jullie mening over koemelkallergie/reflux

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door balleke, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    #1 balleke, 12 nov 2012
    Laatst bewerkt: 12 nov 2012
    Ik heb even jullie mening nodig die zelf ook kids hebben met reflux en/of koemelkallergie.

Het volgende... Mijn oudste zoon had reflux en koemelkallergie. Na 2,5 week kregen we bij hem medicatie voor zijn verborgen reflux en na 4 maanden nutramigen (eindelijk, want ze vonden eigenlijk dat hij geen koemelkallergie had)
    Reflux was bij onze oudste met 2,5 week over duidelijk.

Nu is mijn jongste 2 weken oud.

Maar het is op en af met huilen. Dan huilt hij van 19.00 uur t/m 02.00 Hij is wel af en toe stil, maar na 10/15 min gaat hij weer verder. Speen wil hij dan al te graag, maar na tijdje wil hij dat ook niet meer hebben. Dit is niet alleen in de avond/nacht, maar ook in de ochtend. Na zijn fles om 07.00 is het gelijk raak of 30/45 min later en dit gaat dan door tot 13.00 uur het zelfde verhaal van avond. Hij is dan ontroostbaar.

Ik snap dat baby's huilen (tis tenslotte mn derde) maar 2 huilen om in slaap te vallen vind ik natuurlijk ook niks! En doet mij pijn.

Eerst werd gedacht aan darmkrampjes in de kraamtijd. Ook van alles geprobeerd. Venkelthee, Cinababy, (infactol slechte ervaring mee met oudste) Ik heb speciale fles voor darm krampen, warm kruikje en goed laten boeren. Maar niets lijkt te helpen of te verminderen.

Nu is het zo dat hij sinds 3/4 dagen diarree heeft en echt zure ontlasting. Rode billen en helemaal kapot. Gelukkig poept hij 1 a 2 keer (want de oudste poepte 7/10 keer), maar vind het zo sneu voor hem. Hij laat veel windjes en die stinken of als hij scheetjes laat komt er ook zuur uit (natte scheet) In de kraamtijd weigerde hij ook af en toe de fles en nu nog. Vaak niezen en als de voeding omhoog gaat dan is het weer raak met huilen.. Na 4 dagen werd hij gewogen en was toen 330 afgevallen (logisch..) Maar op dag 8 werd hij weer gewogen en was hij weer afgevallen. Kraamhulp stond toen voor een raadsel.

Maar al deze punten voor mezelf opgeschreven. krijg ik het idee dat hij een koemelkallergie heeft. Ook omdat zijn broer dit had, maar dan andere symptomen kwa ontlasting. Het fijne (nou ja eigenlijk niet) Is dat iedereen om heen zegt dat het allemaal wel meevalt en dat het darmkrampjes zijn en dat ik er niet zoveel op moet letten ivm verleden van de oudste, maar het gevoel blijft aan me knagen dat hij dat heeft. En ik wil eigenlijk dat hij het helemaal niet heeft. Maar niemand neemt me serieus net als toen! Wordt moe van.

Ook heeft hij heel veel symptomen van verborgen reflux, maar hij drinkt normaal zijn melk op ( 20/25 min) En dat vind ik wel vaag.

Zo komt consultatiebureau vrouw sowieso met haar over hebben, maar ik wil graag jullie mening.

2. Bamsekram

Bamsekram Actief lid

10 nov 2012
    136
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Beste Balleke,

Ik heb ook een zoontje met redelijk zware reflux, hij is nu 4,5 maand oud. De eerste weken huilde hij vreselijk veel, krijste echt. we sliepen gemiddeld 3 a 4 uur per nacht. We zijn nu bezig met koemelkallergie uitsluiten op advies van de consultatiebureau arts, de kinderarts vond dat de syptomen niet voldoende waren. We zijn nog steeds aan het klooien, een oplossing voor het vele huilen hebben we nog steeds niet

Als je koemelkallergie vermoed, dan zou ik echt aandringen op een uitsluiting. De consultatiebureau arts mag Pepti voorschrijven, als je het zwaardere werk moet hebben moet je naar de kinderarts. Als het dat geen koemelkallergie is dan weet je het in ieder geval. Als je ook verborgen reflux vermoed zou ik ook aandringen op Zantac. Dat heeft bij ons wel verlichting gebracht, want hij ging van bijna projectielbraken naar een verborgen reflux met af en toe nog spugen.

Ik hoop dat je snel hulp krijgt en niet zo lang hoeft te zoeken naar oplossingen als wij doen. Succes!

3. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Consultatiebureau verpleegkundige is langs geweest vanmiddag en zij vond het ook verdacht veel op koemelkallergie lijken (ook omdat C het had) Ze zei dat ik gewoon naar de huisarts kon gaan en en voor Nutramigen en niet eerst consultatiebureau arts, want die geven pepti en dat bleek ook niet helemaal te werken toen bij C.
    Ze vond nog niet op verborgen reflux lijken (ik zelf ook niet)
    Verder heeft hij zelfde symptomen als zijn broer.

*liggen en huilen of daarna.
    *hikken
    *terug slikken (vaak mondje vies in het hoekje voor voeding) Maar ligt niks bedje of box.
    bellen blazen.
    1 keer heeft hij lopen overstreken gelijk na voeding (daarna niet meer)
    Rechtop vind hij het fijnst tijdens en na voeding.
    tong uitsteken
    smakken
    na fles nog steeds willen zuigen (grote kracht) op zijn speen. (of hij het weg wilt zuigen)

Wat hij (nog) niet heeft en wat de oudste toen wel had.
    *langzaam met voeding (hij weegt nu 3500 gram bij geboorte 3840 gram) 130 cc 120 water/4 scheppen doet hij 15/25 min over krijgt de fles om de 3/4 uur (7 flessen per dag). (consultatiebureau verpleegkundige vond het wel veel) Dit drinkt hij de ene keer wel op en de andere keer niet.
    *Hij huilt/krijst niet gelijk na voeding.
    * En hij geeft af en toe mondjes terug.

Dat zijn de redenen dat ik nog niet gelijk aan verborgen reflux denk, maar de andere dingen daar boven weer wel.. pff tis denk maar weer afwachten, want de oudste zag je symptomen pas echt met 3 weken duidelijk:(

4. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    @algemeen: Kinderartsen vinden inderdaad de klachten niet erg genoeg om het koemelkallergie te noemen en dus geen speciale melk....wat moeten we toch vechten voor onze baby's!

TS, jou baby is 2 weken....ik was precies als jij toen mijn meisje 2 weken was...ZO BANG DAT DE KLACHTEN WEER DEZELFDE KANT OPGINGEN ALS BIJ MIJN MIDDELSTE.(geen echte koemelkallergie maar zeker wel een intollerantie...slecht slapen/onrustig/verborgen reflux/eczeem met 3 maanden..ging het beter doen met een zware hormoonzalfkuur en uiteindelijk nutrimagen toen hij 5 maanden oud was...)

met mijn dochter heb ik tot 6 a 7 weken lopen tobben met haar, ze sliep slecht, huilde veel, dronk onrustig, liet huilend de borst los en hapte daarna weer, verborgen reflux....ik heb verschillende topics geopend hierover en kreeg van veel mensen te horen: ze is nog zo klein...tuurlijk is ze onrustig en heeft ze krampjes en slaapt ze nog niet zo goed...Ik dacht toen: ja ja....
    maar...het was in mijn geval echt zo: rond 7 a 8 weken werd het plots veel makkelijker, ze kon zelf in slaap vallen, ze sliep langer, huilde minder, dronk iets rustiger en nu is ze 15weken en t gaat echt goed!

wat ik wil zeggen: het is goed dat je alert bent op de klachten van je nr. 3....maar de klachten die je noemt hebben veel baby's van 2 weken: ze hebben allemaal krampjes, van de krampjes krijgen ze reflux, zure billen kan ook spruw zijn, slecht slapen doen ze allemaal want dat moeten ze toch leren, ze willen vrnl lekker bij jou zijn...die eerste 6 a 7 weken zijn gewoon pittig. Vergeet ook niet de regeldagen rond 11 dagen...

maar......blijf alert, schrijf de klachten op...dan hoef je straks, als het toch niet beter gaat, niet te graven in je geheugen. Ga tussendoor wegen op het consultatiebureau...en geef je borstvoeding? want als je kindje zoveel huilt en niet groeit is je voeding misschien nog niet op pijl...
    zoek vast contact met je huisarts waar je toen ook geweest bent, en bespreek je angsten en alvast dat je speciale melk wil proberen als het over een paar weken niet beter gaat. (dat deed mijn ha nl...die zei: als t over 1,5 week nog niet beter gaat gaan we gewoon andere melk proberen..ik vond dat zo fijn te horen..)

ik heb altijd gezegd: ik volg mijn moederinstinct...maar mijn instinct was overbezorgd die eerste weken...
    ik hoop bij jou ook...maar misschien ook niet...dus volg je moederinstinct...

5. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    #5 petra2278, 12 nov 2012
    Laatst bewerkt: 12 nov 2012
    klinkt idd als reflux.....

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waarom zou een kind met reflux of verborgen reflux perse langzaam de fles leeg moeten drinken? Dat lijkt mij geen symptoom van reflux hoor, langzaam drinken.
    Ook als het bedje niet nat is, maar je hoort wel steeds geslik, lijkt mij het wel duidelijk.
    Ik zou dan eerst kijken of maatregelen tegen reflux voldoende helpen en dan pas de koemelkallergie. Allebei tegelijk is niet handig, dan weet je straks nog niet wat het nou wel of niet was, want reflux kan veroorzaakt worden door koemelkallergie.
    7 keer 120+4 is wel teveel trouwens. Bij dit gewicht zou je max 6 flessen mogen geven, maar beter zou zijn om vaker kleinere flessen te geven: hoe voller de maag, hoe sterker de refluxklachten... :(

Verder; bedje omhoog, op de buik laten slapen, na de voeding 15-30 minuten omhoog houden, dragen in een draagdoek.

Voor nutramigen heb je geen kinderarts nodig, je huisarts kan die machtiging ook aanvragen.

7. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Bij ha geweest en kreeg Nutramigen mee. Opzich werkt het wel qua ontlasting (geen zure diarree of fles weigeren) Na het weekend ga ik weer terug, want hij vertoont steeds meer verborgen reflux. gisteren avond fles van 130 cc gehad en de nacht ook 130 cc en hij wil dan nog steeds meer drinken.. Dus de speen er in. sinds dinsdag krijgt hij ook maar 6 flessen. Hij mag max 600 cc hebben per 24 uur, maar hij wil en krijgt 720 cc in 24 cc. Dit is trouwens niet het eerste kind van mij dat verborgen reflux heef en koemelkallergie!! De middelste had het ook, maar die dronk zijn flessen super snel weg. Daarom vind/vond ik dat geen aanknoping punt. Alles wat met verborgen reflux te verminderen is deden we al....;)

8. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Nutramigen is licht verteerbaar daarom wil hij denk ik meer. Voeg eens 1 schepje nutriton toe, geeft een voller gevoel en helpt bij de reflux. Hier had mijn zoon reflux, mijn jongste heeft koemelkallergie en verborgen reflux, met nutramigen en nutriton gaat het heel goed!

9. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Ook dat doen we, maar het lijkt niet voldoende:( Zo hartverscheurend.... Gisteren de hele avond en nacht gehuild. Vandaag 2 uur na voeding zie ik hem in bedje liggen en terug slikken en het is gelijk krijsen/huilen.. pfff doet me zo pijn.:( Maandag sowieso terug naar ha en hopelijk krijgen we er iets voor.

10. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    - voeding verdikken met genoeg Nutriton...niet te weinig, dus 2 of 3 schepjes ofzo..grotere speen erop. Evt. pure johannesbroodpitmeel kopen in natuurwinkel...deze geeft minder bijwerkingen.

- waarom mag hij maar max. 600 cc?? elk kindje is anders...gemiddeld mogen ze 150 cc per kg...als je kindje 5 kg is mag hij dus 750 cc!! ik snap dat het erg lastig is te ontdekken waarom hij nu huilt maar ik zou zeker iets meer geven...(mits hij nog maar 4kg is...dan mag hij idd 600 cc...maar ook hierin geldt: elk kindje is anders

- en als hij zo huilt en terugslikt, dan natuurlijk bovenstaande ook toepassen/proberen, maar ook zeker medicijnen vragen.

- bezoek eens een manueel therapeut...het zou kunnen dat hij KISS heeft...overstrekt hij veel?

Een kennis van mij heeft een kindje met Kiss, koemelkallergie, verborgen reflux en krampen....huilen niet slapen...dus het wil niet zeggen dat het ALLEEN koemelkallergie is...er kunnen meer dingen spelen.

Sterkte.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het gaat om een kindje van 2 weken oud he? Die is ws nog geen 5 kilo en juist bij reflux moet je kleine flessen geven. 2-3 schepjes johannesbroodpitmeel in een flesje van 90+3, dan heb je zo'n beetje beton... :(

12. misa

misa Niet meer actief

Jij weet het wel: op naar de kinderarts en aan de nutramigen! :)
    Sterkte meid, lijkt me vreselijk zwaar!

13. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Misschien kun je nexium vragen aan de huisarts of kinderarts. Jongste krijgt dat hier nog, bij mijn zoon hielp het ook goed, ik wist niet dat ik zo n vrolijk kind had totdat hij ineens nexium kreeg!

Deel Deze Pagina