Welke leeftijd zakgeld op een eigen rekening

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sylver, 9 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Nee de jongste krijgt niet. Z wel, ook 50 cent net als zus. Ze doen er niks mee. Z vind het leuk om in dr spaarpot te stoppen, L wil een briefje van 50 dus daar spaart ze voor:roflmao:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Onze kinderen vanaf 10 jaar een eigen rekening.

Daarvoor gewoon een spaarpot. Maar dat was al lastig met online aankopen. Onze dochter kreeg pas echt zakgeld met 10 jaar omdat ze daarvoor er helemaal niks mee had. Ze wilde nooit iets kopen in de stad. ( geen idee waarom niet)

Nu:

11 jaar: 16 euro per maand. ( 4 euro per week)
    14 jaar : 40 euro per maand. ( 10 euro per week)

Geen kleedgeld. Kleding krijgt ze van ons.

Beide telefoons betalen wij.

3. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier hebben ze beide een rekening voor het zakgeld. Vooral omdat we nooit contant geld hadden en het altijd vergaten om zakgeld te geven.
    De oudste heeft er een pinpas bij, de jongste niet. Oudste heeft ookaltijd binnen 2 weken de rekening leeg, de jongste noemen we dagobert duck want ze geeft geen cent uit, geen interesse om zelf iets te kopen.

4. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    @Sylver precies om wat jij zegt om het gedoe met de jongere kinderen te voorkomen van waarom hij/zij wel en ik niet gaat het zakgeld vanaf 6 op de bankrekening. De jongere kinderen hebben voordat ze 6 zijn nog nagenoeg geen idee van digitaal geld en zijn blij met losse munten die ze af en toe krijgen voor de spaarpot. En vanaf 6 krijgen ze zakgeld op hun betaalrekening
    Maar er mag hier niet zomaar van alles van het spaargeld/zakgeld gekocht worden. Snoep sowieso niet en kinderen sparen hier voor grote dingen. En dan gaat het dus in overleg wat er gekocht wordt.

5. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Bedankt allemaal voor jullie visies :)

Ik denk dat ik voor beide kinderen een betaalrekening open en voor de oudste van 8 probeer om het geld wel contant te geven (elke 20 weken een briefje van 20 wisselen bij een wisselautomaat), eventueel gecombineerd met 50-50 cash en op de rekening.
    Ik heb wel het idee dat de waarde van geld iets beter te begrijpen is als ze het fysiek in haar hand heeft.

Voor de jongste van 4 open ik dan een rekening waar ik automatisch 20 of 50 cent per week op zet, zodat zij ook wat geld heeft om uit te geven als de oudste iets van haar zakgeld koopt.

De jongste heeft nog geen benul van de waarde van geld, maar zo heeft zij ook een centje om uit te geven en heeft de oudste niet het gevoel dat het oneerlijk is dat haar zusje het wel van ons krijgt en zij het van haar eigen geld moet betalen.

6. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Weet je waar je dan moet zijn? Want ik kan bij onze bank bij geen enkel filiaal munten halen. Welke banken doen dit? En kan je daar ook terecht als je niet klant van hun bent?

7. littlemunchkin

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Bij de jongste nog geen vragen, maar ik ga gewoon zeggen dat ze moet wachten tot zij ook 5 jaar is.

8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.435
    113
    Hier kreeg de oudste vanaf groep 5 zakgeld. Dat was heel duidelijk. Jongste wist ook precies te vertellen toen ze naar groep 5 ging dat zij ook zakgeld zou krijgen :D

En ze hebben het nooit oneerlijk gevonden, de één is nou eenmaal 2 jaar ouder en is eerder aan dingen toe dan de jongste.
    Net als bedtijd, de oudste gaat later naar bed, nog nooit discussie over gehad.
    (Zal wel komen als de bedtijden op een gegeven moment gelijk gaan lopen, dan zal de oudste wel sputteren)

Maar on topic: oudste heeft een bankrekening en pinpas en krijgt nu daar zakgeld op gestort.
    Kan met haar telefoon ook op de bankieren app, alleen bij haar eigen betaalrekening (spaarrekening kan ze niet zien)

Laatst had ze wat voorgeschoten en kreeg ik een betaalverzoek, geweldig toch :roflmao:

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Bij ons is het idd wel echt een service voor klanten.. de meeste grootbanken hebben nog wel geld in hun filialen toch? ING? Rabo? Durf niet te zeggen wat hun beleid is..

10. littlemunchkin

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Hier in de stad nergens. Mij werd zelfs verteld dat geen enkel ING filiaal nog muntgeld levert aan klanten. Dat klinkt mij heel gek in de horen, maar goed. Ik zal eens bij andere banken kijken. Dank je wel.

Lies1611 vindt dit leuk.
  11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik kan je mijn bank wel in een potje doen als je interesse hebt!

12. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Sinds zijn negende verjaardag stort ik 10 euro per maand op zijn rekening. Hij heeft een pinpas erbij maar nog nooit gebruikt haha. Is een echte spaarder.
    Hij heeft nog een portomonee vol kleingeld en briefjes geld want ze krijgen ook wel eens wat van de grootouders etc.

De middelste krijgt nu nog 50 cent. Is bijna 7 dan 1 euro per week. Als zij 9 word krijgt ze ook zo'n rekening.

13. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier had ik daar een handig systeem voor!
    Bij de P bank kan je spaarpotjes aanmaken; dus 1 gemaakt voor zoon en daar een opdracht op 1 euro per week op ingesteld, heel makkelijk! Zo kon ik het niet vergeten en als hij iets wilde uitgeven dan kon ik het van die rekening afhalen.

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier zijn ze net 12 en 10. Een aantal maanden geleden een jongerenrekening geopend voor ze. Sindsdien krijgen ze maandelijks hun zakgeld op de rekening, voorheen was het spaarpot. Pinpas hebben ze beiden in eigen beheer. Ze mogen zelf weten hoe en waar ze het zakgeld aan uitgeven, maar op is op.

15. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dat deed ik ook en dat is ook de reden dat ik begonnen ben met zakgeld. Op een bepaald moment gingen zoon en vriendjes elke week en naar de bios en naar het zwembad en naar jumpskils en wat eten op een terras. Hij gaf in een vakantie zoveel uit dat het te gek werd. Toen dus met zakgeld begonnen. Deels op de rekening, deels in de hand en in de vakanties een stuk meer per week. En ik stop hem zo nu en dan ook wel wat extra toe voor wat leuks of iets lekkers.

16. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Of aan je jongste uitleggen dat zij dat als ze wat groter is ook kan doen als ze zelf zakgeld heeft maar nu nog niet en niets voor haar kopen.
    Of de oudste uitleggen dat ze het niet helemaal zelf betaald dat eigenlijk jij dit betaald alleen met haar als tussen station voor het geld. Dat haar zusje nog geen tussen station voor geld is en jij tot die tijd dus voor haar nog betaald.

17. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Ja, we deden nu eigenlijk altijd een mix van die 2. Want soms heeft de jongste wel geld (van opa en oma gekregen meestal) en kan ze wel iets kopen. En regelmatig koopt de oudste iets voor haar zusje van haar eigen geld.

Ik heb de jongste uitgelegd dat ze (net als grote zus) zakgeld krijgt als ze 6 jaar is en ze nu dus niet altijd iets kan kopen als grote zus wel iets koopt.

Heb inmiddels voor de oudste een rekening geopend en zag toen ook dat dit pas met 6 jaar kan. Kleine zus moet dus nog even 1,5 jaar wachten :)

Deel Deze Pagina