Welke leeftijd is "jong" om moeder te worden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leaf, 14 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik ben nu 35 en kreeg mijn eerste kindje bewust toen ik 23 was.

Toen vond ik mezelf ook helemaal niet jong en vond het juist heel fijn jong moeder te zijn.
    Inmiddels ben ik 35 jaar oud en zwanger van ons 5e kindje.

Toch moet ik toegeven dat er wel degelijk verschillen zijn.
    Hoewel ik toen zeker geen slechte moeder of wat ook was, ben ik nu echt wel verantwoordelijker, bewuster in het moederschap, sterker en een stuk volwassener dan toen.

Als ik nu meiden van rond de 20 met een kind zie, vind ik de meesten eerlijk gezegd ook 'te jong'. Hoewel het stuk voor stuk vast geen slechte moeders zijn, is het vaak een leeftijd waarbij het nog moeilijk is, met tegenslagen en emoties voldoende volwassen om te gaan (uitzonderingen daar gelaten!). Ik lees/zie vaak vrouwen die op deze leeftijd bij moeilijkheden in hun leven snel emotioneel behoorlijk door aangeslagen zijn.. en ook snel van slag zijn door allerlei omstandigheden die van buitenaf op hun pad komen (lees: emotioneel/rationeel nog niet sterk). Dat laatste is ook logisch gezien wetenschappelijk bewezen is dat de hersenen die hiervoor verantwoordelijk zijn pas volgroeid zijn bij een leeftijd van 26 jaar.

Ik denk niet dat het daarom slecht is om op deze leeftijd een kind te krijgen, maar dat het beter is om op iets latere leeftijd aan het moederschap te beginnen. Wat overigens niet wil zeggen dat ik er zelf spijt van heb, maar je kunt dit denk ik ook pas beoordelen als je zelf ouder wordt en de verschillen bij jezelf en om je heen ziet. ;)

2. Minimi12

Minimi12 Actief lid

8 sep 2013
    354
    0
    16
    Ik heb altijd al gezegt dat ik jong moeder wil worden. Toen ik 20 was, was ik er dus ook klaar voor maar het wilde niet lukken en na een jaar ging het uit met mijn ex (dus eigenlijk ergens ook wel heel erg geluk gehad) en datzelfde jaar kreeg ik een relatie met iemand en was het een ongelukje. Was weer begonnen aan de pil. Werd dat jaar 22 en als hij geboren wordt over 7 weken nog 22.
    Mijn vriend is al wel 29.
    Zelf persoonlijk vind ik tegen de 30 voor mezelf dus te oud worden voor een kindje, maar dit is heel persoonsgebonden.

3. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik weet niet meer of ik hier al gereageerd had, maar ik doe het gewoon nog een keer dan (geen zin om alles terug te lezen).

Ik vind 24 helemaal niet jong! Bij ons in de familie (oma, moeder, zus, tantes etc) waren allemaal rond de 21 jaar bij hun eerste kind. Zelf had ik ook graag rond die leeftijd moeder geworden, maar zonder vaste relatie en eigen huis, ging dat niet lukken. Ik ben nu 26 en heb 3 kinderen.

Ik vind dat de leeftijd er niet toe doet. Als je een serieuze relatie hebt en er klaar voor bent, vind ik dat je ervoor moet gaan. Je weet zelf wel of je eraan toe bent of niet. Als je nog veel dingen wilt doen of dromen wilt waarmaken dan kan je zelf ook wel bedenken dat je nog moet wachten. De één is al volwassen met 19 jaar en de ander met 30 jaar. Het is toch echt per persoon verschillend! Natuurlijk heb je er snotneuzen tussen zitten die om andere redenen zomaar even zwanger raken op jonge leeftijd, maar dat terzijde.

4. pafwaf

pafwaf Lid

22 sep 2014
    62
    0
    0
    meulebeke
    24 is een mooie leeftijd om eerste keer moeder te worden, eerste keer was ik er 23 tweede keer 25, het voordeel aan zo jong moeder zijn is dat je het later nog eens kunt overdoen, ben er nu 39 en 38 weken zwanger, en mijn oudste kinderen vinden het super dat ze nog een kleine zus gaan bijkrijgen

5. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Jeetje...watis te jong.. ik zou t antwoord niet weten.
    Voor mezelf vind ik wel dat er een paar voorwaarden zijn, dat is een lieve partner die er ook achter staat, een fijne woonruimte.
    Ikzelf kreeg mn kindje vrij 'laat' misschien, maar heb eerst heel wat jaartjes samen met mn man genoten.
    Ik kom uit een omgeving waar t een gewoonte is om pas na t trouwen samen te gaan wonen en in de ideale situatie binnen een jaar een eerste kind te krijgen..
    Ik denk niet dat er een leeftijd aan te hangen is.,,misschien wel een te 'snel'?

6. nicole90

nicole90 Lid

22 dec 2014
    37
    0
    0
    Ik ben 24 en mijn man 25. We zijn bijna 5 jaar samen, waarvan 1 jaar getrouwd. En we hadden beide zoiets van: waarom zouden we wachten? we waren er gewoon klaar voor. En nu zwanger van de eerste :)

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik vind 24 vrij jong.
    Maar het hangt ook van de situatie af.

Als je eerder alles op de rit hebt (studie, werk, huis, zeker van elkaar) ... why not.

Op mijn 24ste was ik net een jaar afgestudeerd, had nog geen (vaste) baan, woonden we ini-mini klein, waren we pas 3 jaar samen en was een kind het laatste wat op de planning stond.

Bovendien kom ik uit een omgeving waar de meesten er pas aan beginnen rond hun 27 à 30 of later (en bovendien toch echt meestal pas als ze 5 jaar of langer samen zijn).

Bewust zwanger worden voor je 21ste ... dan stel ik mij vaak vragen hoe "volwassen" en klaar je er écht voor bent.
    Ik zit bovendien ook niet te wachten op kinderen die 15 jaar ofzo schelen met hun broer / zus (1 of 2 kinderen rond je 20ste en dan erna nog es terug opnieuw beginnen rond je 35ste).

8. Vlinder1993

Vlinder1993 Actief lid

2 mei 2014
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach, er is altijd wel wat.
    Ik ben ook jong, 21, maar ben al getrouwd en we hebben alles prima op de rit.
    Man is 24, heeft een vaste baan. Ik werk in de kinderopvang en heb mijn pedagogische HBO-opleiding afgerond. Ook staan we er financieel prima voor.
    Daarbij wilden we allebei graag jong ouders worden. Wel was de kans niet zo groot dat het snel zou lukken ivm mijn onregelmatige cyclus, maar boven verwachting toch redelijk snel zwanger geworden. Ik denk dat het niet aan een leeftijd te binden is, al zie ik zelf ook wel dat er veel leeftijdsgenoten nog lang niet klaar zijn voor een kindje. Het ligt dus meer aan de persoon..

9. Elise1990

Elise1990 Actief lid

8 mei 2015
    185
    1
    16
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Nieuwegein
    Ik was op m"n 22e zwanger van mn eerste , bevallen met 23
    23 zwanger van de 2e , bevallen met 24

En nu inmiddels zwanger van de 3e , en daarvan zal ik bevallen als ik 25 ben !

Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik vrij weinig opmerkingen krijg over mn leeftijd en het jong moeder zijn.
    En mochten mensen er iets van vinden maakt dat me niet zo veel uit ..

Overigens ben ik niet gelovig , en niet getrouwd ( dat denken wel veel mensen als je zo jong moeder word van meerdere kinderen !! Haha ) kindjes zijn wel allemaal van dezelfde vader en we zijn erg gelukkig met ons gezinnetje !

We hebben beide een vaste baan , hebben een koophuis en alles volledig op de rit !

10. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Ik vind 24 helemaal niet zo jong hoor. Mooie leeftijd.
    En als jullie er helemaal aan toe zijn is het prima toch?

Ik was 25 toen ik voor de eerste keer zwanger werd, helaas een miskraam.. op mn 26e weer zwanger en een mooie zoon gekregen. Op mn 27e weer zwanger, bleek een bbz. Meteen weer zwanger daarna en op mn 28e een mooie dochter gekregen :)

11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Het ligt zoo aan de situatie en personen. als ik in mijn/onze omgeving kijk zijn de meeste <20 te jong. wonen bij de ouders, nog op school, geen baan, veel stappen etc. tussen de 20 en 25 is jong, en ik beschouw ons ook als jonge ouders. Maar dit zegt niks over de kwaliteit van de opvoeding. ik moet zeggen dat wij ook een van de eerste van onze vrienden en kennissenkring zijn.
    En inderdaad krijg je onder de 25 sneller de opmerking "was zeker een ongelukje hè?". Persoonlijk vind ik het zo storend als mensen naar kinderen verwijzen als ongelukje, het is het mooiste wat er bestaat.

12. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    Ik was zelf 24 toen we onze eerste dochter kregen en verloren..
    We waren al een tijdje bezig en in dat opzicht vond ik mezelf te jong achteraf gezien.. Te jong om dat verdriet aan te kunnen .. Maar nu een jaar verder en nog een paar weken en dan krijgen we eindelijk onze baby!
    De baby maakt je ook volwassen! Heel het proces maakt je een heel ander mens!
    En als jij gevoel echt zegt ik ben er nu op alle vlakken klaar voor dan moet je er voor gaan! Natuurlijk moet je wel realistisch blijven in wat wel en niet kan.. Maar je komt er maar op 1 manier achter..
    Ik ben 25 maar lijk wel 20..
    Krijg ook vaak de opmerking van is het gepland en voel me erg bekeken op straat maar ik weet zeker dat als ze straks in me armen ligt dat het allemaal niet meer uit maakt!

13. xSnOOpie

xSnOOpie Lid

29 sep 2014
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Haha wat een onzin zeg! 24 en dan 'jong'. Persoonlijk vind ik onder de 20 jong, maar niet TE jong... Zolang je gewoon voor je kind kunt zorgen... Ikzelf ben 28, wilde op mijn 20ste al wel een kindje maar ben daarna met mezelf in de knoop gekomen dus was geen goed plan. Nu sinds 2 jaar weer helemaal mezelf en dus zwanger :) Dit is mijn 1ste kindje. Weet niet of ik daarna nog een kindje wil maar dat zien we dan wel... Meid, lekker bout hebben aan wat een ander ervan vindt... Het is jouw leven!

14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Trouwens. ik vind dat heel veel mensen 'jong' ouder zijn zo negatief benaderen, alsof het een belediging is om iemand jonge ouder te noemen.

15. Smiley23

Smiley23 Actief lid

9 aug 2014
    232
    55
    28
    Vrouw
    Zuidholland
    Ik ben zelf ook net 24 geworden en vind dit een hele mooie leeftijd om moeder te worden. .is bij ons ook echt wel zo gepland
    Krijg van anderen ook alleen maar reacties dat het mooi is om 'jong' moeder te worden. Echt jong vind ik <20 maar ook dan ligt het aan je situatie.. meid geniet ervan.. we hebben een mooie leeftijd om moeder te worden!

Liefs.

16. puissant

puissant Niet meer actief

24 vind ik echt niet jong... 20/21 jong maar niet te 19 wel jong... Ligt er toch ook aan hoe volwassen je zelf bent? De een is pas bij 25 serieus de ander al eerder

17. Zwartmetsuiker

19 mrt 2015
    45
    0
    0
    NULL
    Noord-Holland
    Ik ben 22, getrouwd met mijn grote liefde, en zwanger van ons eerste wondertje (en we hebben allebei een prachtig huis& een goede baan!)

Deel Deze Pagina