Kreeg net een telefoontje dat mijn vader per direct ontslagen is. Dit omdat er geen werk meer voor hem was werd er verteld. Nu snapte hij niet hoe dit kon gezien hij een vast contract had gekregen per 1 november. Ze gaven aan dat in dat contract een proeftijd stond van 3 maanden waarin ze hem zonder opgaaf van reden mochten ontslaan. Dus hij mocht meteen zn tas in pakken en vertrekken. Nu werkt hij al jaren bij dit bedrijf (metaal branche) en heeft hij er al een tijdelijk contract gehad en via een uitzendbureau een contract. Altijd in dezelfde functie! Zover als ik weet mag er in dit geval dan wettelijk gezien een proeftijd worden gegeven van maximaal 2 maanden of zelfs helemaal geen proeftijd gezien hij al in dienst was van het bedrijf in dezelfde functie. Hoe zit het nu, moet hij actie ondernemen en heeft dit rechtmatig gezien nut? Of staat het bedrijf in zijn recht en is hij nu op 58 jarige leeftijd daadwerkelijk per direct werkeloos?!
Huhhhh? Per direct ook? Neem aan dat aangezien hij daar al zo lang werkt er ook een redelijk opzegtermijn zou moeten zijn. Ik zou denk ik eerder nu direct met het Juridisch Loket bellen! En je vader ook niets laten ondertekenen wat betrekking heeft op het ontslag! https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/hoelang-duurt-een-proeftijd
Als er een proeftijd staat omschreven in zijn contract waar hij toen voor heeft getekend ben ik bang dat het bedrijf in zijn recht staat. Vaak staat er idd bij dat ze geen wettelijke opzeg termijn in acht hoeven te nemen, en mogen beide partijen het in die 3 maanden beëindigen zelfs zonder opgaaf van reden.( die er in je vaders geval dus wel was.
Dit mag helemaal niet. Bij een contract voor onbepaalde tijd mag de proeftijd maximaal 2 maanden zijn. Eigenlijk was het inderdaad gewoon opvolgend werkgeverschap, maar hier houden veel bedrijven zich helaas niet aan. Als ze van hem af willen door het feit dat er geen werk meer is dan moeten ze eerst een verzoek doen bij het UWV, pas als ze toestemming hebben gekregen van het UWV mag hij ontslagen worden. Dan hebben ze altijd nog een opzegtermijn van één maand dus ook dan mag hij niet per direct ontslagen worden zonder dat hij nog één maand loon ontvangt. Daarnaast heeft je vader ook nog recht op een transitievergoeding, laat hem hier ook naar kijken.
Wat een rare gang van zaken ook soms beetje menselijkheid mag soms ook wel. Heb nog nooit in die sector gewerkt. Maar kan mijn niet voorstellen dat er nu “ineens” helemaal geen werk meer zou zijn en ze dan iemand met een vast contract ontslaan. Al heb ik nogmaals natuurlijk nooit in die sector gewerkt. Overigens is het wel zoals bovenstaande reactie (reactie van @paula1984) zo dat als hij er voor heeft getekend ze wel in hun recht staan . Wel goed dat hij nu meteen contact heeft met een advocaat. En nogmaals, niets ondertekenen! Dat was het allereerste advies wat ik kreeg toen ik ontslagen werd tijdens zwangerschap.
Nee dus. Als de proeftijd in het contract langer is dan wettelijk is beschreven, dan is de bepaling NIETIG. Oftewel wordt geacht nooit te hebben bestaan. Met andere woorden, het bedrijf zit hier echt faliekant fout.
Lief dat jullie advies geven! Hoe weten jullie dit allemaal? Advocaat raadplegen lijkt me heel slim. Die regels veranderen nogal eens. Je moet daar echt goed inzitten om precies te weten hoe het zit. Succes TS. Heel vervelend voor je vader.
Los van of het 1 of 2 of 3 maanden proeftijd was, in een opvolgend contract (ookal was dit eerder via uitzendbureau) mag geen proeftijd staan. Sterkte iig
Ik werk op de personeelszaken, we worden gelukkig altijd van alle wijzigingen op de hoogte gebracht. Alle regels veranderen inderdaad veelste vaak. Een advocaat raadplegen is inderdaad sowieso de beste optie, ik hoop dat de vader van TS een rechtsbijstandsverzekering heeft.
Dank je wel allemaal!!! Het bleek dat hij nooit een kopie van het contract heeft gekregen dus daar heb ik hem eerst achteraan gestuurd. Ze hebben rechtsbijstand dus daar gaan ze zeker gebruik van maken.
Het bedrijf moet wel kunnen aantonen dat hij inderdaad ‘overbodig’ is geworden, dus ze mogen ook geen nieuwe vacature uitbrengen voor die functie of iemand anders die functie laten bekleden. Helaas is het vaak zo dat er regels zijn tenzij anders vermeld in een contract. Ik ben dus bang dat er mbt de proeftijd niks aan te vechten valt en zelfs als dat wel zo is dan vinden ze we iets anders om hem te kunnen ontslaan.
Wat vervelend zeg voor je vader! Als het ongedaan wordt gedaan kom je daar ook niet heel lekker terug... Zoals een aantal al aangeven: mag niet. In cao’s mag wel afgeweken worden ten gunste van de medewerker (bijv proeftijd korter dan wettelijk). Goed laten adviseren en bijstaan. Succes!
Nee dit mag inderdaad niet. Een proeftijd van 3 maanden is niet toegestaan, en dus is er geen proeftijd. Als hij al in dienst was van het bedrijf (of via het uitzendbureau) en hij kreeg een vast contract voor dezelfde functie mag er überhaupt geen proeftijd zijn. Je hebt iemand immers al "op proef" gehad. Als ze hem willen ontslaan moeten ze een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Bijvoorbeeld vanwege bedrijfseconomische reden. Krijgen ze die vergunning niet, dan hebben ze geen poot om op te staan. Laat hem nergens mee akkoord gaan en vooral wel gewoon naar zijn werk gaan! Als zij vinden dat hij niet hoeft te komen, laat ze dat dan zwart op wit zetten. Maar zorg dat hij anders wel gaat, voordat ze hem nog voor de voeten gooien dat hij niet op zijn werk is verschenen.
Dit is idd heel belangrijk, dat laat zien dat hij wel wil, in tegenstelling tot zijn werkgever! Bah wat een nare situatie en het mag gewoon niet!!
Of, wanneer ze hem weer naar huis sturen, laat hem een aangetekende brief sturen waarin staat dat hij niet akkoord gaat met zijn ontslag en ten allen tijden bereid is om te komen werken. Staat dat ook zwart op wit.
Ik heb ooit een ‘akkefietje’ gehad op mijn werk en had gelukkig de vakbond achter de hand. Daar kreeg ik meteen een brief van waarin ik (even uit mijn herinnering) verklaarde niet akkoord te gaan met (in mijn geval) de schorsing en dat ik bereid was tot werk en dat ik op de schorsing op schrift wilde. Dus moest door jouw topic hier aan denken en kwam even deze site tegen over wat je vader het beste kan doen. http://www.maatwerk-advocaten.nl/1e-hulp-bij-ontslag/ (vergeet verder die stap dat je deze advocaten in moet huren, maar de rest is wel nuttige info.) Heel erg balen dat je vader zo behandeld wordt. Veel sterkte ermee. En misschien als hart onder de riem, mijn schorsing was ononterecht en kwam uiteindelijk een hoorzitting van. Deze heb ik gewonnen. Nu hoop ik natuurlijk niet dat het zo ver komt voor je vader. Maar als hij in zijn recht staat en hij heeft de juiste juridische hulp, dan komt het hopelijk weer goed. Of iig dat hij nog een paar maanden salaris oid meekrijgt. Hier nig even een voorbeeldbrief: https://www.arag.nl/medien/voorbeeldbrief-protest-tegen-ontslag-op-staande-voet.docx En wat ik verstuurde alles zowel digitaal (vooruitgestuurd per mail zette ik er dan bij) als aangetekend. Bij mijn werkgever kwam anders wonderbaarlijk genoeg niks binnen aan post of mail.