Vanaf ongeveer 3,5. En dan ook echt alleen zonder dat ik boven ben. Ze komt vanzelf naar beneden als ze klaar is met spelen.
Sinds ze naar school gaan, maar enkel als er een vriendje of vriendinnetje komt spelen, alleen boven spelen willen ze allebei niet en samen doen ze het ook maar zelden.
Wij hadden nooit een boven.....tot begin dit jaar en toen waren ze 5 en 2,5. Oudste kon je gewoon alleen laten. Deed zelf t hekje open en dicht. Jongste ging alleen als ik zelf boven bezig was. Nu is de jongste 3, hekje is weg. Kan alleen naar boven en beneden, dus ook alleen spelen. Super blij 😊😂
Ik bedoel met 'boven spelen' zelf boven spelen. Hier vanaf een jaar of 4 speelt dochter graag boven. Zoontje is net 4 en speelt sinds een maand of 3 heel soms even op zijn kamer maar liever nog beneden. Nu zoekt dochter vooral de rust boven op terwijl zoon overdag genoeg rust beneden heeft als dochter op school is.
Sinds ze 3 is. Alleen ongestoord spelen zonder dat haar broertje het kapot maakt of er doorheen loopt.
De mijne doet dat wel eens maar wij hebben de woonkamer met al het speelgoed boven, maar er gaat dan echt zoveel mis. Hij weet dat hij dan even geen aandacht krijgt (omdat ik aan het opruimen ben, koken, met de baby bezig etc. allemaal legitieme redenen in elk geval) en gaat dan expres in zijn broek plassen, stormt de trap af omdat hij moet poepen (want dan moet ik wel helpen) of plast in het potje en dan het potje omschoppen door de woonkamer heen, of zijn trein in de wc gooien of dingen van de trap gooien, dingen stuk maken etc. Dus hij kan dat nog niet aan voor langer dan een kwartiertje. Dus ik zet hier vaak de tablet in op dat moment. Dan maar liever een schermpje staren; want hij breekt de tent af. Als hij geen aandacht krijgt, neemt hij het wel. En hij wordt over twee weken drie jaar.
Sinds 3 jaar af en toe alleen boven, daarvoor al wel samen, dat ik bijv de was doe en zij speelt. Alleen bovenspelen doet niet heel vaak nog want ze blijft toch liever bij me
Echt alleen boven spelen begint nu met 4.5 jaar wat te komen maar nog niet langer dan een half uurtje, hij speelt het liefst waar ik ook ben
Hier kunnen ze spelen op zolder (duplo) en op hun eigen kamer (van alles). Alleen daar spelen doen ze al vanaf hun derde. Ongeveer 3 jaar en 3 maanden denk ik. Vooral de jongste kan uren zoet spelen in zijn eentje.
We hebben geen boven, maar dl speelt al zo'n half jaar graag alleen op haar kamer, dus sinds een jaar of 2,5.
Vanaf 2,5 ofzo. Traphekjes hadden we niet meer, want ze snapten al voor hun tweede hoe ze die open moesten krijgen, dus die hadden weinig nut meer. Ze waren wel aardig handig met traplopen. Ik had zo'n babyfoon met cameraatje en goed geluid, dus ik keek af en toe hoe het ging.
Oudste wordt in december 3 en speelt elke dag wel eventjes zelf boven. Ze vraagt er vaak om, omdat ze daar in alle rust kan spelen zonder dat de middelste haar lastig valt of mee wilt doen. Ik heb dan gewoon de babyfoon met camera aanstaan, dus kan haar vanaf beneden wel zien en horen.
Hier alleen als een van ons boven is, heeft ook niet veel boven staan kwa speelgoed. Meestal speelt ze dan met haar knuffels op haar bed of kleuren op het tekenbord. De rest staat allemaal beneden.
Ik woon gelijkvloers dus misschien een iets andere situatie. Maar mijn zoontje (2,5) doet dit nu ook af en toe. Ik moet er nog aan wennen.. vraag me altijd af wat hij aan't uitspoken is (kleine bengel ).. Heel vaak is hij met knuffels en dekens in de weer
Mijn jongste speelt vanaf een jaar of 3 alleen op zolder. Daar hebben wij een speelkamer waar alle lego en playmobil enzo staat. Hij kan daar soms wel een uur heerlijk zitten bouwen en spelen in zijn uppie. De oudste twee waren iets ouder, want toen had ik nog niet zoveel speelgoed boven staan. Maar nu staat het er toch vanwege hun, dus kan hij er ook mooi mee spelen.
Hier vanaf 3 met vriendinnetjes, toen hebben we wat speelgoed boven gezet, en sinds een paar maanden gaat ze ook af en toe alleen naar boven.