Donderdag werd de documentaire ‘Dit is de leven’ uitgezonden op NPO1. In de korte film daagt Romana Vrede de kijker uit om kinderen zoals haar zoon Charlie, die non-verbaal en autistisch is, te zien voor wie zij zijn. DWDD sprak met haar over beperking, liefde en schoonheid. https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/artikelen/dit-is-de-leven-de-missie-van-romana-vrede
Ik heb het gezien, het werd op 5 dec savonds ook uitgezonden. Mijn dochter heeft ook autisme dus ik heb er wel wat mee. Ik vind het altijd wel goed dat er aandacht aan geschonken word. Maar ik realiseer me dat niet iedereen alles maar kan snappen of er interesse in heeft, als er een docu over kinderen/mensen met een chromosoomafwijking of andere handicap op tv is ga ik het ook niet meteen kijken. ik hoop wel dat er wat publiek mee bereikt is, omdat het ik dit specifieke geval ook gaat om kinderen met klassiek autisme en een verstandelijke beperking, je ziet meestal de wat hoger functionerende autistische mensen op tv.
Ik heb het ook gezien, mijn zoon is ook non-verbaal. Mijn dochter trouwens ook, maar bij haar hebben we wel hoop dat ze nog gaat praten (zij is 4, zoon is 11). In ieder geval had ik Charlie al weleens eerder gezien in “het is hier autistisch”, toen was het uiteraard ook al herkenbaar voor ons.
Net gekeken. Mooi! Ik denk als ik in die situatie zou zitten ik ook eerst de weg af zou moeten leggen van: doe nou normaal, naar het is goed zo. Nu heb ik een kind dat enorm hooggevoelig is en waar wij nu hulp voor hebben. Dat is anders dan autisme maar ik herken dit deels dus wel. Het anders zijn dan anderen op sommige gebieden. Maar wat is anders en wat is gemiddeld...