hoe voorkom je een plat achterhoofd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MissFlower, 30 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    Ik vraag me ineens af hoe dat nou zit? want je "moet" je kind op zijn rug laten slapen en dat doe ie ook vanaf dat hij 2 week is.. hij heeft zover ik merk geen voorkeurshouding. Maar toch lijkt het alsof het wat platter word of ik ben er gewoon bang voor. Heb hem daarom net op zijn zij gelegd tussen zo'n ding die daarvoor is gemaakt. Wie weet dit?

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Tja, er "moet" heel veel en je "mag" niks.

Wij hebben onze uk heel veel op de zij gelegd, zo sliep ze veeeeel rustiger, en ging ook beter met de melk die nog wel eens terugkwam.
    Bijkomend pluspunt: een mooi rond koppie.

Ga op je gevoel af. Als jij er gerust op bent kun je je kindje best op de zij leggen, met evt hulpmiddelen.

3. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    "ze" zeggen proberen om je baby elk slaapje anders te leggen. Ene keer dus naar links kijken, volgende slaapje naar rechts. Dat lukt bij de meeste babies natuurlijk niet, en dan is zo`n kussen ideaal.

Proberen houding af te wisselen dus.

Succes!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heeft je kraamhulp je niet verteld dat je je kindje de ene keer met het koppie de ene kant op en de andere keer met het koppie de andere kant op moet leggen dan?
    Dat is iig om te voorkomen dat het achterhoofdje afplat.
    Bij ons ging Thirza dan altijd met haar hoofdje toch weer naar rechts liggen, (voorkeurshouding) en om die reden legden we haar dan om en om op haar zij. Maar als je kindje op de rug liggend het koppie gewoon houdt, zoals jij het leerlegt, dan kun je het dus prima op de rug laten slapen :)

5. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    nee maar hij bepaalt zelf toch ook hoe hij ligt hahaha of zeg ik nu iets doms? hij kon zelf zijn hoofdje draaien welke kant hij op wou en nee daar is ook niks over gezegd..maar hij lag de eerste paar dagen wel op zijn zij omdat hij nog vaak kokhalste sinds de bevalling.. hij was beetje misselijk.. daarna lag hij de ene keer naar links en andere keer naar rechts met zijn hoofdje dus geen voorkeurshouding

6. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

volgens mij is het niet echt te voorkomen. Hier kon Thomas vrij snel zijn hoofdje draaien dus had het geen zin meer. Zou me er niet teveel zorgen over maken hoor

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Geloof me t gaat sneller als je denkt. 1ste maand nergens last van en opeens dacht ik hé das wat platter. In de gaten blijven houden en idd. Fysio bevestigde mijn vermoeden terwijl het cb het wegwapperde met "we hebben wel erger gezien"
    Als ik dus niks gedaan had was t dus wel erger geweest.

De fysio heeft gezegt dat ze sinds het advies is dat beebs op de rug moeten slapen t aantal platte en scheven hoofdje verdubbelt is.

Idd wisselligging op de zij, kan ook wel eens op de rug. En gewoon op de buik. Als je kindje sterk genoeg is om het hoofdje op te tillen op de buik dan mag je wel vertrouwen hebben dat t niet stikt.
    Wij hebben vroeger allemaal op de buik gelegen.

Oké wiegendood enz, maar in andere landen zijn daar weer andere richtlijnen voor.
    Je kunt buikslapen eens uittesten bij t middagslaapje, kijken hoe t gaat. De meeste beebs slapen ook beter op de buik.

Voor mij is t voor een vlgend kindje zeker. Ik kijk naar mn kind en hoe die t lekkerst en beste slaapt. En ik ga niet nogmaals een jaar vol zorgen hebben of t hoofdje weer mooi rond wordt

8. misa

misa Niet meer actief

Tja, helemaal voorkomen kan denk ik niet. Hou de eventuele voorkeurshouding in de gaten en reageer daarop. Lukt het niet om het hoofdje te draaien als hij/zij net slaapt, dan is zo'n kussen misschien wel wat. Af en toe op de zij leggen zou kunnen helpen. En als ze ietsje ouder zijn af en toe in de box op de buik. :)

9. trubbel

trubbel Actief lid

19 jan 2010
    419
    0
    0
    NULL
    Eindhoven (vlakbij)
    Je kunt er vrij weinig aan doen. Luister naar je eigen gevoel en niet naar andere mensen!! Ik heb te veel naar CB geluisterd in het begin en mijn zoontje had dus idd aan 1 kant zo'n afgeplat hoofdje, zag dr echt lullig uit. Na een aantal keren fysio doorgestuurd voor zo'n helmpie.
    Dit heeft hij totaal 4 uur op gehad, hij wou t echt niet krijsen tot en met, was zo zielig. Heb t helmpje opgepakt en letterlijk de deur uitgesmeten... en weer dat commentaar van mensen!
    Je ziet er mooi niks meer van hij heb een mooi koppie!
    Ze draaien op een gegeven moment zelf wel met zn koppie.

10. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

dan is het toch prima? als hij de ene keer aan de ene kant ligt en de volgende keer naar de andere kant is het goed. Mocht hij wel een voorkeurshouding hebben dan kan je in zijn slaap zijn hoofdje draaien of hem afleiden zijn hoofd naar een kant te draaien met speelgoed (want ook als ze overdag liggen is het de bedoeling dat ze met hun hoofd beide kanten opliggen natuurlijk) of je kan de beetntjes de kant op draaien waar zijn hoofd heen moet. Maar als hij geen voorkeurshouding heeft hoef je je geen zorgen te maken hoor! Emma ligt ook mooi allebei de kanten op en haar hoofd is ook mooi rond.

11. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    oke bedankt!

12. vlaflip

vlaflip Niet meer actief

onze kleine meid ging het liefste met haar gezicht naar links toe liggen.
    kraamhulp had al wel gezegd dat ik dan het bedje andersom op moest maken maar dat vond ik zon rompslomp elke keer.
    nu heb ik zowel links als rechts van haar bedje een muziekdoosje staan. En ze draait haar hoofdje naar de richting van de muziek:)

Deel Deze Pagina