Hallo, Dit gaat niet over ons, maar wil het gewoon even vragen vanwege iemand die ik ken die gaat scheiden.. Wat is de procedure als een getrouwd stel gaat scheiden en ze hebben een koophuis? Hij wil het liefst in dat huis blijven en dus de hypotheek overnemen als dat kan. Zij wil er niks meer mee te maken hebben, met het huis e.d. Wie kan er meer over vertellen?
Laat het huis taxeren. Dan weet je de waarde. Leg dat naast de betaande hypotheek. Is er overwaarde, dan moet hij haar uitkopen door de helft daarvan aan haar te betalen. Is er een schuld, dan moet zij de helft daarvan aan hem betalen. Verder moet je dan naar de notaris om haar eigenaarsdeel over te schrijven op hem en hij moet het met de hypotheekverstrekker regelen.
in gemeenschap van goederen: ieder heeft recht op de helft van het totale gezamelijk vermogen (geld, bezittingen, schulden). Als hij het huis over wil nemen, moet hij haar VERMOEDELIJK uitkopen. Als bezitingen - schuldens negatief is, krijg je weer een ander plaatje. Wat op dit moment in de scheidingen veel voorkomt is dat geen van beide partners het voorelkaar krijgt een hypotheek los te krijgen bij de bank die en hoog genoeg is voor de woning en waarmee de expartner kan worden uitgekocht... Sterkte voor je kennissen, scheiden kan erg lastig zijn! Bij scheiden wordt vaak alleen aan de woning gedacht, helaas spelen ook vaak andere zaken een grote rol zoals schulden of aandelen.
Ik weet het niet precies maar volgens mij moet hij haar dan de helft van het huis geven... Of het moet anders beschreven staan toen ze gingen trouwen.
Dit klopt helemaal, als ze allebei voor 50% eigenaar zijn en allebei 50% van de hypotheek op hun naam hebben. Anders moet het naar rato van de eigendomsverhouding.
Bij een scheiding hebben ze ieder recht op de helft van de waarde van het huis. Als de man het wil blijven bewonen, dan kan hij de vrouw uitkopen. Bedenk wel dat ze natuurlijk niet het gehele bedrag krijgt voor het huis, want de hypotheek die er nu nog staat daarvan is ook de helft van haar, dus die zal zij nog moeten betalen. Momenteel is het dus ook goed om te kijken of het huis het nog wel waard is om uitgekocht te worden. Als je het huis nog niet zo lang hebt, dan kan het momenteel heel goed zijn dan je geen overwaarde op het huis hebt maar een onderwaarde en dan moet je als vertrekkende partij betalen aan degene die er blijft wonen. Ik heb even een site opgezocht waar het wat duidelijker staat beschreven. Eigen huis bij echtscheiding. Uitkopen of blijven wonen?
Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, en ik denk, gezien de staat van het huis, achterstallig onderhoud e.d. En de huidige huizen markt dat ze waarschijnlijk met een restschuld zitten... Bij een restschuld moet zijn hoe dan ook hem uit kopen? En bij winst heeft zij recht op de helft ook? En er moet altijd een hele nieuwe hypotheek worden afgesloten? Waarschijnlijk is zijn salaris wel hoog genoeg om het over te nemen hoor. Hij verdient een stuk boven gemiddeld.