Hallo dames, ik begin mij langzaam wat zorgen te maken en hopelijk kunnen jullie mij geruststellen. Onze dochter is nu 8,5 maand. Krijgt fruit en groente vanaf 6 a 6,5 maand. De 6 maanden potjes gaan prima, maar de 8 maanden potjes gaan er echt niet in. Ik pureer het nog eens extra fijn, maar ze begint gelijk de kokhalzen en na 2 a 3 hapjes spuugt ze echt alles wat in haar maagje zit eruit. Brood precies hetzelfde verhaal. Ook geweekt in haar melk, maar dan nog geen succes. Vers eten is ook hetzelfde verhaal. Ook als ik grotere stukken geef dat ze het "zelf" kan doen. Is dit normaal ? Kan het echt lang duren voordat het beter gaat ? Krijg het idee dat ze nooit stukjes zal eten. Ik begrijp dat het kokhalzen normaal is, maar het spugen vind ik wel erg ver gaan
Dat is omdat je het nooit helemaal glad krijgt...wat ook absoluut niet moet natuurlijk...maar daar zit juist het grote gevaar van verslikken in. De hersenen zien puree dus willen in 1 keer doorslikken en dan zit er toch nog iets van structuur in en geven de hersenen tegelijkertijd het seintje van kauwen. Dat zorgt voor verslikking. Het spugen komt er ws van omdat je kindje in paniek raakt. Om haar geen vervelende associatie met eten te geven (spugen kan nl heftige reacties tegen eten oproepen) is mijn advies..niks meer bewerken of fijnmaken. De groenten/aardappel in hele grove stukken laten en voor haar leggen. Ze heeft plezier in het ontdekken en vergeet de vervelende ervaringen met eten hiervoor. Stopt ze het in haar mond dan is dat super...doet ze dat niet moet je haar laten spelen en wat meer geduld hebben. Dat ze tijdelijk weinig of niet eet is geen ramp...melkvoeding is nog heel belangrijk. Als je blijft pureren leert ze dat nooit en geloof mij...hier zijn ook al talloze topics over: help mijn kind is 1,5 en eet nog geen stukjes. Ik zou haar nu echt de regie geven. Niet meer voeren maar zelf laten doen.
Wat gebeurt er al je haar grote stukken in handen geeft dat ze zelf volledige regie heeft over het eten. Andere dingen die je noemt zijn behoorlijke kokhalssmateriaal: - brood in melk verandert in een plakkerige meelbal in de keel en kan vast komen zitten. Beter ouder brood geven en dan een hele korst in haar hand - 8 mnd potjes zijn totaal onlogisch, het is 90% vloeibaar eten met verdwaalde stukjes erin. Voor kinderen heel onduidelijk of ze nu moeten kauwen of alleen slikken. Rond 8 mnd verandert de motoriek in de mond en het is een belangrijke leeftijd om te leren kauwen. Bij kinderen die alleen glad gepureerde slurpvoedsel zijn gewend is dat nog een proces waar ze doorheen moeten. Het beste is om haar volledige regie te geven, grote stukken voor haar neerleggen en haar laten voelen, proeven, afhappen. Dan nemen de reflexen het beter over. Als het na 2mnd nog steeds niet vooruit komt zou ik even contact opnemen met de ka.
Brood kan je beter niet weken. Liever zelfs wat ouder brood geven, dit plakt minder. Als het plakt gaat het vast zitten aan het gehemelte. Het eerste wat een baby doet is normaal de tong naar boven om grip te krijgen op tepel/speen om te drinken. Wat gebeurd er als je een stukje brood in een van beide wangzakken stopt? Een volwassene neemt een hap en brengt het eten met de tong naar de zijkant en gaat dan kauwen. Sommige babys moeten dit net iets meer leren. 8 maanden potjes zijn heel vreemd. Stel jij verwacht vla/yoghurt en ineens zitten er kleine stukjes (bijv fruit) erin. Dit is voor ons al vreemd. De 8 maanden potjes zijn fijn gepureerd met stukjes. Beter us dus of volledig fijn of allemaal kleine stukjes. Als je je echt zorgen maakt en de tip kwa brood (kan ook met andere stukjes bijv peer of ander fruit) niet helpt kan je een logopediste langs laten komen. Deze kan kijken hoe de mond en tong gebruikt wordt en tips geven. Ik heb er een laten langs komen bij de jongste ivm niet eten. (En gezondheidsprobkemen daarom heen). Ben blijkbaar minder snel met typen dan 2 andere dames
Bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden. Ik zal morgen wat ouder brood geven. In het wangetje duwen doe ik, maar helpt helaas niet of het plakt inderdaad aan haar gehemelte. Stukje korst stopt ze wel in haar mond, maar niet van harte. Ze trekt ook gelijk een heel vies gezicht. Het weken gad ik gedaan, omdat ze bleef koren en spugen. Bij mijn zoontje werkte dat erg goed. Morgen zet ik haar blad op haar eetstoel en zal ik haar stukjes aardappel en groente geven. Toevallig van de week bloemkool zo gegeven, maar ze heeft niet eens een poging gedaan om het naar haar mond te brengen. Ik moet dus niets in haar mond stoppen ? Nu is ze ook al bij a 2 weken aan het spugen met haar fles. Net verslikt ze zich en gelijk de hele inhoud er weer uit. Zou dat kunnen komen door al het spugen ? Moet er ook wel bij vermelden dat ze nu niet echt lekker is. Bijna 40 graden koorts, maar goed dit "probleem" is niet van alleen vandaag.
nee niets in haar mond stoppen...haar echt zelf laten bepalen. Het is niet ongewoon dat ze een week of 2/3 helemaal niks binnenkrijgt, daarna zal het beter gaan. Dat spugen van dr fles kan komen omdat ze met het avondeten steeds spuugt en dat dat nu een beetje haar associatie met eten wordt...dat ze er overdreven gezegd een beetje gestressed van raakt. Daarom bedoelde ik ook iig op deze manier stoppen met eten geven. Groenten, fruit, brood zelf laten bepalen en fles rustig geven, evt in 2 etappes ofzo.
Ja, de logopediste heeft hier goed geholpen. Onze jongste at niets of nauwelijks iets aan bijvoeding. Daarnaast problemen met melkvoedingen. Als hij enigzins niet fit was kwam alle melk, zelfs 30 cc, eruit. Dat duurde dan ook gerust 7 dagen, dan leefde hij echt op ors. Ik liep al bij ka en die heeft mij doorverwezen. Bij de 1e afspraak at hij een beetje brood en na 1 week at hij zo een halve tot hele boterham. Daarna gingen ook stukjes beter, maar ze is wel een aantal keer langs geweest Ik zie dat ze nu ziek/niet fit is, dus ik zou dat even afwachten. Lukt het dan nig niet met de tips kan je dat eens proberen. Mogelijk heb je wel een verwijzing nodig van een arts.
Nu ze niet fit is zou ik bijvoeding even op een laag pitje zetten, zorg maar eerst dat ze weer gezond en fit is.
Aangezien ze helaas nog steeds niet fit is, komt er nog steeds weinig eigenaar binnen. Ik heb haar wel al verschillende keren stukjes in haar hand gegeven (cracker, peer, pasta, broodkorst, Nijntje koek) maar ze wil niet happen. Aangezien ze fysio heeft had ik het er met haar over en ze wilde wel even met de logopedist overleggen. En die raad aan om de starten met logopedie. Vandaag even een verwijsbrief regelen. Zo dat was even een korte update
Hier tot een jaar niets zelf gegeten, altijd spugen of kokhalzen. Werd ook helemaal niet moeilijk over gedaan, dan geef je hem toch pap en andere gemalen prakjes of potjes? Na een jaar ging het ineens beter, hele kleine stukjes... en na een paar weken al een stuk groter. Was gewoon wat laat maar daarna geen problemen.