Hoe precies afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nienkiej, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Hoi Mirjam/Saskia,

Ik wil graag stoppen met de borstvoeding i.v.m werken. Het probleem is alleen dat ik niet precies weet hoe ik het t beste kan doen. Ik geef Emma(12 weken) op verzoek eten, en heb gelezen dat je het beste kan afbouwen door de voeding te laten vervallen waarbij ze t minst drinkt, nou is dat vaak rond de avond, dan wil ze wel een aantal keer, dus vind het erg moeilijk om te kiezen.

Moet ik voor mezelf een schema maken en me proberen aan 6 voedingen te houden ongeveer? en dan de ''5e'' te laten vervallen?
    En ik las op internet dat je kunstvoeding bij de afgekolfde melk kan toevoegen, klopt dat?

Alvast bedankt voor het antwoorden, liefs Nienke

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wil je helemaal stoppen of wil je gedeeltelijk afbouwen?
    Als je gedeeltelijk wilt afbouwen kan het volgende misschien helpen; ik kopieer van borstvoeding.com:
    Soms hoef je niet volledig af te bouwen, maar heb je de behoefte een aantal voedingen te laten vallen. Veel vrouwen blijven bijvoorbeeld een ochtend en een avondvoeding geven op het moment dat ze gaan werken. Omdat je borsten de eerste maanden veel stimulatie nodig hebben om voldoende melk aan te maken, is het de eerste maanden lastig om dit te doen. Maar na een maand of vier lukt het sommige vrouwen wel, vooral als zij dan op de dagen dat ze niet werken hun kind weer volledig borstvoeding geven. Sommige moeders lukt het om op de dagen dat ze werken kunstvoeding te geven en de overige dagen volledige borstvoeding. Meestal lukt dit alleen maar als je parttime werkt.
    Wanneer je een aantal voedingen wilt laten vallen, begin je met één voeding te laten vallen. Als dit goed gaat, en je hebt slechts matige stuwing en geen harde plekken of schijven in je borst, kun je een volgende voeding laten vallen.
    Sommige baby's gaan in deze periode wat 'bijdrinken'. Op het moment dat je thuis komt willen ze heel graag bij je drinken; in dit geval komt er dan een voeding bij!

Het kan er ongeveer zo uitzien:
    7.00 uur borstvoeding
    10.00 uur fles
    14.00 uur fles
    17.00 uur borst
    20.00 uur borst
    23.00 uur borst
    04.00 uur borst

Las je helemaal wilt afbouwen stop je met 1 voeding, bijv die van 10u en geeft dan een fles. Dat mag een fles met KV zijn, of een fles afgekolfde BV of half-half.
    Als dit goed gaat en je borsten zijn hieraan gewend na een paar dagen stop je met een volgende voeding, bijv. die van 17u. Zorg in elk geval dat je tussen de 2 voedingen waar je het eerst mee stopt nog een voedingsmoment hebt, anders is het te zwaar voor je borsten. Je merkt vanzelf in welk tempo je kunt afbouwen, afhankelijk van hoe je borsten voelen.
    Succes en bij vragen horen we het graag weer.

Mirjam

Deel Deze Pagina