SPOEDJE! buurman zaagt timmerd in asbest platen.

Discussion in 'De lounge' started by dekilene, Oct 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dekilene

dekilene Niet meer actief

Zie mijn titel..
    Me buurman is heel vrolijk zn schuurtje aan het afbreken..
    Samen met zijn asbest platen.
    Ik ben nu alleen thuis met de kinderen.. ramen zijn dicht.
    Hoe gevaarlijk is dit..?
    De planing was naar de speeltuin gaan. Maar ik wacht liever..
    Stel ik me aan...??

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom denk je dat het asbest platen zijn?

3. dekilene

Omdat ze grijs zijn en ruw..
    De ene kant is donkerder dan de andere.
    En ik ben misschien wel een stresskip..

4. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

Jul 12, 2013
    1,228
    0
    36
    Ik zou even op internet zoeken of het echt asbest platen zijn, als dat zo is zou ik de gemeente of politie bellen., dit is natuurlijk niet de bedoeling

5. Imensa

Imensa Niet meer actief

Of je buurman even vragen.. goh zijn dit asbestplaten?

6. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat deed onze buurman ook met zijn schuurtje. Ik heb de gemeente gebeld die gelijk kwamen. Hij heeft een boete gekregen.

7. dekilene

De ene kant is lichtgrijs en de andere donker...:(
    Ik wil niet te snel bellen dalijk is het geen asbest...maar lijk er sterk op.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe oud is het huis? Asbestplaten worden al heeeeel lang niet meer zo maar gebruikt en al helemaal niet voor schuurtjes. Bijna altijd in oude huizen als brandwerend materiaal.
    Asbestmateriaal zit IN platen.. het is niet een volledig materiaal dus het herkennen aan de buitenkant is heel moeilijk.

Maar... maak je je echt zorgen dan zou ik eerst even informeren bij de buurman.

9. Honeybeeb

Honeybeeb Niet meer actief

Misschien, gewoon even vragen...?

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou het even vragen aan hem idd.. Je gaat echt niet acuut het loodje leggen als je het even vraagt;)

Misschien is het wel geschilderd of iets dergelijks en maak je je druk om niks..

11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Idd even vragen hier zitten ze ook op de schuur huis is van 1968 enne bellen igv asbest dat is rommel mag natuurlijk niet zomaar ff gesloopt worden

12. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik zou het hem even vragen? Misschien is het wel niet zo of is hij zich van geen kwaad bewust.
    Zou toch onaardig zijn als de man een boete krijgt terwijl het misschien onwetendheid is? :p

13. Flipske

Flipske Fanatiek lid

Mar 25, 2011
    1,330
    0
    36
    overijssel
    Hier in de buurt zijn heel veel dakplaten van schuurtjes van asbest gemaakt.

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, het is natuurlijk gevaarlijk en wat je buurman doet is niet zo slim. Maar hij heeft voornamelijk zijn eigen gezondheid ermee. Als jij je ramen dicht hebt en je kinderen niet in een stofwolk laat spelen zal het heus niet zo'n vaart lopen. Als je het echt niet vertrouwt kan je vragen of je buurman de platen nat spuit zodat de kans op verspreiding van stof een stuk minder wordt.

14. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Inderdaad even vragen.. (Zegt deze held vanachter haar schermpje :))

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier ben ik het niet mee eens. Asbestdeeltjes kunnen gaan dwarrelen en als ze in jouw tuin terecht komen is dat voor jou net zo schadelijk. Zelf zou ik de gemeente even bellen dan sturen ze iemand langs die even komt kijken. denk dat het aan de buurman vragen niet zo veel zin heeft. Ik neem nl aan dat wanneer hij zou weten dat het om asbest gaat, hij het niet zo zou behandelen.

16. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,040
    3,865
    113
    Female
    Thuis
    Politie bellen.

Ik zou er niet zelf naar toe gaan, tenzij je een beschermend pak hebt.

Als die asbestdeeltjes gaan rondzwerven komt jouw gezondheid straks in gevaar en hoe langer hij ermee bezig is, hoe groter de verspreiding.

17. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,235
    1,876
    113
    Zolang asbest niet gaat dwarellen is er niets aan de hand zodra je gaat boren of andere dingen (aanraken) dan is het schadelijk.
    Van wanneer is het huis/schuur?
    rond de jaren 60 tot 80 werd dit veel gebruikt.

18. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Op de website van de overheid is te lezen dat onder bepaalde omstandigheden je buurman dit gewoon zelf mag doen (wij hebben het ook zelf gedaan een paar jaar terug). Dus voor je de politie belt zou ik eerst navraag doen bij de gemeente.

De letterlijke tekst: Zelf asbest verwijderen of laten verwijderen
    U mag zelf een beperkte hoeveelheid materiaal met asbest verwijderen. Dit mag alleen als dit kan zonder dat u het materiaal beschadigt en er geen asbestvezels vrij kunnen komen. De regels hiervoor staan in het Asbestverwijderingsbesluit 2005 en het Bouwbesluit 2012.

U moet altijd een sloopmelding doen bij uw gemeente als u asbest gaat verwijderen. Uw gemeente kan u verder vertellen welke voorzorgsmaatregelen u kunt nemen en waar u het materiaal kwijt kunt. Of wanneer u asbest moet laten verwijderen door een gecertificeerd bedrijf.

19. Musty

Musty VIP lid

Jul 2, 2008
    10,414
    0
    36
    ik zou vragen hoe en wat aan hm via de voorkant dan ;)

verder mag je niets van asbest verwijderen zonder vergunning en ook nog hoe

20. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    4,136
    0
    36
    friesland
    Snap het probleem niet zo goed? Waarom vraag je het hem niet gewoon? Mocht het dan inderdaad asbest platen zijn kun je hem altijd nog ergens op wijzen. Nu wil je de gemeente/politie al bellen terwijl je geen idee heeft hoe de vork in de steel zit.

Share This Page