Dag dames, Ik geef volledige borstvoeding. Nu wil ik beginnen met kolven om een vooraadje op te bouwen voor als ik ga werken. Ik heb een electrische kolf gekocht. Hoe moet ik beginnen en wanneer kan ik het beste kolven. Ik ben op het gebied van kolven een leek. Dus graag jullie tips en adviezen. Groet, Leila
Ik kolf 's morgens tussen de eerste en tweede voeding, want dan heb ik de meeste melk. Soms kolf ik tussen de tweede en derde voeding ook nog wat, maar dan komt er veel minder uit. Mag ik je een tip geven? Begin binnenkort ook alvast te oefenen met het geven van afgekolfde melk in een fles. Mijn dochtertje heeft heel erg moeten wennen aan de fles en dat hoor ik van wel meer borstvoedende moeders.
Ik kolf meestal na de voeding nog even na, aan het eind van de dag heb ik dan toch aardig wat. 's morgens kolf ik één borst af, hij drinkt dan vaak maar één omdat ze dan zo vol zitten.
Ik kolf 's morgens (omdat ik dan toch overloop dankzij een heerlijk doorslapend meisje!) of de druk van beide borsten af en dan drinkt zij ze verder leeg of ik laat haar aan 1 borst drinken en kolf daarna de andere af. Soms kolf ik na een voeding ook nog wat af als ik het gevoel heb dat ze nog niet leeg zijn, maar dat levert niet zoveel op, en mijn dame heeft er een handje van om 's avonds en soms ook 's middags te clusteren dus dan krijgen ze geen kans om vol te lopen. Het is inderdaad slim om langzaamaan te beginnen met aanbieden van afgekolfde melk in een flesje, gewoon met een klein beetje beginnen, niet meteen een hele voeding. Kolf een beetje af, geef dat meteen met een flesje (de melk schijnt anders te smaken als hij in de koelkast of vriezer is geweest, dus je kunt het beste beginnen met 'verse' dan is het verschil het minst groot) wij hebben ervoor gekozen om papa het flesjes gedeelte op zich te laten nemen, leek ons het duidelijkste voor haar: borst van mama, flesje van papa (of iemand anders) de eerste keer ging hier al gelijk heel goed, maar sommige kindjes moeten er heel erg aan wennen.
ik kolf op de momenten overdag als mijn dochter maar 1 kant drinkt. Na een week regelen is ze nu weer op haar oude schema en drinkt ze 's morgens maar 1 kant dus dan kolf ik de andere leeg. Overdag kolf ik vaak ook nog na een voeding om mijn voorraad op te bouwen. Begin inderdaad alvast met oefenen want het gaat niet bij iedereen zo makkelijk en dan zit je straks in de zenuwen.
Ik ben inderdaad ook begonnen met 's morgens na de voeding kolven. In het begin dronk N. maar aan een borst per keer, en dan had ik vooral 's morgens de meeste opbrengst. Soms kolfde ik ook in de namiddag nog een keer, altijd na een voeding. Bij mij was de opbrangst dan een stuk lager. Gewoon op tijd beginnen, regelmaat erin brengen en voor je het weet heb je een goed voorraadje. Hier was het trouwens ook protest toen de fles op de proppen kwam! Hebben dat echt consequent een paar dagen moeten aanbieden (gaat nu prima overigens)