Welke leeftijd/groep geheim vertellen Sinterklaas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door IkTara, 30 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Onze zoon begon vorig jaar al behoorlijk te twijfelen en dan vooral over de leeftijd van sinterklaas.

Wij hebben heb gewoon verteld dat het inderdaad onmogelijk is voor een mens om zo oud te worden.
    Dat Sinterklaas eigenlijk Nicolaas heette en dat hij heel vroeger geleefd heeft. En dat toen hij leefde hij heel veel voor de arme mensen heeft gedaan, dat de kerk dit zo bijzonder vond dat hij heilig verklaard werd en vanaf toen Sint Nicolaas mocht heetten.

En nu vieren we elk jaar een feest speciaal voor kinderen om hem te herdenken. Dit doen we door iemand te verkleden als sinterklaas en mensen te verkleden als zwarte piet.

Hij kan zich prima vinden in deze uitleg.

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#22 Polletjepiek, 30 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2013
  3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn zoon is nu 6,5 en zit in groep 3. Dit jaar gelooft hij nog wel.

Ikzelf zat in groep 6 toen ik het van mijn moeder hoorde, ik geloofde het niet.

4. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    #24 evelien69, 30 sep 2013
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
    hier vertel ik tessa na sinterklaas dit jaar het geheim... ze zit in groep 5.... veel kinderen geloven daar nog overigens.... mocht ze met vragen komen lieg ik er niet over... vraag wat ze zelf denken dan..... mijn oudste dochter heb ik ook in groep 5 het geheim verklapt.......

5. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.275
    2.978
    113
    Dames,

We begrijpen dat bij onderwerpen als deze, de emoties hoog kunnen oplopen.
    Toch willen we jullie vriendelijk vragen fatsoenlijk en inhoudelijk te reageren.
    We willen geen persoonlijke aanvallen, in welke vorm dan ook. Doe je dit wel dan is het exit.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

6. tuc

tuc Niet meer actief

Maar er klopt geen bal van dat de reacties van de zogenoemde moraalridders wel blijven staan en de mijne weg worden gehaald...dat is meten met 2 maten zeg!

7. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik hoop echtdan mijn bijna zevenjarige zoon dit jaar nog heerlijk onbekommerd mag geloven in sinterklaas. Hij zit wel in groep vier dus ik heb geen idee of hij vanuit klasgenoten hier nog over in gefluisterd gaat worden.ik hoop t in elk geval niet en hopelijk volgend jaar ook nog niet, hoewel dat denk ik lastiger gaat zijn.

8. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    wij zullen onze dochter niet vertellen dat sinterklaas niet bestaat, hier mag ze lekker zelf achter komen...

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind dat inderdaad flauw maar dat is mijn mening, dat mag toch?

En tja, als jij het als liegen ziet geen probleem hoor, ik vind het leuk om die magie van Sinterklaas mee te geven, ik heb mijn ouders er nog nooit op aan gekeken dat ze mij die jaren hebben '' voorgelogen '' ik zie het ook niet als liegen maar goed.

10. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Mijn dochter is ook helemaal waus van Doornroosje, Assepoetster en Sneeuwwitje. Heerlijk toch, die onbevangenheid, dat ze van zoiets zo kunnen genieten en helemaal opgaan in hun spel als ze zich verkleden enzo.

Dat is net zo iets, laat ze lekker kind zijn. Dat past bij hun belevingswereld.

11. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

18 apr 2011
    3.643
    0
    0
    Gelderland
    Nogmaals, ik vind het he-le-maal prima wat iedereen tegen zijn of haar kinderen verteld, ik zal er niemand op aankijken.
    Maar ook nogmaals, vanuit mijn principe, wil ik niet liegen, ook niet over iets 'magisch' als Sinterklaas. Ik snap heel goed dat het voor kinderen een geweldig iets is, maar ben er zelf ook niet mee opgegroeid. Ach, ieder maakt zo zijn eigen keuzes toch?
    Gelukkig is er hier op ZP nog vrijheid van meningsuiting, al betwijfel ik dat soms wel, als je eerlijk je mening zegt ;)
    Ik mag mijn mening hebben en jij de jouwe. Het zou fijn zijn als daar niet zo enorm overtrokken op gereageerd werd.
    En nu ben ik klaar met dit topic!!

12. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn zoon is nét 7 geworden en zit een beetje op de grens van wel en niet geloven.
    Hij had vorig jaar al wel vragen over de sint op tv of op school dus toen hebben we hem verteld dat er hulpsinterklazen zijn.
    Een klasgenootje( groep 3,4, en 5 zitten bij elkaar) van 9 vertelde hem trouwens ook dat de sint niet bestond en daar raakte hij helemaal van in de war.
    Huilend in zijn bedje na het sinterklaasjournaal omdat hij het allemaal niet begreep.
    Hij heeft al een paar keer gezegd " jij koop de cadeautjes hè mam!" maar heb tot nu toe niets bevestigd of ontkent.
    Mocht hij er binnenkort over beginnen dan ga ik het hem vertellen.
    Maar stiekem hoop ik dat hij er nog 1 jaartje heerlijk van kan genieten. Het is zo'n leuk feest!

13. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier nooit een geheim van gemaakt. Ze vroeg op een gegeven moment of de kerstman bestaat en sinterklaas dan?!
    ze vond het niet schokkend op dat moment maar nu de pepernoten weer in de winkel liggen is ze wel weer in spanning :)

14. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    In ieder geval voor 2015 ;) ;)

15. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Mijn oudste zit in groep 5 en gelooft nog heilig , of hij doet heel goed nest alsof omdat hij anders bang is dat hij niks krijgt .. Hij weet al wel dat hij een surprise moet maken dit jaar en dat vindt hij prima . Wij vinden dat ze er zelf achter moeten komen , wat op dit moment wel erg moeilijk wordt gemaakt met dat gezever om Sinterklaas heen /

16. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik wist het toen ik een jaar of 6-7 was, denk ik.. M'n broertje hebben we het vorig jaar verteld, vlak voor hij 9 werd.

Hier wordt het niet gevierd (of in ieder geval anders), dus hoef me er helaas niet mee bezig te houden. :(

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    groep 4 of 5

Mijn dochter begint trouwens al kritische vragen te stellen...

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Pff hier ook.. Dochter herkende Erik van Muiswinkel op tv als hoofdpiet..
    'Dat is hoofdpiet mam! Hij is alleen niet zwart. Hoe kan dat?'

ehm..

19. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Hier gelooft de oudste nog steeds.
    Ik heb het idee dat dit het laatste jaar is, ik meen dat ze vanaf groep 5 ook surprises doen in de klas.
    Ze ziet wel echt verschil tussen alle sinterklazen en vraagt dan er naar. Als ik vraag wat ze zelf denkt, zegt ze; ik denk dat het neven van elkaar zijn haha.

Als iemand zijn/haar kind gelijk duidelijk wil maken dat het hele Sint gebeuren nep is, dan moeten ze dat gewoon doen.
    Ik ben er zelf wel mee opgegroeid en wil dit graag overbrengen naar mijn kinderen. Dus kan ik mij ook heel goed indenken dat dit andersom ook het geval is.

Ik beschouw het alleen niet als liegen, maar gewoon 1 groot toneelspel;)

20. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ik vind de uitleg van Pluk een hele goeie.
    Die ga ik ook vertellen aan mijn kids als ze gaan vragen naar hoe het zit met Sinterklaas.
    Want zo is het namelijk ook.
    Vroeger heeft ie echt bestaan en door Sinterklaasfeest te vieren gedenken we hem.
    Dus eigenlijk is het geen leugen. De beste man heeft bestaan. Wij vieren zijn bestaan en goede daden gewoon op deze manier :)

Deel Deze Pagina