Onze dochter word sinds 2 maanden 's avonds volledig in paniek wakker. Bij de huisarts uitlaten sluiten dat het haar oren zijn. De huisarts zei dat het nachtangst is. Nu merken we wel als ze geen last heeft als ze s middags slaapt. Maar ja ze heeft nu de leeftijd dat ze dus niet altijd wil/gaat slapen. Dan kunnen we de klok erop gelijk zetten dat ze dus wakker wordt na een uur tot 2 uur slapen. Huilen, krijsen, overstrekken enz. We zijn er wel achter dat ze dus kalmeert door ff babytv te kijken bij ons in bed. in tussen wrijf ik dan over haar rug of buik en stel haar gerust. Na een minuut a 5/10 gaapt ze een keer en dan wordt ze rustig en zegt dat we weer wil slapen. Dan kan ik haar weer in bed leggen en slaapt ze verder. Ik vind het zo naar om te zien. Merk wel hoe rustiger we zelf zijn des te sneller het over is. Zolang ze 's middags maar slaapt niets aan de hand 's avonds. Dan gaat ze om half 8 naar bed en praat dan nog een uur a anderhalf uur en valt dan rustig in slaap. Deze week is al 2x keer gehad dat ze dus 's middags niet wil/gaat slapen. Ze ligt dan rustig 2 uur wakker te kletsen/zingen. maar ja dan is er 's avonds die nachtangst. Iemand misschien tips?
ja wel bekend mee. er is een periode geweest dat mijn dochter standaard om half 12 wakker werd. Ik heb haar lekker even uit bed gehaald en geknuffeld en dan ging het wel weer. Mijn zoon heeft het ook gehad, maar op een ander tijdstip weer. Volgens mij is dat de periode dat ze gaan dromen. Volgens mij gaat het ook samen met hoeveel prikkels ze overdag hebben gehad. Kijken of je een keer een rustdag kunt inlassen thuis?? kijken waar ze door geprikkeld wordt? Wie weet heeft het daar mee te maken.
ik ben de hele week thuis met haar. Ook na een rustige dag heeft ze dus nachtangst als ze s middags niet slaapt. Heel sporadisch gaat het een avond dan goed.
Niet echt angst, maar wij zetten het licht aan op de gang en de deur van z'n kamer op n kier. Dit wil Sam graag omdat hij liever niet alleen is in t donker.
ze heeft al een nachtlampje op d'r kamer. De deur moet van haar dicht. Deur open hebben we ook al geprobeerd maar dan huilt ze dat de deur dicht moet.
Wij zijn er wel bekend mee, erg vervelend dat je er eigenlijk niets aan kunt doen. Het enige wat werkt is hem eruit laten komen, dan even knuffelen en verder slapen `s nachts of spelen overdag. Je bereikt hem ook niet en als hij al antwoord geeft is het dat hij niets wil... Zoon heeft het zowel overdag als `s nachts. Niets van te zeggen hoe vaak het voorkomt.
Je kunt er niks aan doen. Mijn oudste heeft het al 4 jaar lang vrijwel iedere avond. Duurt 5 min, overstuur huilen, brabbelen, snelle hartslag en zweten. Na een gaap dan is ie 'er uit' en is ie weer 'bij'.
Ai nog steeds? Dacht/hoopte dat er overheen zouden groeien las al ergens dat het met 3 jaar over zou zijn, is bij ons dus ook niet zo. Pff! Kan bij zoon ook wel 20/30 min. duren
ja als ze gaapt dan is het over. Gister riep ze telkens au. Maar als ze wakker is en je vraagt haar waar ze au heeft zegt ze niets. Merk dan ook niet aan haar dat ze pijn heeft. Ze heeft de rest van de nacht ook nog erg onrustig geslapen. Gister wel een drukke dag gehad. Dus had het wel verwacht.
Mijn dochter van 5 heeft het ook sinds 1,5 jaar. Sommige periodes iedere nacht, soms 1x per week. Som duren de aanvullen 5 minuten, soms wel een uur. Wat heel belangrijk is is dat je je kind niet wakker maakt. Erbij zitten en zorgen dat ze zichzelf niet bezeren. Op een moment komen ze in een fase dat ze redelijk"afgekoelt" zijn en dan even troosten. het ziet er heel zielig uit maar je kind weet er niets van. het is een manier van verwerken.
Sorry, maar dat is NIET wat er bedoeld wordt met "nachtangst". Dit is een specifieke aanduiding voor gillend wakker worden en dan de ouders of andere vertrouwde personen niet herkennen, eigenlijk niet wakker zijn, maar wel keihard krijsen. Dat is wat anders dan liever niet alleen zijn in het donker. Tip: als het op een vaste tijd gebeurt zoals bij jullie, of als je weet wanneer het gaat gebeuren, 1 uur ervoor eventjes wakker maken (niet te wakker natuurlijk). Dan gebeurt het niet! Bij mijn dochter was het niet op vaste tijden, maar toen hielp dit zelfs. Je haalt ze dan even uit hun slaap, zodat ze niet te diep in slaap komen. Waarschijnlijk slaapt jouw dochter 's nachts te diep, omdat ze soms die middagslaap overslaat. 's Middags niet slapen = 's nachts dieper slapen. Ik deed het op een gegeven moment gewoon vlak voordat ik zelf naar bed ging. Even aai over de bol zodat ze net een klein beetje wakker werd, en dan zeggen: niks aan de hand, ga maar weer slapen. Tip2: voor het slapen gaan de dag doornemen, wat hebben we allemaal gedaan? Dan verwerken ze daar vast een stukje van. Tip3: dit hoeft echt niet eindeloos te duren. Mijn dochter is er na een paar weken mee gestopt. Paar maanden niet gehad, maar nu is het soms terug. Dus het wil heus niet zeggen dat dit duurt tot ze 4 of 6 is. Tip4: Ik heb het zelf ook en het is WEL een bijzonder vervelende ervaring voor degene die het meemaakt. Ze zeggen altijd dat je kind er niets van merkt, nou geloof me, je kent geen naarder gevoel van duisternis en dreiging als je het zelf meemaakt. Daarom maak ik mijn dochter wel altijd wakker.
Hier ook een dochter van bijna 4 met nachtangst. Inderdaad heel naar om te zien. De ene keer helpt hier rustig op schoot nemen en zeggen 'ga maar weer liggen' en het is klaar. Gisteren (ik zat net dit topic te lezen ...) was het helemaal mis. Ze wil dan niet aangeraakt worden, op schoot zitten gaat net, en mocht ook niet tegen haar praten. Dan is het een vrij heftige (het overstrekken heeft ze ook) en maak ik haar wel wakker, licht aan en zorgen dat ze weer even bij is. Ze had het haar dan ook nat op het hoofd van het zweet. Toen ze bij was is ze gaan liggen, heb ik nog even naast haar gezeten en was ze zo weer vertrokken. Verder goed geslapen vannacht. Ik meende ook altijd (naar wat ik las op internet) dat ze er zelf niets van merkte (kon het me haast niet voorstellen), maar dat is dus niet zo. Hm. Ze spookt wel eens vaker 's nachts, maar dan weet ze de volgende morgen nog heel goed dat ze er uit is geweest. Na nachtangst niet. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel heel naar voor haar zal zijn. Ik hoop ook maar dat het een keer over gaat. En hier merk ik ook wel dat het in drukkere periodes vaker is.
ik ben benieuwd. Vanmiddag ging ze dus ook niet slapen. om 17.00 uur brood gegeten. Toen onder de douche en toen rustig aan tafel een puzzel gemaakt. Beetje gezongen. En toen zei ze mama M. slapen. Oke haar naar bed gebracht en binnen 5 minuten was ze in dromeland. Hier is het niet op vaste tijden. soms is het al na een half uur maar soms ook na 1,5 uur. Ik merk wel als ze dus langer dan 2 uur heeft geslapen dat de angst een stuk minder is als ze het heeft. Als ze na 4 uur wakker wordt is er niets aan de hand. Rustig bij haar gaan zitten werkt dan dus echt niet. Als we babytv opzetten bij ons op slaapkamer is ze met 5 a 10 minuten weer rustig. Als ze 's middags niet slaapt slaapt ze gelijk heel erg diep. en als ze 's middags wel slaapt kan ze soms wel tot half 10 wakker liggen. Ook niet ideaal. maar dan slaapt ze wel rustiger. Helaas wil ze deze week al 4x s middags niet slapen. ik hoop dat het vanavond goed gaat.
Ik kan dus zelf in me slaap ook heel hard staan gillen of dat ik aan de andere kant van de slaapkamer sta. Dus ik herken het wel bij mezelf. Ik moet dan ook altijd ff 10 minuten rustig bijkomen.
Nathan heeft er ook last van al is het de afgelopen periode gelukkig een stuk minder. Eerst dacht ik dat hij gewoon droomde maar na wat googelen kwamen we er achter dat het nachtangst was. Hier kan het ook heel heftig zijn. Nathan is altijd nat van het zweet dan maar ook schreeuwen, schoppen enz. Aanraken maakt het vaak erger. Ik ga er bij zitten en praat zachtjes tegen hem. Soms duurt het 5 minuten, soms wel een kwartier. Heb het zelf ook gehad vertelde mijn moeder. Toen die toevallig een keer bij ons was toen Nathan het had herkende ze het meteen.
Wakker maken doen we alleen als het echt lang duurt en heel heftig. We nemen hem dan even mee naar beneden en als hij weer rustig is gaat hij weer naar bed.