Vandaag kregen wij een voorlopige aanslag van de hypotheekrenteaftrek voor 2016 binnen. Wij krijgen dit maandelijks. Ik had gehoord dat het bedrag zou gaan dalen, maar ik dacht zelf voor de hogere inkomens. Wij verdienen zelf modaal. Jammer genoeg betekent het voor ons toch dat het bedrag met 20% daarvan minder wordt. Gekke is dat ik ook mensen ken met een vergelijkbaar inkomen en hypotheek die niets omlaag gaan. Ik weet hier heel weinig vanaf maar vraag me wel af waar dat dan mee te maken zou kunnen hebben. Kan iemand me dat vertellen?
Het hangt natuurlijk ook van je soort hypotheek af, hoe hoog, hoogte vd rente etc. Je kunt het niet alleen maar op inkomen vergelijken. Heeft iemand veel meer hypotheek, met meer rente, kunnen ze (meestal) ook meer aftrekken.
Wat raar, bij mij is het bedrag van de voorlopige teruggave juist hoger geworden. Ik weet alleen niet zeker of dit door de hypotheekrente komt of door de inkomstenafhankelijke teruggave.
Ben jr minder gaan verdienen? Klopt het inkomen dat is gebruikt voor de voorlopige aanslag? Ben je minder rente gaan betalen? Dit zou allemaal invloed kunnen hebben
Ja klopt hoor daar ben ik me van bewust natuurlijk. Het verbaaste me ook omdat wij een vrij hoge hypotheek hebben met een redelijk hoge rente hebben. Wij hebben ons huis nog in een duurdere tijd gekocht voor de crisis.
Nee alles is nog het zelfde en alle gegevens kloppen nog. Het is gebasserd op je situatie in 2015 en die is niet gewijzigd.
Dit is niet de voorlopige aanslag inkomstenbelasting? De voorlopige aanslag hypotheekrenteaftrek is weer een andere brief? Dit jaar voor het eerst een woning gekocht en het is nog allemaal nieuw voor me. Ik heb vorige week een brief binnen gekregen betreffende voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Maar ik neem aan(hoop) dat dit bedrag niet de hypotheekrenteaftrek is die je maandelijks terugkrijgt? Ik begrijp hem even niet meer
@naomi2014 je voorlopig aanslag is, als je dit maandelijks terug wilt krijgen, je hypotheekrenteaftrek. Deze hebben wij vorige week ontvangen v 2016
Ja dat is je hypotheekrenteaftrek, die krijg je maandelijks en met de aangifte in 2017 over 2016 blijkt of je dan event. te veel of te weinig heb gekregen.
Bij ons is het ook 100 euro minder maar ze hebben het inkomen te hoog gepakt. Heel stom want bij de toeslagen staat het wel goed.... wilde het aanpassen maar moest alles weer opnieuw invullen en had niet alles bij de hand. Komt wel, en anders niet en krijgen we het volgend jaar terug