Welke leeftijd whatsapp/internet?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    #1 MamaChantal, 25 apr 2018
    Laatst bewerkt: 25 apr 2018
    Onze dochter zit in groep 6, is 10 jaar en zit in een combiklas met groep 4.
    Ze heeft een mobieltje, omdat ze een stukje naar de gastouder moet fietsen en het gewoon handig is dat ze bereikbaar is.

Maar nu wilt ze whatsapp.
    Het is een heel gevoelig meisje, interpreteert dingen snel verkeerd, vermoeden van add en lijkt sociaal-emotioneel echt nog "jong".

Ze zit nu me maar 4 of 5 andere meisjes in groep 6 en die hebben whatsapp/internet, zij als enige niet.
    "Zelfs kinderen uit groep 4 hebben een telefoon met internet mam!"
    Ik zie de noodzaak er niet van in om het te hebben, zij wel natuurlijk ;)
    We hadden eigenlijk het idee het pas in groep 7/8 te doen.
    Maarja, dat is ook al over een half jaar haha.

Hoe is dat bij jullie geregeld/ wat vinden jullie een goede leeftijd?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Mijn dochter zit ook in groep 6 ennheeft nog geen mobiel. Die krijgt ze in groep 7, omdat ze dan op een andere locatie zit, maar ik ben er nog niet over uit of er internet op komt...en als het er op komt, dan alleen WiFi.. WhatsApp wil ik liever nog even niet, hoor daar zoveel gezeur over... Jammer dan dat de rest het allemaal wel heeft, wat in de praktijk vaak ook erg meevalt overigens. ;)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste heeft vanaf groep 5 WhatsApp, alleen via wifi. Wij kijken regelmatig mee. Zo zijn er verschillende app groepjes waar soms onaardige dingen in geschreven worden, wij kijken dan met haar hoe ze daarop kan reageren (of juist niet) en dat het snel verkeerd over kan komen, dus als er echt iets speelt het tijdens school bespreken. Gaat heel goed nu en dan kunnen we het over een paar jaar wat meer loslaten.

Zusterke en flipflop vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.880
    113
    Hier precies hetzelfde.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Vanaf groep 6 alleen met wifi, oh wacht, mijn zoon ook en die zit in groep 5. Mijn dochter heeft in groep 7 een goedkoop abonnementje gekregen.
    Wij controleren zo nu en dan wat ze sturen. Nou, dat zijn vooral flauwe doorstuurberichtjes met gekke plaatjes of grapjes, praten over huisdieren, paarden, school, dagje pretpark, zulke dingen.
    Ze hebben allebei nog eens in een groepsapp gezeten waar ze uit zichzelf zijn uitgestapt, omdat er veel gepest/ruzie werd gemaakt. Niet eens op hun gericht, maar dat vonden ze allebei niet leuk.

6. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hier pas een eigen telefoon vanaf de brugklas. En dan ook dus pas whatsapp.
    Zolang ze op het dorp op school zitten vinden wij een mobiel echt niet nodig.
    Die hebben ze pas nodig als ze naar het VO gaan fietsen.

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn kinderen van 8 1 groep 4 1 groep 5 hebben sinds een paar weken een mobiel (1 voor samen) Dit vooral omdat dochter af en toe alleen moet fietsen en ik even een berichtje wil hebben dat ze veilig is en haar fiets op slot staat. Ook heb ze whatsapp maar ze hebben alleen hun neefjes, papa en mama en 1 vriendinnetje. De rest mogen ze niet toevoegen zodat het behapbaar en controleerbaar blijft.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn dochter heeft vanaf dat ze 9 was ofzo Whatsapp. Er zijn er maar weinig die haar nummer hebben en de telefoon ligt meestal met een lege batterij in een la. Ze zit dus ook niet in groepjes o.i.d. Misschien dat het helpt als je zegt dat Whatsapp straks een minimale leeftijdsgrens heeft van 16 jaar?

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Mijn kinderen zijn sowieso nog te jong, maar ik schrik hier toch wel dat veel kinderen van 8/9 jaar dus al gebruik maken van social media (ja dat is whatsapp ook). We hebben een voorlichting gehad op school en daar werd het geadviseerd vanaf groep 7 en dan onder begeleiding van ouders (meekijken, zelf weten hoe het werkt, etc).
    Wat moet een kind in groep 6 nou met een mobiel? Omdat ze een stukje moeten fietsen? Ik vind het echt doorslaan.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier gebruikt ze hem alleen thuis, voor WhatsApp met vooral haar bff (tijdens vakanties ook videobellen) en voor musically. Heeft ze hartstikke veel lol mee, en zo bijna alle meiden van de klas. Ze maken ze ook vaak samen.

Wij hebben thuis ook geen vaste telefoon, alleen eentje die via de wifi werkt maar soms ook zomaar uitvalt, dan heeft ze dus haar eigen telefoon nog voor als ze eens alleen thuis is.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook nog niet hoor, 9 en in groep 5.
    Geen mobiel, ook niet voor thuis, ik vind het nergens voor nodig.

Een mobiel krijgt ze pas in groep 8 en dus ook dan pas whatsapp oid.

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier hebben ze nog geen mobiel, dus ook geen whatsapp. Mijn oudste (bijna 10, groep 6) appt wel eens met mijn telefoon met zijn vriendinnetje, maar dan lees ik gewoon nog mee. Ik denk dat ze hier een mobiel krijgen in groep 8, maar misschien wordt het iets eerder. De oudste is een van de weinigen in de klas zonder mobiel. Ze hebben in zijn klas ook een appgroep waar bijna iedereen in zit en dan is het soms wel onhandig als je iets mist.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Een appgroep in groep 6? Wat kun je dan missen als ik vragen mag?

Zusterke vindt dit leuk.
  14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij gebruiken MonsterMessenger dat is een soort WhatsApp speciaal voor kinderen, als ouder moet je toestemming geven voor alle nieuwe contacten van je kind.
    Mijn zoontje heeft het op zn ipad staan en hij gebruikt het om met vriendjes af te spreken, maar ook om met een vriendje dat ge-emigreerd is contact te houden.
    Ik vind het een geruststelling dat hij niet zomaar door vreemden benaderd kan worden en ik zie er verder geen nadelen van.

Zusterke vindt dit leuk.
  15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    Dit. Tot groot verdriet van zoonlief. Maar hij heeft echt het kortste eind hierin

16. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Wa is toch pas vanaf 13 jaar
    Binnenkort 16 jaar??

17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ach dan vul je toch gewoon een andere geboortedatum in.
    Facebook is/was ook voor hogere leeftijd. Daar zitten ook hele volksstammen jongeren op.
    Niet dat k dat goedkeur, maar het gebeurd wel massaal

18. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Beide dochters kregen hun telefoon eind groep 7. En ze waren een van de laatste, bij beide waren er nog maar een paar kinderen die er geen hadden.
    We hebben altijd een beetje aangehouden dat we dat het liefst zo laat mogelijk wilden (rond groep 8). Maar we wilden ook absoluut niet dat de rest van de klas al maanden een telefoon had en zij niet. Ik kreeg vroeger ook bijna nooit iets wat in de mode was, wat veel kinderen hadden, etc. etc. Ik weet nog zó goed hoe het voelde dat je vaak niet mee kon doen of mee kon praten over iets. Dat is echt niet fijn en kan echt een eenzaam gevoel geven. Ik ben absoluut niet voor alles maar krijgen en overal aan meedoen. Maar helemaal nooit en zeker bij 'grote' dingen die tegenwoordig toch best aanwezig zijn in onze maatschappij zoals een telefoon vind ik dat anders.
    Vanaf groep 5 kregen sommige andere kinderen een telefoon, daar ben ik dus niet in meegegaan. Maar tegen het einde van het schooljaar groep 7 toen er veel plein afspraken e.d. dingen via klasse appjes gingen vond ik het wel belangrijk dat ze er aan mee konden doen.
    Ik denk dat iedereen voor zich zo'n grens heeft en die zal ook verschillend zijn bij iedereen. Veelal gekleurd door je eigen ervaringen uit je jeugd zowel positief als negatief.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Monstermessenger gebruiken wij ook idd. Gewoon voor de leuk. Ze heeft ons erop, beide oma's en een tante.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.956
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben voor onze oudste ook monster messenger. Ik vind het een veilig idee dat zoon niet zelf contacten kan toevoegen. Een nadeel vind ik wel dat het redelijk onbekend is. Hij heeft er lange tijd alleen met mijn man en mij en mijn ouders op gezeten. Een messenger-service met je ouders met wie je in 1 huis woont, is natuurlijk redelijk onzinnig. Vooral omdat hij alleen thuis op dat ding zit en wij dan ook thuis zijn.
    Inmiddels is er één vriendje dat het ook heeft. Dat is dus al wel leuker. Ze zitten pas in groep 4 dus het is nog vooral veel onzin over en weer. Maar ik vind het wel prima, kan hij er vast aan wennen dat ik wel mee kijk!

Deel Deze Pagina