Met 3,5 beetje begonnen met achter spelen, bij de buurjongens en de garages. Maar dan hing ik wel in de tuin rond, luisterde en keek iedere 5min. En heel streng, dus als ze zich niet aan de regels houdt, dan naar binnen. Eigenlijk is het nu nog niet veel meer dat ze mag, alleen kijk ik wat minder vaak. Leeftijdsgenootjes in de buurt mogen wel alleen een heel stuk verder. Maar ik blijf t gevaarlijk vinden. Ze heeft nu wel meer besef van verkeer en uitkijken, maar nog kunnen er auto's komen, dus mag ze niet alleen een blokje om. En in haar enthousiasme vergeet ze nog steeds te kijken of loopt per ongeluk de straat op. Ik denk dat ze komende zomer wel langzaamaan iets verder mag, achterom, maar ik bouw het heel langzaam op
Mijn dochter van 5 mag sinds 2 weken alleen op het schoolplein tegenover ons huis spelen, ze mag er niet af en ze heeft een timer (horloge) als die afgaat moet ze thuis komen en dit werkt. Echt buitenspelen mag ze nog niet, alleen op het plein en in de achtertuin. Ze mag eerst laten zien dat ze dat aankan en goed luistert door op het plein te blijven en thuis te komen als het tijd is.
Jongste (wordt in juni 4) en speelt zelf buiten bij ons huis . We hebben aan onze voortuin een groot grasveld en daar mag ze spelen en omheen fietsen, ze fietst dan een stukje langs een rustige straat. Ze kan dit prima en houdt zich aan de afspraken. Dit mag ze al ruim een half jaar. Ik zie haar dan wel. Ze mag nu ook net om het blokje heen naar een buurjongetje lopen, ze is heel even uit zicht en snel ziet de buurvrouw haar dan. Dat doet ze ook goed. Het is een beetje zoeken wat je kind kan. Ik zou haar trouwens niet in de buurt mee laten gaan met andere kinderen, ik kan haar dan niet zien en vind haar daar echt te klein voor. Je weet nooit wat zij doet of andere kinderen.
@yeps: mja ik heb dan meer vertrouwen in mijn eigen kind dan in dat van een ander. Al was het maar omdat ik die toch minder ken dan mijn eigen kind. Laatst mocht ze voor het eerst aan de overkant met het buurjongetje. Vervolgens vliegen ze allebei 3x zo de straat op. Beiden hebben nu een oversteekverbod Buurjongetje enkel voor mijn deur vrees ik... Maar goed.. Hij heeft zelf ouders als het goed is.
Veel verschillen dus. Zelf denk ik niet dat je hele jonge kinderen 100% kan vertrouwen op niet oversteken of met bijvoorbeeld enge mensen mee gaan. Denk dat pas als ze dat goed begrijpt pas alleen naar buiten mag.
Mijn dochters zijn net vijf en bijna acht. De oudste mocht alleen naar buiten toen ze zes (bijna zeven) jaar was en haar zwemdiploma had. (veel vijvers en sloten hier), en alleen maar op de twee omheinde speelveldjes hier in het verlengde van onze flat. NERGENS anders. Mijn jongste dochter gaat sinds kort met de oudste mee, zij kan ook al behoorlijk goed zwemmen ookal haalt ze haar diploma pas over een paar maanden. Maar er zijn strenge afspraken: samen blijven, NIET bij het water, op de twee speelveldjes, NIET met kinderen mee naar huis, NIET met mensen meegaan zonder te komen vragen en niet bij mensen aanbellen. En zo gaat het wel. Ik kon de jongste eigenlijk niet echt meer binnenhouden nu de oudste wel ging. Oh, inmiddels mag de oudste wel verder de buurt in als de jongste er niet bij is, maar die is inmiddels dus al bijna acht.
Hier met 3 jaar op de (grote) oprit spelen. Zijn ze beide nooit vanaf geweest. Daarna mogen ze in de straat spelen. Heb er uitzicht op en het is autoluw. De oudste was 4 toen dat mocht, de jongste van 3 mag dat nu al. Merk dat het bij een tweede kindje moeilijker is om binnen te houden. Hier wordt trouwens veel met het overbuurjongetje gespeeld die ook 6 is, net als onze oudste. Die trouwens nog steeds de straat nog niet uit mag om te spelen. Straat is 25 meter lang, hooguit.
Mijn zoon wordt 5. Geen haar op mijn hoofd dat hij alleen buiten mag. Ja in de tuin wel. Hij kan nog niet zwemmen en er is hier veel water in de buurt..
Hier in de straat allemaal vanaf een jaar of 3,5/4. Ik weet het nog niet ben blij dat het nog even duurt. Wel heb ik de tuin altijd vol kids!
Onze zoon van bijna 6 mag hier in het hofje voor de deur alleen spelen. Willen ze naar de speeltuin verderop of gaat mijn dochter ook mee naar buiten. Dan ga ik altijd mee.
Hangt erg af van de buurt idd. Mijn ouders wonen tegenover een speeltuintje. Ze hoeven er niet voor de straat over te steken en vanuit de huiskamer kun je ze zien. Daar mag hij dus al va zijn derde heen. Bij ons is de dichtstbijzijnde speelgelegenheid een stukje verder en moet er wel over gestoken worden. Daar mag hij dus nog niet zelf heen. Wel mag hij soms buiten de stoep op en neer rennen.van hoek tot hoek dus. Dat vind ie leuk.
Dat niet meegaan blijft moeilijk. Oudste is bijna zes en mag alleen in de buurt spelen, ik zie haar dus niet constant en ze weet wel dat ze niet zomaar mee mag gaan met wie dan ook maar ik kan haar niet voorbereiden op alle smoezen die zo iemand kan vertellen om haar toch mee te krijgen of tegen iemand die haar gewoon in n auto trekt...volgens mij kan je n kind daar nooit helemaal tegen beschermen
Hier kwam afgelopen zomer gewoon een peutertje van twee binnengewandeld, ze ging gewoon naast mijn dochter op de bank zitten Sesamstraat kijken. Ik op zoek naar haar moeder, eenmaal gevonden bleek het geen enkel probleem volgens haar; meisje wist precies dat ze op de stoep moest blijven etc. Maar ze liep dus wel gewoon bij wildvreemden naar binnen... Vond dat echt bizar! Mijn dochter is nu twee en speelt fijn onder toezicht buiten. Mijn nichtje van nu bijna 7 kon al goed alleen naar buiten toen ze 4 was, ze wonen in een erg rustige buurt met voor het huis een groot speelveld, ze bleef dus wel in het zicht. Maar haar broertje is nu bijna 4 en die mag dat dus absoluut nog niet; hij gaat er gewoon vandoor als hij de kans krijgt en zou ook zo met anderen meelopen. Heeel ander kind. Dus ja, hier zien we wel wanneer het goed voelt. Er rijden hier bv ook best veel auto's echt te hard, geen 'afgeschermde' speelplek, sowieso zijn de speelveldjes hier erg treurig (poepveldjes vooral, bah )... De kinderen die ik buiten zie, zijn allemaal 10+.
Oe... Moeilijk. Ik zou het liefst zeggen 14!! Maar realisrisch denk ik dat je met vier of vijf jaar ze toch wel buiten moet kunnen laten spelen? Nu wonen wij aan het water, aan het bos, dus voordat ze drie diploma's heeft en minimaal gids is bij de padvinders, sluit ik een gps op haar aan!
Ja als die zendertjes goedkoop aan te komen zouden zijn zou ik die wel aanschaffen denk ik. Ik heb er wel is van gehoord namelijk. Hier wonen we in een normale straat. Straat erachter heeft een speeltuintje. Aan de ene zijkant een gewone rustige weg maar daarachter een hele drukke weg, aan de andere kant ook een drukke weg. Ik vind het voorlopig nog geen goed idee. Denk idd zelf aan 5 ofzo Ook ben ik door mn ex bedreigd dat hij haar zou ontvoeren, dit is al wel lang geleden maar ik ben toch extra voorzichtig en snel in paniek als ik dr niet gelijk zie.
Mijn zoontje word over 3mnd 4. We wonen in een kindvriendelijke buurt met speeltuin tegen over ons huis maar echt geen haar op mijn hoofd die hem buiten laat spelen. En een kindje van nog geen 3,sorry maar dat snap ik echt niet dan heb je zelf toch geen seconde rust,zou er wat van krijgen.
mijn zoontje is 4,5 en mag alleen voor ons huis spelen. we wonen wel in een klein dorp. en in onze straat rijden geen autos. onze straat is eigenlijk een soort rondje waar de huizen omheen staan en in het midden een groot grasveld. hij fietst hier dus rondjes en speelt in het veld. hij moet wel hier blijven. en dat doet hij ook. hij gaat niet verder dan een bepaald punt. in een straat achter ons woont een vriendinnetje en door een klein tussen steegje kan hij daar komen. hij mag nu alleen vanuit hun weer naar huis komen en dat meisje mag ook zelfstandig hier komen. maar ze hoeven dan niet over te steken ofzo het is misschien 2 min lopen, hier voor spelen veel kinderen en mijn zoon speelt eigenlijk altijd voor huis. zou ik aan een drukkere straat wonen waar autos rijden en veel mensen kwamen zou ik het niet aan durven en nog een paar jaar wachten. Ik vind jou dochter er eigenlijk ook nog te jong voor om alleen naar buiten. zou nog even wachten ermee. op die leeftijd liep mijn kind echt achter iedereen aan. en lette nergens op.
Mijn dochter mocht vanaf ongeveer 4 alleen buiten spelen. Dat betekent blokje rond fietsen, speeltuintje etc,.. We twijfelen nu over onze zoon of hij dat deze zomer ook mag. Hij wordt 3 in juni. Het is hier supergezellig met heel veel kinderen. Is wel leuk voor hem als hij mee mag. Maar dan alleen blokje rond en in het speeltuintje.
Hier ging de oudste met ruim 4 jaar alleen met het buurmeisje van 6 naar de speeltuin op 30 meter van ons huis. In de speeltuin zijn eigenlijk altijd de vriendjes waar van 2 van school die jonger zijn. De buurt er rijd heel af en toe een auto en er liggen 365 drempels waar als je er harder als 10 km overheen gaat je de hele onderkant van de auto naar zijn grootje rijd. Mijn middelste is 2,5 maar die mag echt nog niet mee eerst verstaanbaar kunnen maken en zindelijk zijn. En de regels kennen.