Welke leeftijd is het makkelijkst om de speen af te leren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Als jij denkt dat de speen invloed heeft op haar spraak (en misschien ook wel op haar tandjes?) dan zou ik me niet afvragen of het ontwennen over een jaar misschien wat makkelijker gaat..

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat weet ik niet zeker, maar goed is een speen zeker niet!
    Ben de voor- en nadelen aan het afwegen. Goede nachtrust en tevreden kindje ( en ouders!) versus eventueel mogelijke problemen met spraakontwikkeling en irritatie om die speen.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Denk dat je dat idd moet afwegen. Maar een 2 jarige kan volgens mij prima leren slapen zonder een speen.

Mijn dochter was zwaar verslaafd aan de borst. Met 15mnd moest ik stoppen vanwege medicijngebruik. Nooit verwacht dat het afbouwen zo makkelijk zou zijn geweest! Ze was er echt al na een paar dagen (2?) helemaal vanaf. Terwijl ze er anders altijd om liep te jammeren, kon dr niet vasthouden zonder dat ze ging zoeken, aan mijn kleren trekken etc.
    Als ik dat had geweten, was ik er veel eerder mee gestopt ;)

4. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik zou er ook nu gewoon mee ophouden en niet te veel over in zitten. Een verhaal van spenen zijn voor babies en jij bent geen baby meer want je plast al op de wc?? zoiets?? :D en als het haar lukt zoals Cygnet zegt een cadeautje beloven na een paar dagen?

Ik denk de langer je wacht de moeilijker het wordt. Dat wilde ik toen niet. Inderdaad begon ze het zelf van de plank te pakken en het beestje een naam te geven en toen had ik opeens zoiets van :$, dit wil ik niet.

Maar ze heeft er nog wel even om gevraagd maar niet heel drammerig of zo, ik kon haar wel afleiden met haar knuffels.

Probeer het maar, het gaat vast makkelijk dan je denkt.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Van het weekend gaat ze wrs bij opa en oma logeren, ik denk dat ik de speen "vergeet". Elders slapen is toch altijd al een beetje anders, dus misschien pikt ze het dan wel beter. Of is het dan juist moeilijker?? Daarna lijkt de stap me makkelijker om door te zetten?
    Jullie hebben gelijk, waarschijnlijk lijkt het moeilijker dan het daadwerkelijk is...

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Haha, weet niet of opa en oma dat zo leuk vinden? :D
    Persoonlijk zou ik dat juist niet zo snel doen, in een andere omgeving geef ik haar liever iets vertrouwds mee, dat ze zich veilig voelt. Maar jij kent haar het beste, misschien dat ze t dan idd makkelijker pikt.

7. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Hier beide kinderen rond 2,5 uitgelegd dat ze met die en die mijlpaal (verjaardagen van familieleden) toch echt te groot werden voor een speen. Ze in een envelop voor de baby's gedaan en zelf in brievenbus laten gooien. Toen kregen ze cadeautje omdat ze zo goed konden delen. Bij dochter drie keer moeilijk inslapen, bij zoon twee keer.

8. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    2 weken na zijn 2de verjaardag zijn we met vakantie geweest. Tijdens de vakantie stopte hij de speen helemaal in zijn mond. Dit vond ik een beetje link worden. Dus de eerste avond dat we weer thuis waren heb ik gezegd dat we ze zijn vergeten op vakantie. Hele bedje werd door gezocht. Ook onder bed. Maar het werd geaccepteerd. De eerste nachten duurde het wat langer voor hij sliep. Tweede nacht 's nachts ook wat problemen gehad. Maar we hebben vol gehouden en nu is hij er al een maand vanaf. Hij is 's ochtends wel eerder wakker. Dat is het enige minpuntje :)

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hier vorig jaar ( toen was ze 2,5 ) in haar schoen gedaan voor de baby-pietjes.. ze heeft er nooit meer om gevraagt.. !

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit is ook schattig!! Maar ze is 2 jaar en 2 maanden, zou ze zo;n verhaal al snappen?

Heb vanavond voor het slapen gaan geen speen gegeven maar ze vroeg er zelf om. Ik heb haar toen een beetje voorbereid door te zeggen dat speentjes wel voor baby's zijn en zij al een grote meid werd. Dat we hem misschien wel aan baby G... kunnen geven ( kindje bij de gastouder). Toen knikte ze wel, maar ja, ze zal de consequentie niet snappen. Maar eerdaags misschien dus weggeven aan een baby??

Ja, met logeren is misschien niet zo handig, zitten opa en oma eventueel met de gebakken peren en die geven die speen meteen weer terug ( hebben er zelf ook tig liggen) want o, het is anders zo zielig ;)

11. soeza

soeza Niet meer actief

Hier waren ze bijna 2 en bijna 3 toen ik de speentjes heb weggedaan.Gewoon op een middag gezegd dat ze de speen deze keer bij het middagslaapje nog mochten hebben, maar dat ze hem na het middagslaapje in de prullenbak moesten gooien "omdat spenen voor baby'tjes zijn"
    Na het middagslaapje hebben ze beide braaf hun speentje in de prullenbak gegooid.
    'S avonds zijn ze beide naar bed gegaan en hebben ze wel gevraagd om hun speentje, maar ik heb gezegd dat ze zonder moesten gaan slapen.
    Zoon heeft een half uur gehuild en dochter 5min, daarna heb ik ze nooit meer om de speen horen vragen.

Ik had van te voren een hoop drama verwacht, omdat ze beide verslaafd waren aan hun speentjes, maar dat viel dus 100% mee :)

Succes!

12. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Onze zoon was twee jaar en twee maanden ongeveer toen we de speen hebben afgebouwd. Hij was echt heel erg gehecht aan dat ding, dus verwachtte een hoop toestanden, maar dit is erg meegevallen. We hebben zijn spenen ingeknipt, en deze zo gegeven, hij vond het niet lekker en legde de speen zelf steeds uit, dit heeft hij een dag of twee gedaan. Na twee dagen samen met hem zijn speen weggegooid omdat hij stuk was en verteld dat er geen andere spenen meer waren alleen de kapotte spenen. Hij heeft hierna niet meer om zijn spenen gevraagd.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    O, dit vind ik best een goede tip! Omdat je ze wel terug geeft, maar ze dan zelf zal ervaren dat ie niet meer lekker is!
    edit: Mmm, heb het net voorgelegd aan mn man, maar die is er zelf nog niet aan toe :p Vindt het zielig enzo... even het juiste moment bepalen dus ;)

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha maar het valt dus echt mee. tweelingen in de klas van zoontje waren net 2 jaar oud gewrden en cold Turkey gestopt. ze huilden n paar dagen en daarna wel weer helemaal ok. ze kunnen echt slapen hoor zonder speen. wat je wel kunt krijgen is als je kindje duimt en gaat ze dat weer doen, ik weet niet of duimen slecht is vr tanden.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik leer niet af. Ik laat ze er zelf klaar voor zijn

Mijn dochter mocht de speen vanaf 3 jaar alleen op haar bed. Ze wilde zelf met 4 jaar de speen niet meer

Onze zoon mag ook alleen boven de speen en neemt hem nu eigenlijk al niet meer. Tenminste ik kan me niet zo meer herinneren dat hij hem in heeft gehad.

16. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik heb het niet 'Cold turkey' aangepakt.
    Mijn dochter is veel ziek geweest en haar speen was haar troost.
    Iets wat ze altijd mocht hebben, pak je niet zomaar af. Dat zou ik zelf ook niet leuk vinden.

Op een gegeven moment hebben we het er wel over gehad, uitgelegd, maar het laten gaan. Tot mijn dochter er zelf over begon, ze wilde het echt proberen. En dus gingen we het ook proberen.
    De eerste paar keer mislukte dit, uitgelegd dat dit niet erg is, dat het goed komt.
    Toen ze het weer wilde, hebben we een soort wekkersysteem ingezet.
    Eerst 5 min in bed, liggen zonder speen. Met behulp van haar plaatjeswekker, ideaal!
    Na 5 min sliep ze nog niet, dus speen gegeven en gezegd dat ze keurig heeft gewacht, knap!
    Volgende dag 10 min, zelfde als eerste dag.
    Derde dag 15 min en de volgende dag viel ze na 5 min als een blok in slaap!
    'S morgens pakt ze haar speen zelf, dan wordt ze er mee wakker en eenmaal lekker wakker krijg ik de speen, haal haar doekje eraf en dan is het prima de rest van de dag.

Overdag had ze al nauwelijks de speen meer. En na het slapen zonder speen viel dat ook helemaal weg.

Toch is de speen niet weg, die is gewoon nog in huis. En ik doe hem ook niet weg, voorlopig niet.
    Het was altijd haar grote troost, inclusief het doekje wat eraan zat. De speen is iets wat bij haar eerste jaren hoort en waar hier, gek genoeg, veel herinneringen aan zitten. Dus die speen gaat niet naar piet, Sinterklaas, een fee of wat dan ook. Nee, die gaat hier naar zolder, in een doos voor later ;)

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Waarschijnlijk gaan we het zondag op maandag proberen... spannend!! Ergens sta ik er nog niet helemaal achter, als ik zie hoe heerlijk ze het vindt... en tuurlijk hoeft ze hem op dr 20ste vast zelf ook niet meer... Maar mijn ervaring rond 3 jaar was echt best drama en ik lees hier dat het rond de 2 jaar toch vaak sneller en makkelijker gaat met afwennen. Gezien haar articulatie wil ik het toch proberen.

18. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Mijn dochter was dik 3+ dat we het deden zoals ik eerder beschreef. Het voordeel daarvan is dat ze weer meer begrijpen.
    Ook ik wilde liever eerder vanwege de articulatie, maar dit bleek niets met de speen te maken te hebben, ze krijgt nu logopedie.

Persoonlijk zou ik, als je er zelf niet volledig achter staat, het nog niet doen. Een kind kan feilloos aanvoelen hoe jij je erbij voelt.

Verder ben ik het ook met Bosi eens… niet afleren, maar het kind het zelf laten aangeven.

In ieder geval….succes!!

19. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0

Succes! Maar komt vast goed :)

20. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je moet er zelf wel volledig achter staan, anders heeft het geen zin. Je dochter voelt dan aan dat ze de speen toch wel weer krijgt.

Hier met 20 maanden van de speen af. Hij werd verkouden en kon maar moeilijk ademen met de speen in zin mond. Toen alle speentjes gelijk weg gedaan, en drie dramatische nachten gehad, daarna was het klaar.

Nu wel herkenning, zijn kleine broertje krijgt een speen, we benoemen dat een speen voor baby's is en dan is het weer helemaal prima. Hij vraagt er verder niet meer om, en slaapt nu heerlijk met wat knuffeltjes in bed.

Deel Deze Pagina