Voor alle mama's en papa's die sinterklaas vieren: Gaan jullie je kind op een gegeven moment vertellen dat sint niet bestaat of laat je dat op zijn beloop? Ik zelf heb mijn oudste dochter vorig jaar op 7 december meteen uit de droom geholpen.... ze was toen nog net geen 9.... Maar bij haar in de klas zit een jongen die in juli al 11 word...eigenlijk al in groep 7 hoort te zitten, maar is blijven zitten en dus bij mijn dochter in groep 6 zit. Mijn dochter vertelde me net dat hij als enige in de klas nog gelooft.... ik vind het kwalijk van die ouders dat ze hem niet de waarheid vertellen.... ik denk dat hij er nu op een niet zo leuke manier achter gaat komen......
Ik was 6 weet ik nog. Maar ik denk dat als Isabella op haar 7e nog gelooft dat ik het al ga zeggen. Vind 7 al best groot. 11 is al wel heel wat groter. Gelooft hij echt nog?
ik heb het zelf gevraagd op een gegeven moment, er klopte voor mijn gevoel te veel dingen niet.... dat was trouwens vlak voor sinterklaas (4 of 5 dagen ofzo) en mijn broertje zat erbij toen ik het vroeg.... arme moeder Ik denk dat ik toen een jaar of 8 a 9 oud was. Ik denk dat ik het mijn kind(eren) het zelf laat uitvogelen, of een beetje laat afhangen van het schooljaar dat ze zelf surprises moeten gaan maken op de basisschool. Volgens mij is dat vanaf groep 6 ofzo toch?
De zomer voordat ze naar groep 5 gaan ga ik denk ik aanhouden als 'vertelmoment'. Meestal begin je in groep 5 met suprises maken en wil er dan wel gewoon eerlijk over zijn.
mijn nichtje wordt dit jaar ook 11 en gelooft nog heilig. Ik had het al verteld met 9 jaar als ze er dan zelf nog niet achter zijn.
Hier hebben we geen sinterklaas, maar de Kerstman. Mijn zoontje kwam in de zomer naar me toe en zei dat hij na lang nadenken tot de conclusie was gekomen dat hij niet meer in de Kerstman geloofde. Hij had er echt goede argumenten voor, en ik had hem met geen mogelijkheid meer van het tegendeel kunnen overtuigen. Toen heb ik hem verteld dat het een mooie traditie is en waar die uit is ontstaan enz. Ik vind het wel jammer dat hij al zo vroeg niet meer gelooft, hopelijk gelooft de jongste wat langer.. Maar toen hij naar me toe kwam dacht ik wel even van: WAT, hoe kom je daar op deze leeftijd bij?
bij ons werd het in de zomer toen we naar groep 5 gingen verteld, omdat in dat jaar op school eigenlijk iedereen het 'wist' en we ook met surprises e.d. gingen werken dus dat vonden mijn ouders een mooi moment. En denk dat wij het t.z.t. ook zo gaan doen.
hier beginnen ze in groep 6 met surprises. mijn dochter zit nu in groep 5, en dit is het laatste jaar dat ze gelooft. in januari of februari ga ik het haar vertellen. vind het sneu als een kind in groep 6 nog gelooft.
Ik denk dat ik het ze vertel als ze in groep 5 en 6 zitten. De kerstman heb ik al vertelt dat die niet bestaat omdat mijn oudste dochter jarig is met kerst dus die krijgt dan al genoeg kado's. En sinterklaas en kerst vieren met cadeaus vind ik nogal overdreven.
Hier is Sven er in januari dit jaar zelf achter gekomen. Maar als hij dit jaar met 9 jaar nog had willen geloven dan had dat van mij gemogen. Hij zit nu in groep 6 en ze gaan dit jaar voor het eerst surprises doen. Omdat hij in het speciaal onderwijs zit hanteren ze toch een andere aanpak heb ik het idee. Ze vieren Sinterklaas niet met surprises omdat hij niet bestaat maar dat ze kinderen kennis laten maken met op welke manieren je nog meer Sinterklaas kan vieren. Daarbij worden de kinderen verteld dat Sinterklaas niet de tijd heeft om voor alle kinderen cadeautjes te kopen en om die reden hij dat t/m groep 5 doet en er dus vanaf groep 6 surprises gemaakt worden.
Hangt van het kind af.. van je geloof vallen doe je niet zomaar dus een nare verrassing krijgt een kind echt niet zo snel. Mijn neefje was 9 toen we het voor de laatste keer gevierd hebben met hem.. dat vond ik wel genoeg!
Ik sta voor de klas en meestal is groep 5 het omslagjaar. Het grootste deel van de klas gelooft niet meer in groep 5, sommigen nog wel. Wij doen ook al surprises in groep 5, maar dat is geen probleem hoor met de kids die nog wel geloven; vanaf groep 5 helpen wij de sint en maken we cadeautjes voor elkaar. Daar wordt nooit moeilijk over gedaan door de kinderen (soms wel door de ouders!). Sommige kinderen weten precies hoe het zit met de sint, maar gaan toch weer twijfelen als ze sint en pieten zien. Heerlijk, deze tijd.
Hier is de oudste nu 7 jaar en zit in groep 4. Volgend jaar gaan ze surprises maken en zoals het er nu uit ziet ga ik haar volgend jaar zomer vertellen hoe het in elkaar zit. Afgelopen zomer begon ze er al zelf over en toen kon ik nog aankomen met hulp-sint
ik denk met een jaar of 8 a 9. Ik weet dat wij het in groep 5 te horen kregen op school d.m.v. een verhaal. De ouders waren er ook over ingelicht.
Ik laat ze dat hier zelf aangeven, je leest vanzelf de hintjes en de vraagjes en checkt op school hoeveel kindjes wel of niet meer geloven, ik vind dat een kind dat zelf aan moet geven als hij of zij de leeftijd heeft om dat in redelijkheid te kunnen doen. Ik heb geloof ik tot mn 9e gelooft en kwam er toen per ongeluk achter en mijn zusje heeft het toen nog wel een jaartje of misschien 2 gelooft en toen ook niet meer (zelfde leeftijd dus ongeveer) Fantasie en creativiteit zijn supermooie dingen ik zou deze als ouder zijnde dus nooit uit mezelf weg halen ECHTER ik kijk wel naar wat mijn kinderen nodig hebben en waar ze om vragen en speel hierop in. Een kind van 4 die niet meer gelooft in iets vind ik heel erg zielig, dat zou ik als een tekortkoming van mezelf zien, waarom heeft het deze fantasie niet, heb ik het niet goed genoeg gedaan (dat soort dingen zou ik mezelf afvragen) ze moeten het juist op hun eigen tempo ontdekken, daarvoor hebben ze wel eens vragen dat is niet erg je ziet als ouder zijnde wel het verschil hiertussen..
DAT zou ik dus niet op prijs stellen, ik vind dat geen functie van de school maar van de ouders en hiermee dwing je hun en hun kinderen om niet naar hun kind zijn of haar behoeften te kijken maar naar de gemakkelijkheid voor jezelf en de school, hoogstwaarschijnlijk zullen de meeste het wel weten dan maar dan vind ik het nog niet de plaats van een school, gelukkig vinden ze hier op school de ouders hun rol te belangrijk voor zoiets... Wij vertellen trouwens wel dat sinterklaas eigenlijk voor kleine kindjes is en dat oudere kindjes niet meer altijd kadootjes krijgen, anders krijgt Sinterklaas teveel kindjes in zijn boek, ging er bij mij prima in en gebruik dan straks ook weer hihi
Ik vind 11 jaar wel oud om je kind nog te laten geloven... Ik zelf was 7 jaar toen mijn ouders het vertelden. Ik zelf denk ook dat ik mijn zoon laat geloven tot 7 jaar... Tenzij hij er eerder achter komt ofzo
Wij zien het niet als een tekortkoming van onszelf dat ons zoontje niet meer gelooft. Als hij er uit zichzelf achter komt dat het onmogelijk is dat rendieren vliegen, de arrenslee nooit het gewicht van alle cadeautjes kan dragen en dat het onmogelijk is dat ze allemaal in één nacht bezorgd worden (om maar een aantal van zijn argumenten op te noemen), waarom zou ik dan hierover tegen hem liegen? Natuurlijk heb ik geprobeerd om zijn gedachten een beetje de andere richting uit te sturen, maar hij bleef volhouden. Toen ik op het punt aanlandde dat hij alle 'smoesjes' (in de trant van hulpsint) verwierp, vond ik dat het oneerlijk tegenover hem was om hem hierover voor te liegen.