Groep 7 of 8. Ligt ook een beetje aan het type kind en aan de klas. De ene groep is wat vroeger met alles dan de andere. Wel zou ik eisen dat je dan mee mag kijken. Helaas is cyberpesten een groot probleem onder kinderen. Als ouder blijf je verantwoordelijk voor je kind.
Groep 7 Bij onze dochter zit er een ouder in de app van de klas. Zo houden we dus een oogje in het zeil. De kinderen die ze prive appt houd ik in de gaten. Ik mag altijd in elke app lezen van mijn dochter. Vindt mijn dochter zelf ook fijn.
@Snoopy1979: Een voordeel daarvan bijvoorbeeld is dat er niet per se een telefoon voor nodig is. Het kan dus ook gewoon vanaf een tablet. Als je dus je kind nog te jong vindt voor een mobiel (met alle mogelijkheden) maar een messengerservice wel leuk of handig vindt, kun je dit dus toch gebruiken. Veel vriendjes van onze oudste hebben wel een (oude / simpele) tablet die ze mogen gebruiken, maar voor zover ik weet heeft niemand een telefoon. Nu kunnen ze wel berichtjes sturen, maar geen ouder hoeft bang te zijn voor hoge telefoonkosten. Met het weggeven van je telefoonnummer, geef je een stuk privacy weg. Die persoon kan jou niet alleen appen, maar ook sms-en en bellen. En het telefoonnummer kan doorgegeven worden aan anderen. Die kunnen dan allemaal via bellen / sms / whatsapp contact leggen met je kind. Bij whatsapp bepaalt het kind zelf wie hij of zij als contacten toevoegt. Ieder van die contacten kan dat nummer eventueel weer doorgeven aan anderen . Zij kunnen dan ongevraagd jouw kind benaderen. Dat kan bij Monster Messenger niet. Je kind kan wel mensen toevoegen of zelf uitgenodigd worden, maar pas als je het vanuit je eigen ouderaccount (op je eigen apparaat) goedkeurt, kan er echt contact gelegd worden. Als ik een toestemming op Monster Messenger intrek, kan onze zoon door die persoon helemaal niet meer digitaal benaderd worden. Niet via Monster Messenger, maar ook niet via andere wegen. Er is immers geen nummer bekend. Dat maakt de kans op misbruik en ‘gedoe’ alweer een stuk kleiner. Ook fijn bij Messenger: de mogelijkheid om berichtjes te wissen, bestaat niet. Dat vind ik als juf een groot voordeel! Al weten mijn leerlingen inmiddels hoe en wanneer ze screenshots moeten maken, want er worden soms belachelijke dingen gezegd op whatsapp. De ruziezoeker wacht dan tot hij twee blauwe vinkjes ziet, en verwijdert het bericht dan weer. Krijg je klachten, kun je vervolgens niks omdat er alleen maar staat dat het bericht is verwijderd. (Waarmee een kind zich wel erg verdacht maakt, maar toch. Bewijs is weg.) Ook wordt het meekijken door ouders -wat wij altijd ernstig aanraden- wordt daarmee erg lastig. Zodra jij ‘s avonds de telefoon van je kind erbij pakt, is een groot deel van de berichten alweer gewist.
Ja daar ben ik dus ook bang voor. Ze is sociaal onhandig, en weet gewoon niet zo goed hoe ze dingen moet interpreteren. Via een app is dat nog lastiger.
Hier hetzelfde. Mijn oudste zit in groep 5. Vind een mobiel/Whatsapp echt nog niet nodig. Ook niet al hij naar de bso moet fietsen. Hij weet de weg, 10minuten even niet bereikbaar zijn moet kunnen hoor.
Ze had een mobiel wel nodig , oppas woont hier een stukje vandaan en zo kan ze bellen als ze later is/met iemand wil afspreken. En ze fietst altijd met iemand mee, daar moet ze even op wachten. Ze is dan ongeveer 20 minuten alleen op het schoolplein (eigen keus) of gaat even maar huis of helpt de juf nog in de klas. Ik zal eens kijken naar dat monster Messenger
Mijn dochter kreeg WhatsApp op een "oude" mobiel toen ze 6 jaar was. De reden was dat ik ging scheiden, en door haar WhatsApp te geven kon ze contact opnemen met haar vader als ze bij mij was en andersom.
Hier ook zo. Dochter kijkt er vaak helemaal niet naar, vindt t vele geping maar irritant. Wel af en toe met haar vader/stiefmoeder, vriendinnetje van vroeger of beeldbellen met een vriendje icm gamen.. Groep 6 in combi met 4.. apart?
Ik lees een aantal keer dat ouders het dan later 'wat meer los kunnen laten als ze op vo zitten'. Eén tip, doe dat niet. Ook op het vo (of juist daar) hebben pubers nog heel erg ouders nodig die meekijken!
Mijn oudste van 11 heeft sinds een paar maanden een oude mobiel van ons, met whatsapp. Hij zit in allerlei groepen van zijn klas en sport, maar hij kijkt er haast nooit naar. Hij vindt het eigenlijk heel irritant, dat als je even je telefoon uit hebt staan, je gelijk 200 ongelezen berichtjes hebt. Ik kijk wel eens in zijn appgroepjes, maar dat is echt zulk flauw geleuter van die kinderen onderling. Ik heb nog niet gezien dat er gepest werd. 1x een gemene opmerking tegen iemand en daar werd gelijk door allerlei andere kinderen op gereageerd dat dat niet kon en dat diegene sorry moest zeggen. Dus blijkbaar regelen ze het onderling wel. Mee mogen kijken was overigens wel een voorwaarde van ons om hem een mobiel met whatsapp te geven. En op FB mag hij nog niet, heeft hij wel eens gevraagd, maar ik vind het niet nodig. En hij blijkbaar ook niet echt, want daarna heb ik hem er niet meer over gehoord. Op internet zit hij ook niet veel. Wel vaak op youtube van die vloggers te kijken en spelletjes op Roblox en Friv.