Mijn man is meerdere malen in contact geweest met iemand die tbc heeft.. Persoon wist het zelf ook niet maar die heeft net dus mijn man gebeld om te zeggen dat hij tbc heeft..dit persoon heeft ook in het gezicht van mijn man lopen hoesten (bahh) maar is het noodzakelijk dat mijn man nu een afspraak gaat maken bij de huisarts gewoon om zeker te zijn dat hij(en ik) niet *besmet* raken of is dat een beetje te veel van het goede?? Wat zouden jullie doen?
Ik zou in ieder geval wel even contact met de ha opnemen en het verhaal uitleggen. Dan zal de ha vast wel aangeven wat wijsheid is.
Absoluut gaan testen. Het is namelijk makkelijk te verhelpen als je het snel ontdekt. Is het open of gesloten bij dat persoon? Vroeger, toen ik iets van 11 was, hebben mn ouders het gest omdat ze bij justitie gingen werken. Mijn vader bleek toen gesloten tbc te hebben dus moesten de kinderen ook getest worden. Ik bleek toen ook gesloten tbc te hebben. Mn vader en ik hebben toen beide een flinke antibiotica kuur gehad voor ook iets van 2 maand dacht ik. Maar daarna waren we dr vanaf. Dus absoluut testen. Dan kun je dr makkelijk iets aan doen
Ze bedoelt open of gesloten tbc denk ik. Zou idd even de ha bellen. Toen ik bij vluchtelingenwerk werkte had ik ook eens een zwaar hoestende client en die bleek tbc te hebben. Ik werd getest maar had niets.
Voor de zekerheid even bellen.. Vroeger op de hogere school was een meisje wat ook tbc had.. iedereen wat in die periode een vak samen met haar had moest getest worden..
Ik heb net met mn man gesproken erover en die zei dat het betreffende persoon heeft gezegd dat het open tbc is..
Bij open tbc moet je inderdaad even testen, hebben wij jaren terug ook gehad met een persoon in onze omgeving. Als ik het mij goed herinner kregen wij ook een brief?
Je kan dan de huisarts bellen. Wij kregen toen een mantou (geen idee of ik het goed schrijf) test. Het was op mn arm en na een paar dagen keken ze of er een bultje was gekomen. Succes!
Het zekere voor het onzekere nemen! Huisarts bellen en vragen wat jullie het beste kunnen doen. Het is te verhelpen als je er op tijd bij bent. En dan besmet je anderen ook niet onnodig, als jij/ je man toch besmet bent/is.
Inderdaad de huisarts bellen. Als je man vroeger een bcg vaccinatie heeft gehad dan zal hij een longfoto moeten maken en anders wordt het een mantoux test. Vaak gaat dit laatste via de ggd. Overigens kan het ook best zijn dat er vandaag of morgen sowieso een brief van de ggd op de deurmat ligt omdat deze samen met die man gaan uitzoeken met welke personen hij in contact is geweest omdat die allemaal getest moeten worden. Open tbc is namelijk zeer besmettelijk!
vandaag ons huisarts gebeld deze is op vakantie tot maandag dus morgen gaan we de vervangende bellen, aangezien we vandaag verder geen ruimte hadden om een afspraak te kunnen maken ivm werk en een afspraak in het ziekenhuis voor een HSG(en de vervangende alleen 2 inloopspreekuren heeft van een uur) dus gaan morgen bellen en dan weten we meer
Besef je wel dat je levensgevaarlijk bezig bent door met (mogelijk) open tbc in een ziekenhuis te lopen?! Mijn advies is om direct de vervangende huisarts te bellen!
Ai... klinkt misschien niet heel lief, maar volgens mij is het alles behalve verstandig om nu naar een ziekenhuis te gaan. Daar zitten veel verzwakte mensen. Sowieso zou ik drukte mijden tot je meer zekerheid hebt. Stel dat je wel besmet bent, dan moet je het ziekenhuis informeren die wederom alle patienten op de hoogte moet brengen.
Bij open tbc moet hij zich inderdaad laten testen. Op de basisschool had mijn meester open tbc. Wij moesten dus met de hele school getest worden dmv een prikje. Onze klas kreeg allemaal een buitje en was dus besmet. Toen moesten wij een longfoto laten maken bij de ggd. Mijn longen waren schoon maar bij een aantal klasgenootjes was er wel wat in ee longen te zien. Uiteindelijk heeft iedereen die besmet was een kuur gekregen. De gene met iets op de longen een extra kuur.
Dit en meteen langs de huisarts, desnoods huisartsenpost. En niet gaan werken (thuisblijven) totdat hij zekerheid heeft.