Weerbaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mama van 2 meiden, Jan 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Min dochter is nu 20 maanden; al een echte peuterpuber, kan goed zeggen wat ze wel en vooral NIET wil, maar heb t idee dat ze dit op t kdv minder doet, met name bij oudere kindjes. Ze laat dingen van zch afpakken en probeert t dan wel terug te pakken, maar gaat hier niet mee door en vraagt ook niet om hulp. Nu denk ik dat ze voor t laatste nog wat te jong is eigenlijk...
    Ze slaat / duwt zelf nog helemaal niet en is helemaal verbaasd als anderen dit wel doen.
    Ze vindt t super op t kdv en is erg op de andere kindjes gericht. Maar ik ben zo bang dat ze zich nogal op d'r kop laat zitten door de 3-jarigen. Aan de andere kant hoort dit er ws ook wel bij neem ik aan. Ze heeft eerder de neiging om te schrikken en weg te lopen dan wat terug te doen, ik zou tegelijkertijd ook niet blij zijn als ze iedereen maar sloeg of duwde; t is dus ws ook nooit goed :D

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ze is natuurlijk nog vrij jong en misschien zit t wat in haar aard, terwijl ze thuis best een felle dame kan zijn

2. jette30

jette30 Actief lid

Jan 4, 2008
    202
    0
    16
    Heel herkenbaar! Mijn zoontje is 2,5 en een echte kat uit de boom kijker op het kdv. Thuis is hij meer dan weerbaar genoeg.... En in rustige situaties waar hij alles kan overzien ook wel meer. Dan is het een heel ander kind. Het is zelfs zo dat hij spullen af laat pakken van jongere kindjes, maar meestal toch wel van oudere.
    Ik heb binnenkort wel een gesprek met de leidsters, want ik maak me er wel een beetje zorgen over. Aan de andere kant denk ik dat het juist goed voor hem is op het kdv omdat hij dan kan leren voor zichzelf op te komen.
    Ik denk dat jouw dochter nog wel wat jong is om hulp te vragen... waarschijnlijk heeft ze er zelf niet zoveel last van en gaat ze vrolijk verder met een ander speeltje.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier ook herkenning.

Mijn zoontje is thuis wel goed op zijn gemak, maar op het KDV is dat toch moeilijker. Maar het gaat wel steeds beter.
    Een half jaar geleden hoefde een kindje hem maar aan te kijken, of hij gaf het speelgoed al af. Tegenwoordig houd hij het stevig vast, en geeft heel soms een duw aan een kindje dat het probeert af te pakken.

Ze leren het wel, maar de ene is nou eenmaal ook beter daarin, dan een ander. Ze krijgt vanzelf wel door dat ze hetzelfde kan doen als de oudste kindjes..

4. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat het wel heel normaal is dat ze op het kdv minder vrij dan thuis is. Hoevaak komt ze daar?
    Ook heeft ze met verschillende leeftijden te maken en moet ze leren daarmee om te gaan. Je kunt het voordoen, of met de leidsters overleggen of ze daar wat mee kunnen doen (helpen voor zich op komen en voordoen).
    Is nu nog niet zo'n probleem denk ik, maar wel in de gaten houden of het over een tijdje wel meer komt (voor zichzelf opkomen). :)

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Mijn kids gingen/gaan nooit naar het Kdv, dus ervaring heb ik niet, maar ik neem aan dat de leidsters er toch wel op letten dat de kleintjes niet ondergesneeuwd worden door de groteren?

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ja hoor tuurlijk letten ze op, maar ze zien natuurlijk niet alles en ws laten ze sommige dingen ook gebeuren; altijd ingrijpen heeft ook niet altijd zin.
    Ze ging altijd maar 1 dag, nu 1,5 daar zal t idd ook aan liggen.
    Ze speelt wel met kindjes van vriendinnen (tussen 1,5 en 2) en ze bijt op zich wel van zich af, maar wat stilletjes dus als ze t dan opgeeft oid heb je niet altijd in de gaten wat er gebeurt.
    Maar ja ...ze is nog jong, die weerbaarheid moet denk ik ook nog komen toch?

Share This Page