je t te weinig vind.
@bamjolan: hier een beetje hetzelfde verhaal.. Heb nauw contact met lactatiekundige. Ik ben nu begonnen aan het laatste redmiddel voor de bv, domperidon. Dat zou de melkproductie moeten ophogen, dus ik ben benieuwd. Ik moet nu namelijk ook bijvoeden.
Balen he! Ik mag dat spul niet gebruiken omdat er in mijn familie een hartstilstand is geweest rondom de 50 jaar (mijn vader). Wel had ze aangeraden 2 kruiden te kopen, genezende distel en fenegriek. Thee zou tussen de oren zitten omdat t ook weer licht aan de sterkte en hoelang je het laat trekken etc. Misschien zijn de 2 kruiden ook nog een optie, weet niet of je het al geprobeerd heb.
Dames bestel via baby&borst.nl of moedermelknetwerk.nl Goat's rue van Motherlove dat helpt bij mij enorm! Tip gekregen van Stefanie78. Dit is van bet kruid Galega en werkt op de melkklieren. Ik zat pas nog op 120ml per dag en nu tegen de 300 kolven en drinken van de kleine samen. Fenegriek ed deed voor mij niks. Domperidon gebruik ik ook en 4x daags 20 mg. Niet opgeven! Mijn meisje is nu 6 weken en kan sinds kort pas zelf beetjes drinken meestal maar 10 tot 15 cc. Voer het kolven op naar elke 2 uur. En clusterkolven als je tijd hebt. Zie moedermelknetwerk.nl of borstvoeding.com.
Hier al de hele dag geen bijvoeding nodig gehad heb het voor het eerst zelf gered omdat ze meer drinkt.
Ik kan ze helaas niet bestellen want ik heb geen visa (?). Mijn meisje is bijna 4 maanden, en krijgt nu beide, maar met kolven om de 2 uur kwam er na 2 weken maar 10cc extra. Misschien moet ik maar een week lang ieder half uur of iig zo vaak mogelijk kort kolven? En haar tussendoor aanleggen. Sorry ik zit in iemand anders topic hihi
Ja wel duurder maar ik heb meteen 2 potten besteld ben boven de 80 kilo en moet er 3 x 2. En dan kost het je 2, 50 per dag