Welke leeftijd vertel je dat sint niet meer bestaat....

Discussie in 'De lounge' gestart door evelien69, 10 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Ik heb liever dat ze het van mij horen, en niet van klasgenootjes of andere kinderen/volwassenen uit de buurt;)

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

helemaal mee eens, laat een kind maar kind zijn, ze hoeven niet meteen wereldwijs te zijn, alles gaat al te snel tegenwoordig! Zoiezo doen wij niet mee aan suprises e.d. , Sinterklaas is voor kinderen die nog geloven en anders is het gewoon over, we gaan het niet gebruiken als excuus om een lading kadootjes te krijgen...

3. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Maar hoe doe je dat op school dan met de surprises?

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    is heel simpel opgelost hoor, oudere kindjes daar geeft de Sint geen kadootjes meer aan dus logisch dat ze niet meer geloven en als je niet lief genoeg bent en er niet meer in gelooft krijg je ook geen kadootjes dus dat met die andere kinderen heb ik zo opgelost, precies hetzelfde als vroeger alleen tegenwoordig moeten kinderen wereldwijs zijn en vertellen ze het veel vroeger of komen ze er vroeger achter omdat ze niet meer zo onschuldig geloven in iets (gebrek aan fantasie / meewerking ouders e.d. vind ik dat persoonlijk)

Straks besluiten andere mensen om het te vertellen met 4 jaar dat heeft toch geen reet met mijn kind te maken? Andere mensen moeten het niet meteen verpesten voor andere kinderen alleen omdat hun het "genoeg" vinden toch? Beetje ego als je het mij vraagt...

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

Op school doe je aan suprises (wij thuis niet bedoelde ik ermee en hoeft van mij op school ook niet echt maar ontkom je helaas niet aan) en Sinterklaas komt gewoon thuis (zoals ook eerdere jaren) suprises is een extraatje en heeft niets met echte Sinterklaas te maken. Dat is gewoon iets leuks wat je onderling voor elkaar kunt doen.

6. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Nou bedoel er meer mee dat vanaf groep 5 de meesten niet meer geloven. Dán vertel ik het ze....met 4 jaar is ook een beetje jong idd, maar je hebt ze er tussen zitten.

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    het is een kwestie van aftasten als je merkt dat je kind zoekende is en heeft een acceptabele leeftijd dan kan je het vertellen maar niet als je kindje nog voluit gelooft.

8. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Ow zo, leek een beetje alsof ze dan op school ook geen surprises mochten doen;)

En btw, je kind geen cadeautjes geven voor sinterklaas omdat ie niet lief is vind ik echt not done!

9. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    Leuk als kinderen er zelf achterkomen. Maar groep 4 vind ik echt de grens. Als ze dan nog geloven, na Sinterklaastijd vertellen. Als een kind in groep 5 of zelf 6 nog geloofd vind ik dat zielig. De "hele" klas gelooft bijna niet meer.

En ik vind dat gelieg dan ook wel mooi geweest:D
    Iedereen wordt hier wel "gedwongen" om tegen zn kind te liegen. Je kan er niet omheen, en je kan het eigenlijk niet maken om er niet aan mee te doen.
    Stiekem is het ook wel een beetje leuk natuurlijk maar voor sommige kinderen zijn de spanningen en de druk veel te hoog en vind ik dat je moet overwegen om het wel te vertellen.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

ooh ik heb vroeger wel eens een briefje "van sinterklaas" gehad omdat ik stout was geweest en die dag niets in mijn schoen had hoor (dan had ik ook echt iets gedaan) haha

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik weet niet waar jij woont maar hier geloven er n og heel veel hoor (meer dan de helft van de klas) en de rest is buitenlands zeg maar dus die doen er niet aan mee. Ons buurjongetje van 9 geloofde er nog in vorig jaar (dit jaar weet ik niet) en merendeels van zijn klas ook nog gewoon. NIet alle kinderen zijn verpest door onze megasnelle word groot cultuur.

12. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Hoezo gelieg? Dat is toch super leuk? Ik snap ook niet dat mensen geen Sinterklaas doen en dan wel kerst..

Das lullig voor de kindjes op school! Die kan dan niks mee nemen de volgende dag..

Ik ben er zelf achter gekomen dat hij niet bestond.. Denk na groep 4 ofzo.. Vond het maar al te raar dat mijn vader steeds aan mijn grote broers vroeg wat ze wilden en hoe die horloge er precies uit moest zien.. Toen maar gevraagd.

Ik wacht gewoon af, als hij net zo wijs is als mij (en man, kan dus niet missen haha) dan zal hij er zelf achter komen.. Anders kijk ik gewoon wat ze in de klas doen, geloven ze daar nog grotendeels dan genieten we er nog een jaartje extra van!

13. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Is niks ego aan, ben het niet met je eens.... maar goed dit is een onderwerp wat in het topic sinterklaasje jokkejokkebrokke ook al uitvoerig is besproken.... maar laat elkaar daar vrij in.... ouders vertellen er meestal wel bij dat ze het niet voor de andere kindjes mogen bederven...

ik vind dat kinderen tot een bepaalde leeftijd zelf mogen geloven... maar op een gegeven moment help ik ze liever zelf uit de droom.... en in mijn ogen zijn mijn kinderen gewoon kind, ze zijn echt niet al wereldwijs, zelfs een beetje naief nog.... maar dat staat los van dit.... kinderen zijn hard onderelkaar... en dat jongetje uit mijn voorbeeld.... die komt het nu misschien wel op niet zo leuke manier te weten... wordt ie belachelijk gemaakt en mee geplaagt... en dat wil ik voorkomen.... daarom heb ik het na 5 december vorig jaar meteen verteld.....

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    nou ik weet niet hou oud jij bent... maar ik ben 42, lid van de rollatorclub hier :D en ik vind dat kinderen echt veel langer geloven dan toen ik kind was.... toen was met 7 jaar iedereen er wel achter dat sinterklaas niet bestond.... en naar mijn mening komt dat door de verhalen op tv etc... het wordt veel groter gemaakt dan vroeger en daardoor blijven ze langer geloven! Dus ik geloof juist dat de cultuur van tegenwoordig er aan bijdraagt dat kinderen langer geloven!

15. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    de discussie over of je al dan niet liegt tegen je kind als je hem wel of niet laat geloven vind jet terug bij het topic sinterklaasje jokkejokkebrokke.... das niet het thema van dit topic!

16. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    bestaat Sinterklaas niet dan??? ;)

Maar even serieus, ik weet niet meer hoe oud ik was toen mijn ouders het me vertelden, weet wel dat een vriendinnetje het nog niet wist en ik me heel stoer vond dat ik een geheimpje had met mijn ouders (ook omdat mijn broertje nog geloofde).
    Een ander vriendinnetje vond het heel erg, had ze al die jaren bij een wildvreemde vent op schoot gezeten...

En ik, ik geloof ieder jaar weer als ik 'm zie.......

17. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Hier zal groep 4 het laatste jaar worden, aangezien ze in groep 5 surprises gaan maken (mochten er dan nog wel kinderen in geloven dan zijn zij de hulpsinterklaas..)

18. NA2252

NA2252 Niet meer actief

Ik heb mijn zoon van bijna 7 een paar maanden terug verteld dat Sinterklaas een legende is. Prima, niks aan de hand. Tot een paar weken terug, toen is hij weer heilig gaan geloven in Sinterklaas. Ook prima, diep vanbinnen weet hij best dat Sinterklaas niet bestaat maar ik laat het voor nu. Hij wíl erin geloven en dan ga ik niet nu weer beginnen over het wel en niet waar zijn van Sint en Pieten.

19. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Onze oudste hebben we vorig jaar nadat Sint naar huis was gegaan het verteld, ze zat toen in groep 5. Ze geloofde ons eerst niet maar vond het daarna ontzettend leuk om toneel te spelen tov de middelste. Ze vindt het nog steeds leuk om de sint te volgen en gaat er serieus op in. Zo leuk om te zien.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik laat het aan de kinderen over. De oudste is er vorig jaar achter gekomen een week voordat hij aankwam. Waarom je kind eerder uit de droom halen als nodig is? Ze horen een hoop dingen op school en zodra ze er zelf aantoe zijn zullen ze daar vanzelf naar vragen. Ik denk dat het best schokkend is om van je ouders te horen dat iets waar je heilig in gelooft niet waar blijkt te zijn.

Deel Deze Pagina