Onze dochter houdt al weken regelmatig haar hoofd vast als ze ligt. Het ziet er niet prettig uit. Ze doet het niet omdat ze het leuk vindt. Net toen ze in haar bedje lag deed ze het ook weer. Ik weet niet wst ik ervan moet denken. Vandaag heeft ze dit ook voor het eerst gedaan toen ze rechtop zat. Ik ben een paar weken geleden naar de huisarts geweest hiervoor. Ik dacht misschien heeft ze oorontsteking. Maar de huisarts zei dat alles er rustig uitzag. ik heb zojuist haar temperatuur opgenomen maar die is prima.tandjes heeft ze niet maar ze doet dit al een hele tijd dus ik denk niet dat ze tandjes krijgt. Ik heb geen idee wat ik hier van moet denken en wat ik nog kan doen. verder gilt ze sinds een paar dagen ineens. De bv als ik een speelgoedje wegpak, maar ook als ze haar hoofd vast houdt, of gewoon zomaar als ze zit of ligt. Is dit normaal? Ze is nu 9 maanden.
Hoe houdt ze haar hoofdje vast, ik kan me er niet echt een beeld bij krijgen. Dat gillen deed mijn zoontje ook opeens, hij ging ontdekken wat hij met zijn stem kon.
Ze drukt beide handjes op haar oren of net boven de oren. Het valt me op dat ze het steeds vaker gaat doen.
Is er misschien met haar geoefend met het liedje klap eens in je handjes? Door jullie of door oppas? Toen ee dat hier met haar deden ging ze Sims namelijk ook opeens met haar handen op haar hoofd
Het lijkt inderdaad wel dat ze ergens pijn heeft. Doet ze het minder als je haar een paracetamolletje geeft? Hoe gedraagt ze zich verder: wil ze nog spelen, kan ze nog goed slapen, etc? Ik zou denk ik toch nog eens naar de huisarts gaan, het kan bijvoorbeeld ook hoofdpijn zijn en geen oorontsteking.
Ze speelt wel gewoon met dingen. Slapen gaat ook goed. Ze houdt alleen bv het speelgoed heel stevig vast. Dat heeft ze altijd al gedaan. Het ziet er allemaal niet heel relax ui op zulke momenten. ik denk zelf ook aan hoofdpijn maar als ik daar op zoek qua symptomen heeft ze dat allemaal niet.
Het zou ook nog een wat ongelukkig troostritueel kunnen zijn. De meeste kinderen hebben een speentje of knuffeltje maar sommige draaien bijvoorbeeld aan hun oor, wat toch niet echt prettig kan zijn, of bonzen met hun hoofd. 9 maanden is ook wel een periode van verlatingsangst, dus misschien is deze wat nare gewoonte een uiting van die spanning?
Hier heeft zoontje het ook een poosje gedaan en wat mij opviel was dat hij het vooral deed als het druk was om hem heen of als er bv. hard geluid was. Hij duwde dan op zijn oortjes, omdat hij het geluid te hard vond of juist als een spelletje om het geluid harder/doffer te laten klinken. Hij deed dan steeds, handjes op en dan weer af. Hier is hij ook heel lang (over)gevoelig geweest voor hard geluid van bv. boormachine, luchtalarm, stofzuiger (de eerste maanden).
Misschien is het zoiets. Misschien is ze gefrustreerd omdat ze iets niet kan. Ze wil vaak dingen die ze nog niet kan. Lastig dat ze nog niet kan praten, dan kon ze het zeggen.