Ik vind 7 a 8 ook een mooie leeftijd om uit de droom geholpen te worden. En vroeger was 8 toch wel de leeftijd dat iedereen wist/hoorde dat het niet echt was en we gingen dan aan de suprises. Bij mij is het verteld door mijn broer die mij eigenlijk alleen maar vertelde dat hij wist wat ik kreeg voor Sinterklaas. En de pret is er niet minder om geworden hoor! Ik vind het nu wel trouwens geweldig om onze oudste er mee bezig te zien (wordt 5 in december) echt super!!
Mijn oudste was 6. met dank aan trauma dankzij... Heb het haar verteld zodat ze ervan kon genieten en het leuk kon vinden. mijn middelste is nu 8, ze geloofd en ik gok dit jaar voor het laatst. (als we het redden. heb wel afgesproken met de ouders van haar beste vriendin om elkaar op de hoogte te houden mochten ze er eerder achter zijn) mijn jongste is nu 4 en ik hoop het met hem ook nog wel 4 jaar vol te houden. hangt denk ik dus van het kind af, maar in de bovenbouw vieren ze het toch anders dus dan zouden ze het gok ik wel een beetje moeten weten.
In principe wil ik het op z'n beloop laten, dus dat de kinderen er zelf achter komen. Maar als ze met 10 jaar nog steeds geloven, ga ik het ze toch maar vertellen. Misschien nog wel eerder, maar 10 vind ik nu wel de grens. Ik heb geen idee meer hoe oud ik was toen ik het had uitgevogeld dat het niet kon en dat mijn moeder die kadootjes in m'n schoen deed. In elk geval was ik niet de laatste van de klas. maar ik ben er zélf achter gekomen (en dat met 8 oudere broers/zussen, niemand van hen heeft het aan mij verraden!)
Ik heb het mijn dochter vorige zomer verteld, vlak voor haar 9de verjaardag. Het onderwerp kwam opeens op sinterklaas dus dat vond ik een mooi moment. Ik moet zeggen dat ze de jaren daarvoor al die verschillende verhalen op tv (club van sinterklaas, sint journaal, Marsepijnstijn en noem maar op) wel heel erg vreemd vond. Vooral het jaar dat de pieten geen pietenhuis hadden bij het sint journaal en we op de deuren een rondje moesten zetten zodat ze konden blijven slapen en ze bij de club van sinterklaas wel gewoon in het pieten huis zaten... Ik probeerde nog het sint journaal te ontwijken omdat wij dat jaar naar het grote feest van sinterklaas gingen waar de club van sinterklaas verder gaat met het verhaal maar op school volgden ze het sint Journaal dus dat viel ook niet meer te doen. Nu is ze 10 en vindt ze het vooral heel grappig dat zij 'het grote geheim' kent en is er heel zorgvuldig in om dat voor kleinere kindjes te bewaren. Ze was woest dat haar vriendinnetje laatst tegen een klein kindje zei.. weet jij het geheim van sinterklaas? Maar ze geniet er ook van als ze sinterklaas ziet en kan dan helemaal wegzwijmelen in het verhaal.