Welke leeftijd/lengte/gewicht zitverhoger?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boommm, 29 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon zat tot bijna 5 jaar in de Maxi cosi SPS. Nu zit hij op een zitverhoger met rugleuning en hoofdsteun. De hoofdsteun is in hoogte verstelbaar en daar zit hij voorlopig nog prima in (hij is net 6 jaar geworden). De jongste gebruikt nu de Maxi Cosi SPS en blijft daar voorlopig nog wel in zitten.

De groep 1 stoelen zijn inderdaad erg breed, daar hoor ik vriendinnen met meer dan 2 kinderen wel eens over mopperen.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Hier ook of zelfs al zonder. Maar mijn dochtertje is net pas overgegaan naar een zitverhoger alleen. Zij is 1.29 en 24 kilo. Zoontje is 18 kilo en 1.08 en die blijft echt voorlopig nog even in de stoel met rugleuning. Had ik sowieso gedaan, maar nu moet het ook. Goede ontwikkeling als je het mij vraagt.

3. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Hier pas met 6 jaar haha toen woog ze 16 kg ongeveer

4. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter Was 3j9m. Ze Was ong. 1.17 en tegen de 20kg. Ik Had het liever wat langer uitgesteld maar het paste niet meer. Ze zit nu op een verhoger met rugleuning. Ze Is nu ong. 1.20 of misschien ietsjes langer en 21kg.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ah met rugleuning. Ik kreeg het idee dat hier over een losse zitverhoger werd gesproken en die van mij zitten alelbei echt nog in een stoel. Dus verandert er niets aan.

6. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Mijn meisje is net 2 jaar geworden en zit nu in een 2/3 groep met rugleuning en 5 puntsgordel
    Dus wel met rugsteun.

Ze weegt 17,7 kilo bij 1m04 lengte.
    Ze heeft wel de groei van een 4 jarig meisje dus dat weegt ook mee.

Ze kwam bij haar achterwaartse groep 1 stiel flink met haar oren boven het stoeltje uit dus was echt te groot geworden :(

7. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    De jongste (3 jaar en 3 maanden) is nu net over naar een zitverhoger met rugleuning. Hij is nog wel jong maar paste niet meer in de groep 1 stoel. Hij is 105 cm en 17 kilo.

Ik zou verder zo lang mogelijk de kindjes in een groep 1 stoel houden, en als het niet anders is en ze minimaal 15 kilo wegen en goede zitverhoger met rugleuning kopen. Ik heb de cybex solution q3 fix (met isofix) gekocht, een van de veiligste stoeltjes.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik heb vooral naar het gewicht gekeken. Hij is met 18 kilo overgegaan op een zitverhoger en toen was hij ongeveer 4,5 jaar.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Onze oudste ging in een zitverhoger met rugleuning toen ze bijna 4 was. Ze was toen 15,5 kg en bijna 1 m. Ze is nu 1.06 m en 17 kg.
    De jongste was met 2 jaar 88 cm en 13 kg die zit nog wel even in de groep 1 stoel.

Ik vind een rugleuning ook wel zo veilig voor kleuters. Vorig jaar had ik met het schoolreisje van mijn dochter twee jongens achterin op een zitverhoger, die hingen te slapen op de autogordel, lekker snijdend in hun nek.... Lijkt me niet fijn.
    Incidenteel mag je kinderen van anderen wel zo vervoeren volgens mij, ook nog zonder verhoger zelfs, ook in 2017. Regels voor eigen kinderen zijn strenger.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik heb om deze reden een 1/2/3 stoel aangeschaft. Mijn dochter is best lang voor haar leeftijd(4,5) 1.22 en 20 kilo, maar ik vind die 'gewone' stoelgerhogers met rugleuning nog niets voor haar omdat ze sltijd in slaap valt in de auto.
    Deze stoel heeft nog meerdere standen zodat ze net schuiner zit. (En ze kan hier tot haar 12de in staat op de gebruiksaanwijzing, uhuh ;))

11. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    De oudste was bijna 4,5 toen ze naar de groep 2 stoel ging, dus de zitverhoger met rugleuning. Toen kwam ze met haar oren boven de rand van de groep 1 stoel uit en was ze boven de 15 kg (weet niet meer precies hoe zwaar). Nu is ze ruim 9,5 en vlak voor de zomervakantie hebben we de rugleuning eraf gehaald. Toen was ze iets langer dan 1.30 m volgens mij. Ik weet niet precies hoe zwaar, maar waarschijnlijk iets meer dan 22 kg. Ik wist niet van de nieuwe regel voor stoelverhogers maar daar voldoet ze dus wel aan. Ze is inmiddels 1,345 m en komt dus nog een halve centimeter te kort om daar af te mogen :D We hebben haar wel gezegd dat ze misschien toch maar beter nog wat langer op de verhoger kan blijven zitten (dan er met precies 1,35 m af te gaan) omdat ze dan beter naar buiten kan kijken ;)

De jongste is bijna 5 en is nu 1,01 m en nog geen 15 kg, dus die zit voorlopig nog wel even in de groep 1 stoel. Hij is wat kleiner dan zijn zus op die leeftijd. Vriendjes die meerijden vragen nog wel eens waarom hij nog in zo'n stoel zit. Nou, heel eenvoudig, omdat hij klein is en het niet veilig is om naar de volgende stoel door te schuiven.

12. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Hier is t altijd worstelen met zulke dingen. Wat als je kind wel lang is maar ondergewicht heeft. Mijn ventje is 13,5 kilo maar komt alleen aan als hij groeit. Ben bang dat het nog eeuwen duurt voordat hij überhaupt die 15 kilo haalt. Een kilo erbij houdt gemiddeld in dat hij zo'n 5cm groeit. Maar in lengte wordt het dan echt wel een probleem.
    Wanneer moet je hem dan over doen naar een 2/3 stoel...

13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hier zit ze met 4,5 jaar 16 a 17 kilo en ongeveer 1.07m nog steeds in de autostoel. Ik ben laatst naar een zaak gegaan voor een zitverhoger maar die vrouw wou hem me niet verkopen. Sowieso niet 1 zonder rugleuning, daar gaan de wettelijke eisen ook voor veranderen ofzo had ze het over, en die met rugleuning kreeg ik ook niet mee. Pas als onze dochter er niet meer in zou passen wou ze me er 1 verkopen. Zelfde voor de jongste met de maxicosi, wou ze me ook geen autostoel voor verkopen omdat ie nog geen 15 maand is.

En nu blijft het natuurlijk mijn eigen keus, kan ook naar een andere zaak gaan,maar ik ben blij dat ze het me niet heeft verkocht. Want stel dat ik wel een ongeluk krijg.. zo zitten ze nog het veiligst in de auto.

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoontje bijna 4 zit voorlopig nog in de autostoel. We hebben ook al een verhoger met rugleuning maar die vind ik buiten de veiligheid ook nog minder fijn voor hem.

De maxicosi leunt wat naar achteren dus als zoontje in slaap valt zit hij niet te knikkebollen maar kan lekker slapen en de maxi cosi is ook hoger dan de verhoger. De ramen achter zijn redelijk hoog waardoor hij op de verhoger minder goed naar buiten kan kijken. :)
    Dus buiten de veiligheid is de autostoel ook nog comfortabeler voor hem.

Enige nadeel is dat hij de riempjes niet zelf kan losklikken bij de maxi cosi autostoel. Hij heeft die kracht nog niet in zijn handjes.
    Vind wel dat als er eens iets zou gebeuren onderweg hij niet 100% afhankelijk moet zijn van anderen. Dat als er eens iets is hij zichzelf kan losmaken. Gewoon een psychisch iets bij mezelf denk ik :)

15. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Oh hier misschien heel gek, maar hier zit dochter (bijna 8) nog heerlijk op een maxi cosi rodi. Die kun je heel ver uittrekken en zij vindt hem heerlijk zitten.

We hebben ook een stoelverhoger, daar zit ze ook geregeld op

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op 3,5 jaar. Ze was toen 18 kg en 104 cm.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is een dingetje...want zoals ik het begrepen heb blokkeert de autogordel niet onder de 15 kilo dus dan is overstappen gewoon geen optie.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Iemand reageerde laatst op dezelfde opmerking van mij dat een MC met pasgeboren baby ook geen 15 kg weegt en de gordel daarbij ook blokkeert. Nu is de verdeling ed daarbij natuurlijk anders, maar toch...waarschijnlijk blokkeert de gordel dus wel eerder (en ik ga er sowieso vanuit dat er veiligheidsmarges gehanteerd worden). Soms is het toch kiezen voor het minst slechte...

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ik weet ook niet of het heel precies komt, maar dat risico zou ik iig niet nemen.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik ook niet. Alleen met de oren er bovenuit ed is natuurlijke evengoed een risico. Dan moet dus een combstoel oid worden.

Deel Deze Pagina