Welke leeftijd Sinterklaas geheim vertellen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Indiana, 5 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Zoals de titel zegt...

    Dochter (6) komt net binnen dat Sinterklaas niet bestaat, heeft buurjongen verteld en ouders kopen de cadeautjes... Nu was dochter (gelukkig...) niet heel erg onder de indruk van Sinterklaas afgelopen jaren, maar we hebben nog niet helemaal erkend dat Sinterklaas idd niet bestaat, we waren wat overvallen... Maar op welke leeftijd geloofde jullie kind niet meer?
     
  2. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn dochter was bijna 7 jaar toen we het hebben verteld, maar dat was meer omdat ze het zo spannend vond dat ze haar kleren kapot kauwde.

    Mijn zoon is nu net 6 jaar en kwam vorige week vanuit het niets vertellen dat Sint en pieten gewoon verklede mensen zijn. Dus ik vermoed dat dit het laatste jaar is...
     
    Indiana vindt dit leuk.
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    beiden waren 8 denk ik... Oudste zat in groep 5 ( 8 jaar en een paar maanden) en de jongste hebben we het verteld in de zomer dat ze naar groep 6 zou gaan - maar dat was een vroege leerling (van oktober) -dus die was ruim 8... maar geloofde er nog diep in :p .
     
    Indiana vindt dit leuk.
  4. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.323
    1.054
    113
    Hier vertellen we het zoon dit jaar, al denk ik dat ie het al prima weet. Hij zit in groep 4 en is net 7.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.652
    13.181
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Neefje is 8,5 en die gelooft nog.

    Volgens mij was ik zelf ook 8 (plus een paar maanden) dat we voor de laatste keer Sinterklaas vierden zoals ik als kind dacht dat het altijd gevierd zou worden ;)
     
    Indiana vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.849
    14.175
    113
    Dochter heeft er niks mee en geloofd er ook geen bal van. Voor haar zijn het ook echt verkleedde en geschminkte mensen. Maar de kruidnootjes, liedjes, cadeautjes etc. kan ze wel waarderen.

    Balen, ik vond sinterklaas t meest geweldige feest altijd. Zij is meer van de kerst. Ook dan weer niet van de Kerstman, daar geloofd ze ook geen bal van maar de lichtjes, versiersels en de kerstboom...

    Is gewoon een gezelligheidsdier, maar absoluut niet gelovig, cadeautjes kopen wij volgens haar.

    Heb nog geen concrete vraag gehad en ook nog niet hoeven beantwoorden gelukkig, laat t voorlopig nog maar ff lekker in t midden en losse flodder opmerkingen negeer ik intussen.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  7. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    594
    113
    Mijn zoontje heeft nooit geloofd. Op school geloof ik dat vanaf groep 5 de meeste kinderen niet meer geloven.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.287
    3.528
    113
    Hier weet hij het sinds het voorjaar, was toen bijna 7. Uitgelegd en gezegd dat het ons geheimpje was omdat ik het sneu vind als andere kinderen die wel geloven door hem aan het twijfelen worden gebracht. Maar hij zei afgelopen week dat een heel deel van de klas (groep 4) al niet meer geloofd.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  9. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.545
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik ga het niet vertellen, hij hoort het vanzelf wel in de wandelgangen. Hij zit in groep 4 en wordt in januari 8 jaar.
    Denk dat dit jaar voor het laatst is. Volgend jaar naar groep 5 en dat is ook een combinatieklas (5/6) dus dan hoort hij het vast van groep 6 :D En dan gaan ze ook lootjes trekken doen dus..
    Vorig jaar wilde hij mij niet geloven dat de kerstman niet bestaat...dit ivm kadootjes onder kerstboom :roflmao:
     
    Youtan en Indiana vinden dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.009
    8.814
    113
    7 het was op de eerste dag van dit schooljaar. Hij was erg verontwaardigd en begon dingen te vragen.

    Mijn man en ik hadden afgesproken dat als hij directe vragen stelt we eerlijk antwoord geven.

    Hij was niet echt teleurgesteld. Hij vond de Sinterklaas op zijn oude school echt heel slecht.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier hebben we het de oudste ook afgelopen zomer ergens verteld, ze was toen 7.

    Ze wist het eigenlijk al. Ze had vorig jaar al wat vragen gesteld en wat dingen opgemerkt (zo waren de cadeaus ingepakt met dezelfde cadeaupapier als zij in de berging had gevonden).
     
    Indiana vindt dit leuk.
  12. Libelle82

    Libelle82 VIP lid

    26 jun 2008
    5.002
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    7
     
    Indiana vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.521
    8.369
    113
    Oudste was 5, op aangestuurd ivm alle spanning die de decembermoorden en specifiek Sinterklaas gaf. De jongste was volgens mij 6 toen ze er heel direct naar vroeg. Echt geloofd heeft zij nooit, Sint en Piet waren voor haar altijd al verklede mensen, maar volgens mij kwam ze er niet helemaal uit hoe het werkte met de cadeautjes ed.
     
    spruitje80, Indiana en Youtan vinden dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.660
    10.562
    113
    Ik neem aan dat dit een typo is…
     
    Youtan vindt dit leuk.
  15. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn dochter en haar beste vriendinnetje hadden het mysterie zelf opgelost toen ze 8 jaar waren…. Het was gek dat er elke keer een andere Sinterklaas overal was, dat sommige kinderen grote kado’s krijgen en anderen minder (als hij zo lief is, maakt hij geen onderscheid) en dat de juf van ‘het andere’ kinderdagverblijf elk jaar Piet was bij ons thuis….
    Daarna kwamen ze met ons praten :D, wij deden uiteraard geschokt! ‘Wij wisten dat helemaal niet!’ Haha, daarna rolde ze met hun ogen en gingen ze naar vriendinnetje haar ouders. En die reageerden net als wij, haha.
    En nu doe we dat dus nog steeds :D
     
    Robijn89, vrouwvan, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.498
    5.166
    113
    Vrouw
    Hier waren ze 7,8, en net 3. Waarbij het grappig was dat de jongste dochter het eerder wist dan onze oudste dochter. Moesten de 3 jarige dus echt zeggen dat ze nog niks tegen haar zus mocht zeggen. Maar zij raakte zo enorm in paniek dat ik het wel moest zeggen.
    Ik denk dat de jongste (nu 2) niet actief zal geloven met 3 veel grotere broer en zussen. Vind ik ook niet erg, het is ook gezellig als ze weten dat wij de cadeaus kopen. Enige waar ik altijd op hamer is dat ze het niet tegen klasgenootjes mogen zeggen
     
    Indiana vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.521
    8.369
    113
    :eek::eek::eek: Fijn die autocorrectie op je telefoon... :rolleyes::oops:

    Moet natuurlijk decembermaand zijn...
     
    Spectre, hummeltje5 en Indiana vinden dit leuk.
  18. ZeroZero

    ZeroZero Niet meer actief

    Paar weken geleden gezegd, hij is 6,5. Leverde alleen maar stress op en hij vond het wel leuk om het nu te weten. Heeft ook een zus van 15 en geen andere familie dus prima zo. Vanochtend werd ik echter wel even ondervraagd waarom ik hem 6,5 jaar voorgelogen heb:eek:
     
    spruitje80 en Indiana vinden dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.660
    10.562
    113
    :roflmao: Ik had al zo’n vermoeden
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  20. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Ik lees even mee, dochter is 8,5 maar geloofd naar mijn idee nog zo heilig als wat..
     
    Indiana vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina