Waar heen met gemaaid gras?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bubblez, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik kan het zo gauw niet bedenken, dus ik vraag me af hoe jullie dat doen??

Wij hebben straks een tuin van bijna 900m3, heel cool maar ook veel gras, en dus veel maaien. Maar waat laat ik in hemelsnaam al dat gemaaide gras? Als ik dat in de groenbak stop zit hij na de helft al vol.

Ik hoorde vanmiddag van de buurvrouw over een machine welke het helemaal fijn hakt en op het gazon laat vallen, maar die zijn echt nog te duur voor ons. Die gaan we tzt vast wel kopen.

Dus, hoe doen jullie dat??

2. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    compost bak maken?
    en anders nog een extra groen container erbij.

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Zat ik ook aan te denken, maar ik heb ooit gehoord dat gras slecht gecomposteerd, dus duurt dat dan niet te lang?

4. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Een stukje afzetten en er geitjes laten lopen? Scheelt je maaien ;)

Logan en Victoria30 vinden dit leuk.
  5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik zou een compostnest halen en die in de achterste hoek van de tuin zetten. Kan je al het gras in doen, en al het onkruid etc.
    Is een metalen rek voor compost. Als je daar alleen gras indoet, is het een goede manier om je gras kwijt te raken.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.274
    25.745
    113
    Naar de milieustraat brengen?

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Naar de vuilstort brengen.

8. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik lees nu de reacties. Wat is te lang composteren?
    Als je al zaad in je gras hebt, dan moet je zeker 5 jaar wachten, maar zonder zaad kan je het snel gebruiken.
    En anders doe je de compost weer op je gras, als je het alleen voor gras gebruikt

Bubblez vindt dit leuk.
  9. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Het is werkelijk waar nog nooit in me opgekomen om gras in de groenkliko te gooien. We hebben een grote tuin en er moet veel gesnoeid e.d. worden, dus dan zit je kliko al gauw vol.

Wij laten het gewoon op het gazon liggen (zitmaaier), waar het wegwaait of verteert.
    Ik denk dat als we het zouden opruimen, dat we het over de heg heen gooien (braak stuk niemandsland, officieel van de gemeente maar die weten zelf ook niet wie verantwoordelijk is) of dat we er een composthoop van zouden maken.

Edit: wij hebben wel een paar geitjes gehad, maar die liepen in het weiland. Soms gooiden we het gemaaide gras in de stal, zodat ze daar ook wat te eten hadden.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ja leuk idee, maar ik denk niet dat onze buren daar blij van worden haha, al zou ik ze wel willen :D

xElles vindt dit leuk.
  11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ga die eens opzoeken, dankjewel!

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat is wel een arbeidsintensief klusje ben ik bang.. alleen in uiterste nood is dat een idee

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Word dat geen zooitje?? We hebben ook drie honden en een zoon die daar straks op lopen enzo..

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier voor ons tuinafval (vooral snoei-afval) extra groen-containers, we hebben er 3. We hebben geen plek voor een compostbak ofzo, en laten liggen is geen optie (want vooral takjes etc).

15. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Tja ik merk er eigenlijk nooit echt wat van... Maar misschien dat we een maaier hebben die het zo fijnhakselt zoals bij jullie boeren.
    Ik herinner me dat mijn ouders vroeger wel een handmaaier hadden met zo'n zal om het gras op te vangen. Inderdaad omdat het anders een zooitje werd.
    Dat gras gooiden wij toen geloof ik bij de kippen. Ik weet niet waarom haha.

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Een extra groen container, mijn zwager heeft ook een grote tuin met heel veel gras en dit is een prima oplossing.

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Wij hebben een tuin van ruim 500 m3 waarvan ruim 450 m2 gras is. Wij hebben twee groene containers. Het afval bedrijf had tijdelijk een actie dat je in een bepaalde periode een groene bak gratis kon krijgen. Wij hebben nu 2 van 240 liter. Daar past al het gras in, mocht één van de containers al een beetje vol zitten dan maai ik het gras in 2x. De container laat ik dan open staan zodat het gras droog wordt en daardoor iets gaat zakken in de container.

Heb ik echt geen plek dan gooi in het tussen de hek, daar zitten wat kale plekken :D

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mmm miss toch maar een bak er bij bestellen dan..

19. Bailief

Bailief Niet meer actief

Onze elektrische maaier werkte laatst een keer het gras niet in de opvangbak maar liet het gewoon op het gras "vallen". (Ik had iets verkeerd gedaan ofzo want de week daarna ving hij alles weer netjes op). Maar onze dochter zat dus helemaal onder het gras. En het was warm dus het badje stond op. Op een gegeven moment leek het wel een grasbad. De hond rolde in het gras en zat onder... ik denk dus inderdaad dat dat een zooitje wordt.

Verder geen echte tips dan wat al gegeven is. Wij hebben maar 20 m2 aan gras dus we redden het prima met de groene container ;)

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Naar het containerpark.

Maar met zo'n oppervlakte zou ik toch echt investeren in een mulcher.

Deel Deze Pagina