Welke leeftijd "strafhoekje"?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nadia77, 25 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nadia77

    Nadia77 Actief lid

    24 dec 2007
    286
    0
    0
    Timo is 15 maanden en vrij snel met zijn ontwikkeling, hij loopt, rent, klimt, stept (haha :)) en is daarnaast heel nieuwsgierig en ondeugend. Hij is altijd actief bezig en op zoek naar nieuwe uitdaging, als hij zich verveelt gaat hij dingen doen die gevaarlijk kunnen zijn, zoals op de bank springen of op de stereo staan... deze dingen zijn dingen die hij niet mag en dat weet hij dondersgoed. Het enige wat wij (kunnen) doen is m.i. continu zeggen dat het niet mag, hem in een andere situatie plaatsen voor de afleiding en vooral consequent volhouden dat het niet mag. Vanochtend hoorde ik op het kdv dat als hij daar op de bank springt hij na de 2e keer in de box moet, waar hij het niet leuk vindt en gaat huilen: een strafhoekje dus. Dit heeft mij aan het denken gezet: is hij al zover dat hij het begrijpt en moeten wij nu ook aan het strafhoekje gaan denken? Ik dacht namelijk dat het iets was voor een wat latere leeftijd... wat vinden jullie???
     
  2. tulip

    tulip Niet meer actief

    pff goed topic en lastig idd. Een echt strafhoekje of op de trap blijven zitten werkt nog niet denk, iig hier niet.;) Wat ik wel eens doe is als ze "echt" stout is, dan zet ik haar in de kinderstoel. Dan zie je wel dat het indruk maakt.

    op mn werk (kdv) doen we ook wel wat jij omschrijft. Maar ik vind het heel erg aan het kindje liggen. Ik heb zo'n kleine draak die dondersgoed weet wat wel en niet mag. En je ook echt uitprobeerd. Maar er zijn ook kindjes tussen 1 en 1/2 wat zoiets betreft nog echte baby's zijn.
     
  3. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    14.002
    1.831
    113
    Provincie Groningen
    Wij zijn met onze dochter rond de 14 maanden begonnen met een strafplek, de hal.
    Wij hebben een deur met glas van de woonkamer naar de hal, dus ik kan haar wel in de gaten houden.
    Ze heeft ook dondersgoed door dat ze straf heeft in de hal, want ze huilt en gaat soms op de deur bonken.

    Ik weet niet of een stoeltje of de hoek een goede plek is, aangezien ze daar weer zelf weg kunnen lopen.

    Overigens laten wij haar niet langer dan 1 minuut in de hal zitten.
     
  4. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Goeie vraag, ik hou me hier ook mee bezig. Ik heb precies zo'n zoontje als jou en ik doe ook dezelfde dingen. ik denk dat dat wel goed is. Maar je hebt vaak het idee dat je tegen een muur praat he?! Haha... luisteren ho maar. En dan zoek je iets wat meer indruk maakt zoals "straf" geven.
    Een tijd terug had ik er ook een topic over geopend en kwam toen door de antwoorden erachter dat mijn zoontje destijds nog wat te jong is om zoiets te gebruiken. (Vlgs mij was hij toen ca 13 maanden?). Nu echter is hij 15 maanden en vraag ik het me nog steeds/ alweer af.
    Tot nu toe kan ik me echter aardig redden door hem weg te halen en hem met iets anders af te leiden.
    Persoonlijk zou ik een kinderstoel of box niet gebruiken als strafplek omdat hij daar ook voor zijn ontspanning moet kunnen zitten. Dan zou ik eerder voor de gang kiezen.
     
  5. Nadia77

    Nadia77 Actief lid

    24 dec 2007
    286
    0
    0
    Ja, de hal, zat ik ook aan te denken want we hebben ook een glazen deur, alleen in de hal staat kattenvoer, kattenbak en een spiegel... 3 dingen waar hij graag aan zit en niet mag (vandaar dat ze in de hal staan haha)... dus zodra hij in de hal is is het feest :). Kinderstoel zou op zich ook kunnen, alleen associeert hij dat weer met eten... wat ik ook weer een beetje sneu vind. Vind het lastig...
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn op die leeftijd begonnen met een plekje in de kamer. Vanaf dat hij 2 is gaat hij wel naar de gang.

    Ik zette hem gewoon met zijn rug tegen de muur, op een plek waar hij verder niks leuks had om te zien. Was ik in het woongedeelte, dan zette is hem bij de keuken, en andersom (U-vormige ruimte). Even uit het zicht, uit de situatie, en even rust. Misschien 30-60 seconden. En dan was het wel goed.
    En met zo'n muur heb je verder geen last met negatieve asociaties (wel bij box of tafelstoel)

    Vanaf 2 wel naar de gang, toen merkten we dat de woonkamer minder effectief werd. En dan 2 minuten. Hij loopt er soms zelf heen om even te kalmeren als hij erg boos is. Ik vind het ook niet echt een strafplek, maar meer een kalmeer-doe-eens-normaal-plek..
     
  7. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    14.002
    1.831
    113
    Provincie Groningen
    Bij ons in de hal staan onze schoenen waar ze ook erg graag mee speelt.
    Maar ze heeft dondersgoed door als ze straf heeft, en ze komt dan ook niet aan de schoenen.
    Ze heeft dan veelste druk met janken en tegen de deur aan slaan :)
     
  8. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Vooralsnog leert mijn zoontje prima door een 'nee' dat iets niet mag. Het kan misschien wel een tijd kosten, maar na een aantal keer houdt ie ermee op en probeert ie het voor in ieder geval een tijdje niet meer. Hier dus om die reden nog geen strafplek. En mijn zoontje is al bijna 17 maanden.
     
  9. tulip

    tulip Niet meer actief

    haha sorry hoor, moest wel even lachen om je reactie, heel herkenbaar ook. ;)
     
  10. Nadia77

    Nadia77 Actief lid

    24 dec 2007
    286
    0
    0
    Lucky you :)... ik denk dat Timo het gewoon veel te interessant vindt om dingen te doen die hij niet mag, zijn ontdekkingsdrang is zo groot! Hij doet het niet met kwade bedoeling of om ons dwars te zitten, zijn wil om te ontdekken en te doen is volgens mij groter dan die om naar ons te luisteren. Ik ga toch die gang weer eens proberen, misschien dat als ik de nadruk leg op even rustig worden dat ie het meer snapt? Hoewel ik het nog wel een lastige leeftijd vind... ze kunnen al zoveel, maar tegelijk snappen ze nog zoveel niet!
     
  11. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik zelf zou een strafplek niet gebruiken als je duidelijk merkt dat het pure ontdekkingsdrang is en hij niet door heeft dat ie iets stouts doet. Lijkt mij zelf aardig verwarrend werken voor zo'n kleintje.

    Als ik mijn zoontje niet zover krijg op te houden met iets te doen, pak ik hem op en zet ik hem op een andere plek neer. Dat vindt ie niet leuk, maar hij houdt er dan meestal wel weer mee op. Voor even. Tsja, het kost misschien wat tijd, maar ik vind straffen echt nog niet bij zijn leeftijd horen. Alhoewel ik laatst wel zo'n moment had toen hij uit frustratie mijn bril van mn hoofd sloeg. Dat vond ik niet zo tof ;)
     
  12. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Straffen heeft helemaal geen zin op die leeftijd. Oorzaak en gevolg snappen ze nog niet en kunnen ze niet overzien. Dat begint een beetje te komen vanaf een jaar of 2½-3.

    Natuurlijk kan je wel uitleggen waarom iets niet mag. Een positieve benadering werkt hierbij ´t best. Maar tussen de 1½ en 2½ is best een lastige leeftijd, waarin ze veel moeten leren...geduld is een schone zaak ;)
     
  13. zandkasteel

    zandkasteel Fanatiek lid

    12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    onze dochter doet ook dingen die ze niet mag, maar dit is meer omdat ze aan het ontdekken is. Ik waarschuw haar 3x (meestal weet ze wel wat ze wel en niet mag ) en dan zet ik haar weg en dan is ze niet blij.

    echt straffen werkt hier iig niet, ze snapt het niet:p
     
  14. Nadia77

    Nadia77 Actief lid

    24 dec 2007
    286
    0
    0
    Had het net nog met mijn buurvrouw over en die zei ook dat ie nog te klein is om het te snappen... inderdaad oorzaak en gevolg is meer een geconditioneerd iets en voor hun nog niet te snappen. Probeer hem wel ontzettend veel positieve aandacht te geven en dingen die hij goed doet te belonen door hem te complimenteren, vindt hij geweldig, hij gaat zelf nu in zijn handen klappen als hij iets goeds heeft gedaan, zo schattig. Straffen (naar woord eigenlijk) ga ik voorlopig niet doen, gewoon blijven zeggen dat het niet mag en hem inderdaad proberen uit te leggen waarom niet. Heerlijk, zo'n uitdagende leeftijd ;)
     
  15. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ja inderdaad ,voor zowel moeder als kind :D
     
  16. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    #16 yinte, 25 mei 2010
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
    ik gebruik deze methode vanaf de eerste dag dat hij naast de box ging spelen. onder het motto je hebt eerder iets aangeleerd dan afgeleerd. na 3 waarschuwingen gaat hij de vierde keer in de box. na 5 min mag hij er weer uit. dit herhaal ik 3 keer als hij bezig blijft dan mag hij in de box verder spelen voor een tijdje en niet meer in de kamer.mijn vriend zei ook snapt hij dat dan. nou je moet hem eens zien kijken voordat hij iets doet wat niet mag. het straalt van zijn gezicht. hij zal misschien niet direct de link snappen maar op een dag wel en dan is hij deze methode gewend. later gaan we over naar een hoek of de gang maar dat duurt nog ff. voorlopig blijft de box hier nog wel een tijdje staan. ik snap namelijk niet waarom mensen die zo snel wegdoen. ja hij heeft ruimte nodig zeggen ze dan. ja maar het kan ook én én denk ik dan. en dus ook als time out. of wanneer ik ff moet plassen ofzo, de was op moet hangen, noem maar op. hij zit graag in de box omdat hij er elke dag inzit. en op gezette tijden mag hij buiten de box spelen. we hebben nu naast de box een heel stuk voor hem wat afgezet is met aan elkaar gemaakte stukken van een oude box.hij mag dan op de vensterbank en een platgelegde smalle ikea kast spelen waarin dan vakjes zitten omdat hij platligt. ervoor ligt een bubbel dekbed.hij heeft zo een berg ruimte en kan lekker buiten kijken en over de kast en de vensterbank met zijn autotjes en blokjes. een grote box dus van een paar vierkante meter.voordeel van deze ruimte is is dat hij begrenst is voor hem en hij er weinig "fout" kan doen zodat ej niet de hele tijd negatieve aandacht hoeft te geven. (als nee en niet doen en blijf af en ga daar vanaf enz enz.) hij speelt daar supergraag en veel. maar wel altijd onder toezicht van 1 van ons.
     
  17. MG2009

    MG2009 Niet meer actief

    Ik heb idd ook zo'n zoontje, ook 15 maanden :D
    Straffen snappen ze volgens mij op die leeftijd nog niet. Ik probeer het met nee, afleiden, uit de situatie halen etc.

    En ook probeer ik niet de hele dag politieagentje te spelen, sommige dingen die minder kwaad kunnen (maar eigenlijk niet echt mogen) laat ik maar even.
     
  18. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Ben t hier niet helemaal mee eens. Ligt denk ik erg aan t kind.
    Iris was 16 maanden toen ze voor t eerst op t 'strafmatje' zat (in de huiskamer gewoon), nu moet ze heel soms op de gang. Dit gebeurt hier wel heeeel weinig hoor, t moet echt t laatste zijn wat je doet.
    Het maakt op haar erg veel indruk en ze kan erna precies vertellen wat er aan de hand was en waarom. Nu loopt zij qua ontwikkeling wel aardig voor, maar ik denk dat je gewoon moet kijken wat helpt bij je kind.
     
  19. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je kan het er niet mee eens zijn,maar uit onderzoek is bekend dat de hersenen die connectie nog niet kunnen maken.
    Als jij zegt dat ze dat wel kan, prima.
     
  20. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Kan wel uit onderzoek gebleken zijn, maar uit onderzoek is ook gebleken dat het ene kind slimmer of sneller is dan een ander.

    Mijn dochter gaat ook op een stoel als ze 2 waarschuwingen negeert. Bij waarschuwing 2 zeg ik al, Sterre, moet je even op de stoel? 9 van de 10 keer gaat ze dan direct wat anders doen :)
     

Deel Deze Pagina