Mijn oudste dochter kregen een oud mobieltje van mij, toen ze een jaar of 10 waren (groep 7). Toen nog alleen met thuis op de wifi en beltegoed voor buitenshuis. Persoonlijk maak ik mij nooit zo druk om wat andere kinderen in hun klas al wel/niet hebben. Als ze iets mogen, is het omdat wij het goed vinden (passend bij hun leeftijd, omze regels e.d.) Zo ben ik hier er wel voor om al voor de middelbare school hier mee te oefenen. Zodra ze op het vo zitten wordt hun wereld snel groter, en het toezicht wat je als ouder heb ook wel minder. Dus liever voor die tijd al mee leren omgaan. Dochter van 9 heeft geen mobiel. Ze krijgt hem rond dezelfde leeftijd als haar zussen. Nu moet ze het doen met een gps kids watch. Appen vind ik ook nog niet nodig.
Hier appen ze met mijn of mans telefoon naar de opa's en oma's als ze iets willen vertellen en als er om een speel afspraak contact gezocht. Word doet zoon dat meestal via spraakbericht en dochter typt dan de ouders in whatsapp en die geven hun tel dan of aan het kind zelf of geven door wat het kind wil.
https://www.thesun.co.uk/tech/6137354/whatsapp-age-limit-restriction-ban-under-16s-app-uk/ whatsup in england vanaf 13 was het nu vanaf 16 mag het. ik vind gr4 eigen mobiel veel te jong. op zoons school zie ik dat de kinderen vanaf gr7 mobiels te krijgen. met 11de verjaardag.
Mijn dochter van 8.5 (groep 5) heeft een oude mobiel van mij met whatsapp via wifi. Hij mag sowieso niet het huis uit. Ze heeft hem vnl. omdat het praktisch is dat we bereikbaar zijn als ze alleen thuis is. Ze wilde echt niet meer mee naar de voetbal van haar broertje (en was behoorlijk vervelend als ze we mee was) en ik vond 1.5 uur alleen thuis met net 8 jaar best lang. Afspraak is nu dus dat ze elke 30 min even een teken van leven geeft. Als ze alleen thuis is kan ze ons nu altijd bereiken en dat vind ik wel een prettig idee. In de klas speelt het gelukkig nog niet echt. Ze heeft wel 1 vriendinnetje op de app, maar dat is heel onschuldig allemaal. Er komen alleen foto's van cavia's of zelfopgenomen vlogs voorbij. Zou niet staan te springen om haar nu al met kladgenoten te laten appen. Weet van een vriendin met kind in groep 7 dat hrt er vaak niet zo gezellig aan toe gaan.... Ik heb ook niet al mijn collega's op de app, vraag me eigenlijk af waarom je all je klasgenoten op de app moet hebben....
Je zou het eens bij die ouders kunnen navragen, als je het belangrijk vindt. Kinderen zeggen vaak dat 'iedereen' iets heeft en uiteindelijk gaat het dan vaak om een enkeling. Mijn dochter is 9 jaar en zit in groep 5. Ze heeft een paar maanden geleden de oude gsm van opa gehad. Ze heeft geen sim-kaart, tot haar grote verdriet, maar mijn man en ik vinden dat nergens voor nodig. Ze heeft wel een eigen g-mailadres. Ze mailt af en toe met een paar vriendinnen. Vaak zijn dat inderdaad plaatjes. Ik laat de ontvangen mails naar ons e-mailadres doorsturen, zodat we zien wat er bij haar binnenkomt. In principe mag ze iedere dag 10 minuten op haar gsm (ze zet dan zelf de timer), maar de ervaring leert dat de gsm vaak ongebruikt in de la ligt. Prima dus. Wat betreft een eigen nummer enz: ik wil - denk ik - gaan oefenen vanaf groep 7. Ik wil dat ze leert hoe ze met sociale media omgaat, omdat die vaak niet zo sociaal is. Whatsapp wordt vaak gebruikt op de middelbare school (groepsapp) dus enige vaardigheid daarin is wel handig. Die monster Messenger ken ik niet. Wat leuk! Ik ga me er eens in verdiepen.
Monster messenger is echt leuk hoor! Heel simpel en contacten toevoegen gaat allemaal via parent control.
Mijn dochter is 11 en heeft nu een jaar whatsapp maar er zijn duidelijke regels. Ik wil ten alle tijden iets kunnen lezen en als ik niet je appje lees, dan kom je gewoon naar huis om het te vragen. Mijn zoon krijgt in gr 6 een telefoon puur voor de app, maar niet als hij buiten speelt, dan mag hij gewoon thuiskomen om te vragen. Internet hebben ze beiden en maar kan gewoon dicht gezet worden bij bizar gebruik.
Op zich vind ik het niet verkeerd dat whatsapp een minimale leeftijd krijgt, maar lijkt me wel behoorlijk zinloos. Er zijn zoveel apps/spelletjes waarmee je elkaar berichten kunt sturen. Zoontje heeft geen facebook of whatsapp, maar ze sturen elkaar berichtjes via instagram of musically etc.
Maar dat is volgens mij officieel ook pas vanaf 13 jaar ofzo Wat betreft Monster messenger, mijn dochter weet dat ze berichten van vreemden aan ons moet melden en ik controleer haar app ook regelmatig. Maar hoe groot is die kans dan vreemden haar gaan appen? Dus wat mij betreft is Monster messenger eigenlijk hetzelfde als WhatsApp.
Bijv. toen er sneeuw lag (die ene dag in december), gingen ze met z'n allen sleeën op de dijk. Toevallig was er net een vriendje bij ons aan het spelen (met telefoon ) en wist ZL er dus ook vanaf. Maar anders was het wel jammer als hij dat gemist had. En laatst hadden ze op de app besproken om met de hele klas te gaan zwemmen, toen heeft de moeder van een vriendje mij geappt, maar daar moeten ze ook maar net aan denken dan.
Hmm ja ik ken niemand eigenlijk die in groep 6 al alleen mag zwemmen. En hier wonen ook niet alle kinderen bij elkaar dus net als dat sleeën zal dan ook niet voorkomen.
Hmm ja, dan heb je daar geen last van. Voor ons wel een reden om er in ieder geval over na te denken. De kans is best groot dat hij in de zomervakantie toch een mobiel krijgt (hij gaat dan naar groep 7), ondanks dat ik vroeger altijd riep dat dat pas zou gebeuren in de brugklas. Zwemmen zonder ouders mogen heel veel kinderen hier al (ook bij Isabelle uit de klas, zij zit in groep 4). Het is een kleinschalig zwembad met genoeg toezicht vanaf de kant. Zelf vind ik het ook niet echt een fijn idee, dus ik ga dan altijd zwemmen met Isabelle, kan ik het toch een beetje in de gaten houden.
Haha dat zou kunnen. Ik ben er niet zo streng mee. Heb liever dat hij er goed mee om leert gaan. Ik mag ook alles lezen.
Het feit dat je zo "te vinden" bent en mensen je kunnen bellen. Hoe vaak ik wel niet door rare onbekende nummers gebeld wordt.
Hier in groep 4 nog niet, maar zeker in groep 6 wel. Hier spreekt de oudste alles via whatsapp af. Edit: wel whatsapp natuurlijk
Ja hier wordt dat dus ook veel gedaan, ik zie het voordeel er ook wel van in. Nu sta ik bij veel van zijn vriendjes in hun telefoon en appen ze mij gewoon. Maar als hij dan niet thuis is ofzo, vergeet ik het wel eens door te geven. Dus op zich wel handig als hij zijn eigen whatsapp zou hebben. Ik ben iig niet meer tegen mobieltjes in groep 6/7/8.