Welke leeftijd is het makkelijkst om de speen af te leren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Als we het doen, dan doen we het wel écht, definitief. Want als je hem na veel drama terug geeft, dan maak je jezelf compleet ongeloofwaardig en wordt de keer erop nog veel meer drama. We moeten alleen even de moed verzamelen ;)
    En ben nog niet helemaal uit de tactiek. Enerzijds vind ik het ene lief idee als ik aangeef dat de speen voor baby;s is. Ze noemde zelf al een baby uit het gastoudergezin. Alleen ziet ze die pas later in de week. Dus misschien wachten tot ze de baby de dag erna zal zien en dan ook daadwerkelijk meegeven?
    Of ik pak het nog iets definitiever aan, want straks bedenkt ze dat ze de speen terug wil of wat dan ook of pikt ze het niet. Zit dan te denken aan die methode van het kapotte speentje, dat is wellicht duidelijker voor haar?

2. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb hem ook al met 10 mnd afgepakt. Ze heeft er nooit meer naar om gekeken. Duimt ook niet bijv. Ben hartstikke blij ermee. Neefje wat 6 mnd jonger is heeft nu al (moet nog 2 worden) een kaak die overduidelijk scheef staat! En dat vind ik toch wel heel zonde.

3. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje was net twee. Hij sliep er alleen mee, verder kreeg hij geen speen. Maar we waren bij de tandarts, en die zei dat we er echt heel snel mee moesten stoppen, omdat hij een erge overbeet begon te krijgen, en zijn boventanden naar voren werden geduwd. We hebben toen aan mijn zoontje uitgelegd dat spenen alleen voor baby's zijn, en vervolgens (op aanraden van zijn gastouder) de speen kapot geknipt, en toen vond hij het niet lekker meer. Ging dus eigenlijk heel soepel, al had hij een paar nachten wat meer moeite om in slaap te komen, en heeft hij heel lang gezegd 'speen is kapot he mama, en tandarts zegt dat speen niet goed is' (mijn zoontje heeft echt een ijzeren geheugen en vangt al vanaf heel jong alles op...). Hij slaapt trouwens nog steeds wel met het koordje (met knuffeltje) dat eraan zat.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    HELP!!!!
    Ik heb dr speentje een stukje ingeknipt en haar laten zien: speentje was stuk! In het begin moest ze huilen, maar al heel snel zei ze zelf ook, bijna triomfantelijk, kijk! Speentje is stuk! Ze gooide hem zelf al op de grond.
    Nu ligt ze in bed voor haar middagslaapje en ze gaat gewoon NIET slapen!!! Net na 20 minuten gerommel op dr kamer even wezen kijken, ze had werkelijk alle kasten leeg getrokken...
    Toegesproken dat ze moest gaan slapen: nee slapen!!!
    Toen gezegd dat ze niet hoefde te slapen maar dat ze lekker mocht gaan liggen... ze is bozig, komt steeds haar bed uit. Tis dat we de klink omhoog hebben staan, anders kwam ze ook haar kamer af. Met speen was ze direct vertrokken... ik moet me zo ontiegelijk inhouden... ik heb nog 1 speen liggen die nog heel is...
    Ik MOET Volhouden, maar ik vind het heel erg lastig... zeker omdat manlief zoiets heeft van : I told you so.... jij met je goeie ideeën..... AARRGGHH!!

5. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Volhouden! En sterkte!

Ik vrees al de tijd die gaat komen als mijn jongste er zonder moet...

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Je dochter is 2 jaar en 2 maanden. Het lijkt soms of ze het heel goed begrijpen, maar vaak begrijpen ze gewoon niet waarom ze die speen niet meer krijgen. Iets wat ze altijd mochten, mag ineens niet meer?
    Waarschijnlijk zal ze vanavond wel als een blok in slaap vallen, dat is dan wel weer het voordeel ;)

Het zal gerust wel lukken, alleen is het nu vooral voor jou een kwestie van doorzetten.
    Maar, als dat niet lukt…. dan is dat ook niet erg, echt niet!
    Ik heb voordat het hier daadwerkelijk lukte, meerdere pogingen gedaan omdat dochterlief het aangaf (maar niet wist wat dit daadwerkelijk betekende) en dat ging niet. Dus dan niet.
    Ik was daar heel makkelijk in,dan over een paar weken een nieuwe poging. Want dan moet je het wel even volledig loslaten en het niet meteen een week later weer proberen.
    En weet je….uiteindelijk lukt het echt! Absoluut! Is dat niet nu, of volgende maand, dan is het misschien als ze 3 is.

Succes!

7. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    O, nog even 'tussen twee haakjes'….

Mijn dochter kreeg begin juni logopedie, toen was ze nog niet van de speen af. De logopediste heeft er nooit iets over gezegd.
    Onze tandarts heeft ook nooit iets over het speengebruik en de stand van de tanden, en het zo snel mogelijk afbouwen gezegd, terwijl ik daar naar had gevraagd.
    Wel gaf ze aan dat het belangrijker is dat een kind niet de hele dag met een speen inloopt, maar alleen op momenten dat het echt nodig is: bij troost en in slaap vallen. Slapen ze, speentje eruit en klaar.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dank je!! Ik weet ook: ik moet doorzetten. En tuurlijk, als het echt niet gaat, dan komt er vast een later moment dat het misschien wel lukt... maar ik wil liever niet wachten tot 4 jaar bijvoorbeeld... en ik ken mn kinderen, daarbij moet je wel consequent zijn, ze onthouden alles!
    Bij onze zoon was het ook zo'n drama. De eerste nacht zijn we geloof ik van 20-23 uur in de weer geweest...

Nu net een half uur geleden ben ik er nogmaals heen gegaan. Ze was zo overstuur aan het huilen dat ze vanuit die toestand ook niet meer kan slapen. Geknuffeld, boekje voorgelezen zodat ze weer wat rustiger werd. Maar zodra ik weer weg ging begon ze weer te huilen...pfffff... begon bijna mee te doen...
    Ze vraagt (gelukkig) niet om de speen, maar ik denk dat wanneer ze hem weer in dr mond zou hebben dat het zoveel rust geeft dat ze binnen no time is vertrokken. Wel zegt ze steeds: hoef niet te slapen!!
    Heb haar gezegd dat ze dat ook niet hoeft, maar dat ze lekker mag lezen in bed ;)
    Na 15 minuten huilen is ze geloof ik nu stil....... pffff, bijna een uur bezig geweest...
    Ik durf niet te kijken.......
    Voordeel is dat de klok is verzet en we dus dat we dat uur niet missen :D we hadden de tijd zeg maar ;)
    En hopelijk hebben we dit gedoe vanavond dus niet zo extreem. Vanavond zal het vast ook even duren, maar hopelijk steeds wat korter, zo ging het bij onze zoon wel in ieder geval.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Als ik de tanden zien van mn dochter staan ze zeker niet naar voren of wat dan ook. Qua articulatie vind ik het wel een aandachtspunt, maar ja, of dat nu van de speen komt...?? Dat zullen we waarschijnlijk niet weten. Ik probeer de speen er idd ook steeds uit te trekken wanneer ze slaapt, maar ze zuigt er zo hard aan dat je hem er gewon echt niet uit krijgt :$ zelfs in haar slaap! En als het wel lukt dan vindt ze hem snachts wel weer.

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Joh wat vervelend dat ze niet wilde slapen eerder....hoe is het nu?

Dat met die articulatie hoeft er niet per se mee te maken hebben hoor. Ben praat ook nog niet goed en articuleert al helemaal niet duidelijk en hij heeft nooit een speen gehad dus....

Hopelijk gaat het gauw beter. Volg je gevoel maar. Anders beperk je hem eerst tot alleen in bed want ze kreeg hem soms toch ook overdag?

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nee, ze had hem in principe alleen met haar slaapjes, maar smorgens met uit bed gaan hield ze hem in, als ze bij ons in bed mocht kroelen hield ze hem vaak in, als ik in de badkamer bezig was of op zolder dan pakte ze hem vaak uit bed... ze probeerde het iedere keer weer. Ze vroeg er ook heel veel om...

En die articulatie... ik weet het idd niet, misschien hoort het bij de leeftijd? Maar goed, als we het speentje hebben afgeleerd, is dat in ieder geval uitgesloten!

Ze is wakker nu, maar ligt nog steeds stil in haar bedje.. ik laat haar maar totdat ze gaat roepen. Ze zal wel moe zijn :) Iets korter geslapen dan anders...
    Duimen dat het vanavond iets makkelijker gaat!!

12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hier al met 11 maanden weggedaan. Ken iemand die dat bij al haar kids deed en dat ging super. Ook bij onze dochter ging het goed, 1-2 nachten wat moeite met inslapen daarna was het over. En nu dus een kind zonder speen en ook geen duim.

13. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Hier net weggedaan met drie jaar. Boekje van de spenenastronaut gekocht, met drie jaar begrijpen ze er toch meer van, leek mij beter. Na een aantal keren het boekje gelezen te hebben is de speen weggegaan. Hij kon precies verwoorden wat er gebeurd was en waarom. Natuurlijk niet zo leuk, maar wel goed zo. Zijn speentje ging naar de kleine baby. Heb hem er nooit meer weer over gehoord. En dit terwijl ik een enorm drama had verwacht.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jatobe, mn zoon was ook 3, en hoewel hij het verhaal wat we hadden bedacht goed snapte en ook de beloning voor ogen had, had hij het er toch erg moeilijk mee hoor. Dra-ma... Maar erg fijn dat het zo niet bij elk kind hoeft te zijn!

Vanavond met het naar bed brengen verwachtte ik weer veel drama, maar het ging/gaat ( even afkloppen...) erg goed! Ze ligt er nu een dik half uur in en ze was wat onrustig, wilde niet meteen liggen zoals anders en rekken en 'zeuren" om nog ene kusje en nog een boekje etc. Normaal geef ik haar dr speen en nestelt ze zich meteen heerlijk in haar bedje.
    Ze vroeg er wel om, maar weer de kapotte speen laten zien waarop ze ook vrolijk constateerde dat die inderdaad stuk is...
    Maar ben vrij duidelijk en resoluut weggegaan na haar eigen bedritueel. En verdomd.... ze blijft stil!!!
    No way dat ik nu ga kijken of ze daadwerkelijk al slaapt, maar ZE IS STIL!!!!!!
    Ik hoop zooooo dat ze lekker gaat inslapen en morgen ook doorslaapt als anders.... we shell see...

15. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Hahahhaha, over een uur durf je wel te gaan kijken! ;)
    Herkenbaar, ik ging ook niet hoor!

Ik ben benieuwd hoe het gaat, maar wees trots op jezelf, want het is voor de mama net zo lastig, misschien nog wel lastiger ;)

16. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn om te lezen dat ze nu in ieder geval stil is, blijft toch spannend zo'n eerste nacht zonder speen.

Super dat je de knoop hebt doorgehakt om nu toch te stoppen met de speen.

17. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Goed hee, de aanhouder wint! Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

18. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Goed dat je gestopt ben met de speen!
    Mijn nichtje is 2, en slaapt zonder speen. Mn zus heeft haar gewoon verteld dat ze geen baby meer is, speentjes zijn voor baby's. Ze heeft haar speen aan onze dochter gegeven en het was klaar! Ze begrijpen zo veel meer dan je denkt!
    Volhouden hoor!

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt allemaal! Ik geloof zeker dat het voor de moeder en vader vaak nog lastiger ( en vooral spannender!) is!
    Ik heb haar niet meer gehoord, dus volgens mij kan ik voorzichtig zeggen dat het goed gaat! Ik ben zeer benieuwd of ze niet extreem vroeg wakker wordt. Maar als het goed is zou het nu met elk slaapje toch makkelijker moeten gaan!

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Pffff, het was 5:45 uur vanmorgen, maar dat kan ook wel door het verzetten van de klok zijn gekomen...??

Deel Deze Pagina