Welke leeftijd het leukste en welke wat minder?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Suuzan, 24 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat een vervelende ervaring voor je :$

    En je hebt helemaal gelijk: elke leeftijd heeft zijn charmes. Heerlijk om bij elke fase volop te genieten van de leuke dingen die daar bij horen. Ervan genieten terwijl het kan, want het gaat ook weer een keer voorbij.
    En elke leeftijd heeft ook nadelen. Waarbij je gelukkig ook weer kunt denken 'het gaat vanzelf weer voorbij'.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  2. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Van 1-2 jaar vond ik denk ik het leukst.
    Het minst leuk vind ik nu: de pubertijd! :mad: MET STIP!!!
     
    Neuzeke en Suuzan vinden dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Ze is nog maar net 3 maar tot op heden is 3 mn favoriet! Bijdehante troela en ineens ooooontzettend lief. Het is nog steeds "neee, kan niet <vul in>" maar ze wil echt samen spelen en verzint spelletjes, liedjes en dansjes.

    0-1 je kan er niks mee
    1-2 driftbuieeeen
    2-3 veel meer driftbuieeeeeen
    3 veel meer dingen kunnen leren van met name mama om t zelf te kunnen.

    Je ziet dr nu echt meters hoog in trots groeien als ze zelluf dr boterham smeert en snijdt met een mes. Water drinken uit de kraan, "afwassen", "lekker soppuuuh!" (in bad, vrouwtje plooi van pieter konijn)

    Met kinderkoffie vandaag voelde ze zich ook ineens groot (thee met melk) tis alleen warm, dat moet ze niet :D alleen koud of kamertemperatuur.

    Ik weet niet t gaat nu net ff wat gezelliger en inhoudelijker dan een maand of 2 geleden.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Over welke leeftijd heb je het dan? Mijn oudste is pas 12 en vind het nu af en toe wel erg hoor, maar over het algemeen ook nog wel erg leuk, maar wij zitten nog aan het begin van de puberteit natuurlijk.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Pubertijd of peuterpubertijd?

    Pubertijd zat ik in mn kamer, veel te lezen, muziek op gitaar maken en met mn computer (oude versie van steinbergs cubase is prima (ik had 24)) kon ik uren mee bezig zijn. Gamen eigenlijk helemaal niet. Dat was pas met 18.

    Voor kinderen (jaartje of 13-14 allicht) met interesse in de IT zijn er verschillende leuke platforms en onderdelen te doen tegenwoordig:

    Programmeren voor jongeren met dingen als: .net, java of c++ programmeren (kom ik later op terug)
    database bouwen voor je muziekvoorraad en dan een powerBI rapportage er overheen ofzo. Best functioneel en je steekt er ook nog wat van op (en uuuuuren zoet)

    Als engels geen probleem is:
    pluralsight is een goed medium. Hier staan heel veel professionele technische video's op, ook voor beginnersniveau in allerhanden disciplines.

    OpenLearning is ook echt heel gaaf, niet alleen voor IT kennismaking maar er staat van alles op.

    Vooral C++ was erg leuk van Richard Birkland (uit hoofd) van de UNSW (universiteit nieuw zeeland) is echt een aanrader. Mijn man (docent) snapte er geen bal van, geen technicus, maar het is ontzettend leuk gebracht ook hij volgde t met veel plezier. Opdrachten zijn voorbereid op de pagina, er is ondersteuning en zelfcontrole. Staat bijv een machine klaar (grafisch) en die moet je de goede code voeren en dan doet hij het. Voor volwassenen bedoeld maar een nieuwsgierig aagje met ongeveer leeftijd 13/14 en +- havo/vwo moet dit ook kunnen.

    Dat gepuzzel achter de pc gaf grote rust van mn ouders, haalde geen rottigheid uit, ze wisten waar ik was.

    Kamer was een zwijnenstal, bekende puberkwaal geregeld. Was lag in een hoek. Mijn moeder was vrij simpel, ligt t niet boven dan wordt t niet gewassen. 1x lege kast en je leert wel bij. Of je wast zelf maar niks halve trommels!

    Bijbaan in de vakantie in de thuiszorg toen ik 16 was deed bij mij wonderen. Ik was gewoon schoonmaakhulpje voor de vakanties maar waardeerde thuis toch ineens een stuk meer. Alle kutklusjes waren voor de vakantiekrachten, badkamers grote schrobbeurten, keuken grote schoonmaak etc. Toevallig in de vakantie, ja ja toeval...arme mama thuis.

    Ben toen thuis haar gaan helpen, vrijwillig. Vond t niet nodig dat ze dat allemaal zelf deed naast dr werk.

    Tegenwoordig helpen we elkaar uit de brand en de ellende. Zij wordt een dagje ouder en heeft t best zwaar als mantelzorger naast dr werk en ik weet ook niet alles met ons draakje. Zou dr voor geen goud willen missen.

    Dus ook die rotpubers kunnen omslaan.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Ik heb het over de leeftijd van 14. Maar bij 13 was het ook al flink bezig hoor! En dit is waarschijnlijk nog niet het hoogtepunt.
     
    Suuzan en suus1983 vinden dit leuk.
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Elke leeftijd vind ik wel wat hebben.
    Alleen mijn zoon was tussen 3,5 en 4 jaar wel vaak vervelend, slecht luisteren, vanalles uithalen enz.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Ik kan niet zeggen dat ik een bepaalde leeftijd leuker vind dan de ander. Bij de oudste vond ik het pittig tot 1,5. Daarna was ze een spreekwoordelijke walk in the park tot een jaar of 4,5/5. Zoals @Lotion zei, school = grote mond en niet luisteren. Ze huilde als baby veel en nu nog steeds is dr eerste reactie op iets negatiefs huilen..
    De jongste daarentegen is nu net 2 en eigenlijk tot nu toe heel makkelijk ondanks dat ze erg een eigen wil en mening heeft, dus ik hou mn hart vast.

    Het zijn 2 heel verschillende kinderen!
     
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Bij mijn dochter vond ik 1-2 jaar het leukst, bij mijn zoontje de peuterleeftijd. Maar hij was een makkelijke peuter hoor. Bij beide vond/vind ik de kleuterleeftijd het lastigst. Bij dochter was het de overtreffende trap van de peuterpuberteit en de jongste (nu 5) begint nu ook zijn minder gezellige kanten te laten zien. Voor hem wel een goed punt hoor, hij was altijd erg meegaand en te sociaal, wordt nu iets beter. Maar dwars is hij wel af en toe.....
    De oudste is nu 7,5 en merk nu dat alles wat beter gaat. Ze heeft haar nukken, maar is meestal wel goed aanspreekbaar en geeft ook wel toe dat ze soms fout zit of niet reëel is.

    Hoewel ik het over het algemeen leuk vind om ze ouder te zien worden en zelfstandiger, mis ik de baby- en peuterperiode ook wel hoor.... maar is ook het idee dat het niet weer terug komt.
     
  10. Silvana1981

    23 apr 2018
    77
    21
    8
    Vrouw
    Baby tijd, eerste jaar vondt ik het makkelijkst. Eten slapen eten slapen. Dochter sliep vanaf 1ste nacht al door en zoontje na 4 maanden.

    Nu dochter 8 is en huiswerk heeft, we moeten overhoren, leert over landen en geschiedenis.....erg leuke periode.

    Zoontje nu 3.....zo heerlijk om te horen wat hij allemaal zegt......zoveel humor.
     
  11. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Zoon is nu 7 en elk jaar zeg ik dat dit de leukste leeftijd is maar dat hij nu wel mag stoppen met groeien. Of dat de tijd minder snel mag gaan. Het gaat zo snel.

    Babytijd was leuk. Eten, slapen, baby snuiven :roflmao:, baby bewonderen.
    Peuter was leuk, dat waggelend lopen, eigen willetje krijgen, hem zien veranderen van baby naar klein mensje.
    Kleuter was leuk. Ze zijn ineens zo groot maar tegelijkertijd ook zo klein.
    Schoolkind is ook zo leuk. Je ziet ze echt veranderen. Ze hebben helemaal hun eigen karakter en de keuzes die ze maken zijn zo mooi. Zo mooi om hun groei te zien. Te zien hoe ze hun eigen weg beginnen te wandelen.

    Alleen de tijd gaat veel te snel. 1 jaar zou eigenlijk 2 jaar moeten duren.
     
  12. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Volgens mij heeft elke leeftijd wel leuke en minder leuke dingen.

    De oudste was tot een jaar of 4 een makkelijk kind. Daarna hebben we 1,5 jaar een lastige periode met hem gehad. Dat vond ik zeer pittig en liep echt op mijn tenen. Het werd daarna weer wat makkelijker. Nu is hij net 8 en vind ik het ook pittig. Regelmatig een grote mond, stiekem dingen doen terwijl hij weet dat het niet mag, blijven zeuren... Maar hij is zeer zelfstandig, doet het super op school, is super lief voor zijn broertje♡


    De jongste is tot nu een makkelijk kind. Huilt zelden, lacht veel, brabbelt de hele dag door. Slaapt prima, alleen overdag slaapt hij alleen in bed, dus ben veel gebonden aan huis. Maar dit gaat ook weer over... ik kijk wel erg uit naar de fase van 1,5 jaar. Die vond ik zo leuk bij de oudste!
     

Deel Deze Pagina