3 jarige moe maar wil niet slapen..

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by roosjuh007, Jun 21, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. roosjuh007

roosjuh007 Bekend lid

Sep 20, 2014
    956
    181
    43
    #1 roosjuh007, Jun 21, 2017
    Last edited: Jun 21, 2017
    Hoi allemaal,

Wij kunnen inmiddels wel wat tips gebruiken denk ik.

Ons zoontje wordt volgende maand 3 jaar en slaapt al vanaf jongs af aan regelmatig moeilijk in.
    Sinds hij twee jaar is slaat hij al steeds vaker zijn middagslaap over, en kort daarna wil hij helemaal niet meer slapen smiddags. Op zich prima, maar hij is wél moe na 12en... en wordt chagrijnig, hangerig, luistert slecht. Allemaal logisch maar ja, als hij het vertikt om te gaan slapen dan wordt het wel knap ongezellig.. Zijn vermoeidheid bereikt zn top rond een uur of 15:00/16:00 en daarna gaan we eten en is hij zowaar weer volledig over zn slaap heen.. Met als resultaat dat we hem of moeten laten brullen (meer boos dan verdrietig) of naast hem moeten liggen, handje vasthouden etc. Eigenlijk is het bijna alle avonden wel raak en gaat hij nooit eens gewoon lekker liggen en rustis slapen. Ik vindt dit echt een probleem worden omdat hij zo veel meer kan hebben als hij goed is uitgerust. De harde aanpak van echt laten huilen is niet goed te doen, enerzijds omdat ik vindt dat het niet nodig zou moeten zijn maar anderzijds ook omdat als hij écht van streek raakt, dan gaat spugen. En dan zijn we helemaal klaar die avond..

Smiddags laten slapen weigert hij pertinent, en als hij (zeldzaam) laat in de middag in slaap valt van vermoeidheid kunnen we hem s'avonds pas weer tegen tienen neerleggen en kan hij wederom niet meteen slapen, wat weer vervelend is omdat hij meestal samen met ons op tijd er weer uit moet.

Enige uitzondering is bij onze gastouder, daar wandelt ie vrolijk mee naar bed smiddags... misschien omdat andere kindjes daar dan ook gaan slapen, verder niks bijzonders daar tov bij ons. Bij ons en bij beide (superlieve) opa's en oma's weigert hij.. heel frustrerend.

avondritueel; meestal eerst in bad, kwartiertje tot half uurtje lekker in bad spelen, pyama aan, vitamientje en twnden poetsen, verhaaltje en naar bed rond 19:00/19:30. Als hij erg moe is dan leg ik hem eerder rond 18:30 erin maar dat maakt meestal weinig uit, blijft zeuren..

herkenbaar bij iemand?

2. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Onze man wil ook niet meer slapen in de middag. Vaak vind ik het prima, maar minimaal 1x per week gaat hij toch nog even. Ik gebruik dan heeeeel pedagogisch onverantwoord de ipad. Hij mag dan even op bed gaan liggen om te een netflixfilmpje te kijken oid. En dat houdt hij ongeveer 10 minuten vol ;). Dan is hij voor minimaal anderhalf uur vertrokken.
    Misschien vind je dit geen oplossing voor de middagen, omdat hij dan later slaapt. Hier is dat ook wel een beetje zo, maar hij knapt er toch beter van op dan hem de hele week door te laten rennen.

Is er verder iets anders aan het bed bij de oppas? Heeft zij een echt bed of een ledikant? En wat hebben jullie? Onze zoon heeft een gewoon bed. Hij kan daar dus zelf in en uit. Ik liet hem ook weleens gewoon in zijn kamer spelen en dan koos hij er ook gerust voor om even te gaan loggen met zijn speen en koekel.

Het lijkt bij jullie meer een machtstrijd te worden dan niet willen slapen. Ik denk dat je dat even moet doorbreken.
    Je zou ook het volgende kunnen proberen. Zeg je zoontje dat als hij lief op bed blijft liggen (slapen hoeft niet) dat je hem dan zo een kusje komt geven. Doe dit vervolgens ook binnen 1 minuut. Zeg dan dat je zo weer terugkomt als hij nog steeds lief in bed ligt. Doe dit dan binnen 2 minuten. En bouw dit op totdat je kindje slaapt.
    Ik kreeg deze tip van een tripleP cursus.
    Mijn dochter reageerde toen heel verbaasd en was erg blij dat ik steeds terugkwam. Gezien zij op zolder sliep en ik heen en weer bleef lopen, ben ik in haar buurt de was gaan doen elke avond. En dan telkens terug om nog een kusje te geven. Na een tijdje waren de kusjes niet meer nodig en had ze er genoeg aan dat ik in de buurt was. En een kusje gaf als ik dan naar beneden ging.
    Jaren later moet ze er nog wel eens aan denken en vraagt ze of ik de was wil gaan doen. 'Gewoon omdat ik dan nog even naar uw billen kan kijken :)'

roosjuh007, rijo, Wenda and 1 other person like this.
  3. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Wat lastig! Hier is dat niet aan de hand, maar als onze jongste niet wil gaan slapen en blijft huilen/mopperen dan halen we hem er vaak weer uit om hem dan een kwartier of half uur later weer terug op bed te leggen. Dan heeft hij nog even geknuffeld, slokje water gedronken, nu met dit warme weer loopt ML soms nog even een blokje om met hem. (18 maanden) Meestal is die aandacht voldoende en valt hij zonder gemopper in slaap als hij weer op bed gebracht wordt.

4. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,328
    10,294
    113
    Sinds uk helemaal van zijn middagslaapje af is (sinds een half jaar max een half uur) gaat hij zonder piepen , roepen, huilen, slapen. Bij elke avond was hij aan het vervelen. (Net 3)

Het duurde bijna een maand voor hij echt gewend was aan overdag niet meer slapen.

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heeft hij niet gewoon honger in de namiddag, als je zegt dat hij weer opgeknapt is na het eten?

rijo likes this.
  6. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Inderdaad checken of hij geen trek of dorst meer heeft.
    Mijn zoon van bijna 3 wil 's middags ook niet meer slapen. Hij wil wel boven uitrusten, met als gevolg dat hij toch 2/3 uren slaapt :roflmao: Wij noemen het dus uitrusten ipv slapen. Je zou ook met hem kunnen afpreken dat hij ook zachtjes op zijn kamer mag spelen ipv slapen. Dan is hij toch even in een vrij prikkelarme omgeving.

7. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier gaan ze tegenwoordig om 11.30 naar bed. Slapen als een blok. Maak ze na een uur wakker. Deed ik ze later naar bed lukte het niet.
    En in de avond gewoon rond 19.00 er in :)

8. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,272
    25,745
    113
    Mijn jongste dochter was ook vroeg klaar met de middagdutjes, maar had nog wel een rustmoment nodig. Ze zat toen ook op het kdv en daar lieten ze de grotere peuters rusten ipv slapen. Dan gingen ze allemaal op een matje liggen en sommigen voelen dan toch nog in slaap en anderen niet. Dus dat heb ik gepikt en ben het middagdutje rusten gaan noemen. 'Nee je hoeft niet te slapen, je mag wakker blijven, maar wel even rusten.' En dan viel ze af en toe toch in slaap of ze rustte idd even uit en dat was dan ook goed.

Je kan ook op andere manieren rustmomenten inbouwen. Even gaan wandelen met de kinderwagen. Even wat tv kijken in de kinderstoel met een tussendoortje. Of lekker op de bank liggen.

9. roosjuh007

roosjuh007 Bekend lid

Sep 20, 2014
    956
    181
    43
    Thanks voor de tips meiden

@JJ1980 op de ipad mag ons zoontje ook indd, hij valt er alleen helaas niet bij in slaap. Hij komt wel met een filmpje of ipad echt tot rust, maar het maakt voor de avondslaaptijd helaas niet uit.
    Het enige andere wat de oppas heeft is een campingbedje ipv een ledikantje wat wij hebben. Over een maandje krijgt hij zn eerste 'echte' bed, hij is dan immers alweer 3, maar ik hou mn hart vast, ik weet nu al dat hij steeds eruit zal komen.

@MirW even stukje lopen werkte bij ons voorheen ook wel goed indd, maar sinds een jaar wil hij niet meer in de wagen, maar echt lopen (rennen :rolleyes:)
    eruit halen doen we alleen als het om een of andere reden echt paniek is, als hij zou hebben gespuugd bijvoorbeeld. Komt gelukkig niet zo vaak voor maar mede omdat we het niet laten escaleren door toch maar bij hem te blijven.

@Shakes @rijo had indd gekund, maar we eten altijd smiddags wat en hij is al moe als ik hem ophaal bij de gastouder, dan heeft hij ook net een broodje op. ik heb echt het idee dat hij na het avondeten simpelweg weer over zn ergste vermoeidheid heen is. Even op zijn kamertje spelen heb ik liever niet, maar alleen omdat het dat zo laat wordt voordat hij eindelijk zal slapen, hij houdt dat soort dingen op karakter eindeloos vol, want moe is hij echt wel.

@Iris86 heerlijk als het zo gaat!

@Adje valt te proberen! ik zal het een rusten gaan noemen ipv slapen, dat woord heeft inmiddels een lading gekregen

vandaag is het 19:45 geworden, en ging het dit keer redelijk goed. met gemopper en geklets heeft hij er een half uur /drie kwartier over gedaan denk ik. Blijft zonde, maja, hij slaapt!! :roflmao:

10. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    ZL loopt dan ook zelf hoor! Helpt een beetje om hem wat meer moe te krijgen, en hij geniet er erg van, zo`n ommetje met papa. Nee, wij wachten niet tot het paniek is. Blijft hij mopperen en huilen dan is het duidelijk dat hij nog niet wil/kan slapen en halen we hem eruit.
    Fijn dat het vanavond beter ging, 19.45 is een prima tijd, toch?

11. roosjuh007

roosjuh007 Bekend lid

Sep 20, 2014
    956
    181
    43
    Klopt, prima tijd opzich zolang hij niet te vroeg weer wakker wordt

Share This Page