Voor de oudste met 5,5 jaar 15,5 kilo en ik schat ongeveer 1.10 ofzo. De jongste is 3 jaar en 11 maanden, 15,5 kilo en 1.00 en die zit nog in groep 1 stoel. Zolang de oren er niet bovenuit steken stap ik niet voor de 5e verjaardag over. En sowieso niet voor de 15 kilo, want dan blokkeert de autogordel niet. Zouden ze onder de 15 kilo zijn maar wel met de oren erboven dan stapte ik niet over.
Toen ze met haar oren boven de rand van de autostoel uit kwam. niet gekeken naar leeftijd/lengte/gewicht. i.i.g. zo lang mogelijk in de 2e stoel gehouden ivm betere bescherming. bekken en buik zijn onder de 4 jaar bij een aanrijding nog niet goed bestand tegen de klap van een gewone gordel. sowieso werkt de gewone gordel pas met 15 kg. dacht dat ze een jaar of 4 was. rond de 1 meter en 18 kg. maar toen paste het ook echt niet meer in de andere stoel. jongste is nu bijna 3,5 jaar, 95 cm en 17 kg en die zit nog in de 2e stoel. blijft ze in tot ze er niet meer in past.
De oudste was 3,5 (ver boven de +1,5 lijn in lengte en gewicht), de middelste 4 en de jongste ook binnenkort (bijna 4). Vooral omdat ze uit de andere stoel groeiden
Hmm, Thanks voor de reacties. Wil eigenlijk dat ze deze zomer (als de vierde geboren wordt) over gaat op een zitverhoger ivm ruimte in de auto 😊 Ze is nu 88 cm en 13 kilo, nog even afwachten dus of ze de 15 kilo haalt.
Dan is ze 3,5? Even ongevraagd advies, maar dat vind ik zelf echt veel te jong en te klein ook om die schokken op te kunnen vangen. En ik verwacht trouwens ook niet dat ze dat haalt...2 kilo aan komen op een half jaar tijd. Mijn zoontje kwam in 3/4 jaar een halve kilo aan.
De oudste was 3,5 en bijna 18 kg toen ze over ging (ivm gewicht dus vooral), de jongste was ruim 4,5 (en net boven de 15 kg, ze kreeg buikpijn in de MC Tobi, misschien omdat de gordels te laag zaten (ze konden niet hoger) en ze daardoor een soort van 'ineen' gedrukt werd door de gordels). Onder de 15kg inderdaad sowieso niet overstappen.
Hier was de oudste net 3, maar zijn oren kwamen boven de stoel uit, dus geen keus. Voor mijn dochter die ook heel lang is, hebben we nu een achterwaartse stoel tot 25 kilo (gaat ze nooit halen voor ze daaruit groeit), maar daar kunnen ze ook met de lengte langer in dus, want ik vond met 3 over niet heel fijn voelen.
Bedoelen jullie dat jullie kindjes vanaf toen alleeen op zo een verhogingkje zaten en niet meer in een gewone stoel?
Ik lews net dit op babypark maar mijn 7 jarige haalt dat gewicht en die lengte bij lange na niet. Moet hij dus in een stoel vervoerd blijven worden? Zitverhogers mogen vanaf eind 2016 pas gebruikt gaan worden wanneer je kindje 22 kg weegt en minimaal 125 cm lang is. Volgens de huidige regels mag een kindje vanaf 15 kg al in de auto vervoerd worden op een zitverhoger. In de praktijk betekent dat, dat kinderen al vanaf 2,5-3 jaar op een zitverhoger zonder rugleuning in de auto mogen zitten. De nieuwe regels bepalen dat je kindje circa 5-6 jaar moet zijn wanneer je hem op een zitverhoger wilt gaan vervoeren. Wanneer je onverwachts vriendjes of neefjes en nichtjes moet vervoeren kan het handig zijn om standaard 1 of 2 zitverhogers in de auto te hebben liggen.
Verhoger met rugleuning, groep 2 stoel dus eigenlijk. En daar gelden die nieuwe regels ook voor, je zoontje moet dus op een zitverhoger mét rugleuning (groep 2) ipv alleen op een zitverhoger (groep 3).
Als je zoontje dat niet haalt moet hij in een groep 2 stoel ja, een verhonger met rugleuning, zoals een maxo cosi rodi bijvoorbeeld
Dat wou ik dus ook schrijven, de regels zijn aangepast en ik denk dat het wel goed is, voor veel mensen lastig om kindjes naast elkaar te zetten en ook om het te organiseren wanneer kindjes ook met opa en oma meerijden. Gelukkig hebben we daar geen "last" van. Gaat dat passen bij jullie in de auto een extra stoel?
De regels werden niet redelijk streng voor meerijden of als het niet paste, dacht ik...? Of als je al een stoel had ed, het viel mij tenminste erg mee (of juist tegen). Hier past het natuurlijk prima met twee kinderen (waarvan er een inmiddels over 1 cm zonder verhoger mag, maar ze zit er nog prima op, dus we laten haar nog even zitten).
Hier vlak na de 4e verjaardag overgegaan van de achterwaartse groep 1 stoel naar een groep 2 stoel met vast rugleuning. Ze was toen zo'n 18 kg en 1.10 cm. Mijn dochter is nu 4,5 jaar maar gaat voorlopig nog lang niet op een losse zitverhoger, ook niet bij schooluitjes (dan rij ik zelf). Onze huidige groep 2 stoel (verhoger met rugleuning) is trouwens net zo breed als de groep 1 achterwaartse stoel die we eerst hadden, dus voor de ruimte maakt het niks uit. We hebben de Cybex M-Fix.
Jeetje, ik wist trouwens echt niet dat kinderen zo lang in stoeltjes zaten. Herken dat ook helemaal niet uit mijn omgeving, daar gaan ze rond 4 jaar allemaal over naar een zit verhoger.
Ja, ik had het ook over een groep 2 stoel natuurlijk, we hebben toen ook met isofix gekocht (die waren nog redelijk nieuw voor de groep 2 stoelen toen) vanwege de jonge leeftijd van onze zoon. Die zit er met zijn 1m40 (8 jaar) nog steeds in trouwens, hoeft officieel niet meer, maar hij is smal genoeg ervoor en in sommige landen is het verplicht tot 1m50.
Precies wat niekekris dus zegt...jouw zoon moet dus op een zitverhoger met rugleuning vervoerd worden...zonder rugleuning mag idd niet meer. Mijn 8 jarige haalt die lengte en gewicht ook nog lang niet. Die zat sowieso nog met rugleuning en dat blijven we voorlopig nog doen.