wanneer noem je nou dat je kind zindelijk is ? mijn zoon is nou vanaf vrijdag al bezig met zindelijk vanaf dat momen hebben we de luier af, het ging eigenlijk gelijk goed op een enkele ongelukje na vandaag is die naar de psz geweest en helemaal droog! hij heeft wel op de wc gezeten maar hij had niks gedaan we zitten nu op dag 4 waarvan hij dus overdag droog is maar wanneer zeg je nou hij is overdag zindelijk?? in mijn ogen is hij al zindelijk maarja morgen kan het ineens anders zijn
Ik noemde mijn dochter (overdag) zindelijk toen ze ongeveer een weekje droog was. Toen wist ik wel zeker dat ze echt geen luier meer omhoefde. En ik noemde haar 's nachts zindelijk toen ze ook ongeveer een weekje droog was 's nachts. Een vriendin van mij noemt haar kindje zindelijk terwijl dat nog poept in de luier. In mijn ogen is dat niet zindelijk. Maar zo zie je maar dat iedereen een andere invulling van zindelijk heeft. En ongelukjes kunnen ook zindelijke kinderen gebeuren. Mijn dochter ging zaterdag naar toilet maar redde het net niet op tijd om haar maillot uit te doen en toen ging het mis. Dikke tranen heeft ze gehuild. Heb gezegd dat het niet erg was. Maar ze vond het zelf vreselijk.
ik vind je kindje wel zindelijk en ongelukjes horen erbij. Ik vind ze zindelijk zodra ze geen luier meer nodig hebben.
ik vroeg dat aan cb.hun definitie was:wanneer n kind voordat plas of poep weet dat ie moet en als je hem/haar dan naar wc brengt(of zelf gaat) dat ie dan het werkelijk doet. een kind dat beseft dat hij niet overal n altijd kan poepen en plassen en dat het op wc/po moet. en inderdaad ongelukjes horen erbij zeiden ze. voor mij gevoel is het meer dat het kind helemaal zelf nr wc gaat, daarna zichzelf schoon kan maken, doortrekken handen wassen,broek omhoog. en snachts zonder luier slaapt. dat is mijn mening. misschien als ze ouder dan 4-5 jaar zijn. tot die tijd zitten ze in de zindelijkheidstraining. en de ongelukjes horen erbij!
Als jij als ouder het aandurft om geen luier meer om te doen bij je kind is je kind zindelijk (ook buiten de deur). Ongelukjes horen erbij maar moeten niet meer heel regelmatig komen. Oja, en het kind moet het zelf aangeven in mijn definitie. (plassen voor het slapen, voor een autorit e.d. natuurlijk daar gelaten)
Oh ja was ik nog vergeten te melden. Het zelf aangeven inderdaad. Dan hebben ze m.i. pas echt het besef van wat poepen en plassen op de wc inhoudt. Mijn dochtertje was 2 toen ze zindelijk was. En gaf ook zelf aan geen luier meer te willen. Die heeft ze toen ook meteen niet meer om gehad. Na een kleine week durfde ik het zelf aan om ook met haar buitenshuis zonder luier op pad te gaan. Dat is altijd goed gegaan
Jeeeej mijn dochter is dus echt zindelijk hihi. En ze droogt ook netjes het wasbakje op het toilet uit na het handen wassen
Als een kind zelfstandig aangeeft dat hij moet plassen en dit ook niet meer in zijn broek doet. Zelf vind ik je kind elk 2 uur op de wc zetten niet zindelijk zijn. Dus aangeven dat het naar de wc wil, ophouden tot hij op de wc zit en loslaten van plas en ontlasting en de controle hebben over de spieren door ook op de wc te plassen en niet in zijn broek. Ongelukj zie ik niet meteen als niet zindelijk. Dit hoort erbij en leren ze van. Nog even proberen op te houden om dat laatste Lego blokje te plaatsen leverd hier nog wel is een probleem op bij zoon lief . Is zijn plasser al aan het druppen en zijn onderbroekje jat voor hij gaat renne. Je hoort dan ook " o nee PLASSE"
Klopt, zindelijk heeft alles te maken met de controle over de kringspier en de bekken. Als het kind de drang aanvoelt en vooral deze kan controleren, is het zindelijk. Dat heeft niet zozeer te maken met wel of geen luier dragen, want er zijn genoeg kinderen die zonder luier rondlopen waarbij de ouders in de gaten houden dat het kind op tijd gaat plassen en het kind regelmatig op de wc zetten. O en handen wassen, afdrogen, aankleden enz is onderdeel van de opvoeding. Heeft verder weinig met zindelijk te maken. (kinderen die hun handen niet wassen na toiletbezoek zijn nog steeds zindelijk, alleen wat minder schoon )
dan bestaat ook zoiets als 'zindelijkheidstraining' niet.want het is volgens jou een totaal lichaamlijk gebeuren. een kind kan het wel allemaal aanvoelen maar totaal geen zin kan hebben om het op wc te doen, of bang zijn, of niet begrijpen dat het echt op wc moet etc. die zijn dan, als ze zonder luier rondlopen zindelijk maar minder schoon? als ze echt klaar zijn met de training dan hebben ze hun ouders niet meer nodig. billen vegen, handen wassen, doortrekken horen bij het 'niet in broek plassen'.vind ik. wat je beschrijft klinkt eerder als begin, de voorwaarde van zindelijkheidstraining. bekken en kringspier sterk genoeg en het kind heeft daar controle over etc. maar volgens CB, en volgens overgrote deel van de ouders is het kindje van ts gewoon zindelijk. dat kan ze ook gewoon zeggen.
Nee hoor, het meeste hiervan zeg ik helemaal niet. Ik zeg niet dat het puur lichaamlijk is. Ik zeg dat het zindelijk zijn betekent dat het kind (of een mens, een dier, vul maar in) zijn eigen behoefte kan beheersen, zelf. Bij een kind betekent dat dat het kind inderdaad zelf de drang aanvoelt, deze kan ophouden, aangeven dat het moet poepen/ plassen, en pas laten gaan op het moment dat hij zelf beslist. Dit af en toe vergeten en ongelukjes terzijde, niemand is perfect. Zonder dat de ouders dit in de gaten moeten houden, en het kind om de zoveel tijd op de wc moeten zetten oid. Ik heb het overigens helemaal niet gehad over het kindje van ts, ik antwoord de vraag in zijn algemenheid. Overigens vraag ik me af wat handenwassen ed met zindelijk te maken hebben? Dat is een heel belangrijke onderdeel van onze hygiene, maar heeft verder niks met zindelijkheid te maken, maar met opvoeding. Een kind in een ander werelddeel, die uit zijn stam naar de bosjes loopt om te plassen en dan in zijn blootje terugloopt, is net zo zindelijk als onze kinderen. De invulling van alles wat wij wel of niet doen rondom poepen en plassen is onderdeel van onze cultuur. NIet zo zeer van de natuurlijk behoefte. (verder totaal offtopic, maar het lijkt me raar om te zeggen dat bijv iemands kind niet zindelijk is omdat ie vergeet handen te wassen op de wc?)
thanks voor de antwoorden T voelt het prima aankomen rent dan naar de wc en plast/poept dan ook maar moet hem uiteraard nog in de gaten houden haha en ongelukjes horen erbij maar ben al erg trots op hem sochtends als we naar school gaan doe ik nog wel even een luier om maar dat is puur omdat het sochtends echt heel koud is en we net bezig zijn en ik geen zin heb dat ie straks met een blaasontsteking loopt maar als we dan weer thuis zijn is zijn luier gewoon droog
Ik vind het ook best lastig te zeggen wanneer ze nu echt zindelijk zijn. Op zich als ze zelf zeggen dat ze moeten plassen / poepen en je de deur uit gaat zonder extra setje kleding. Onze dochter zegt bijna altijd zelf dat ze moet plassen, maar niet als ze druk ergens mee bezig is. Op het kdv zegt ze niks, maar plast ze op de wc als ze haar er heen sturen. Ze kan (bij een lage wc) wel zelfstandig naar de wc, dus broek aan en uit, poetsen (al poets ik wel na) en handen wassen. Omdat ze soms te druk ergens mee bezig is, zoals een filmpje kijken 'vergeet' ze het nog af en toe, max 1 keer per week. Ik vind haar dus ook nog niet helemaal zindelijk.
Mijn dochters hebben thuis of elders nooit ongelukjes, behalve op het KDV. Daar gaat het meestal 1x mis op de dag. En ik denk vooral omdat ze te veel in hun spel zitten. Overigens heeft mijn dochter vandaag expres haar broek EN schoenen ondergeplast op kdv, omdat ze wist dat ze dan leuke regenlaarsjes aan zou krijgen . Ben nog steeds niet uit onder welke noemer ik dit moet plaatsen (peuterstreken?).
hahah dat zeg ik dus ook niet over iemand anders kind. ik zeg juist dat ze haar kind wel zindelijk kan noemen.volgens cb en volgens de algemeen geldige opvattingen. ik zeg alleen dat ik een andere mening hebt dan wat men zindelijk noemt. als de ouders niet gewend zijn hun handen te wassen leert t kind het op deze manier. het gaat er om dat de ouders helemaal niets hoeven te doen voor kids poep en plas. nogmaals: er zijn wel kinderen die de controle hebben maar echt niet willen dat het op wc gebeurt. die heb je echt. hier regelmatig topiks. het kind heeft dan niet het idee dat het altijd op wc moet(of po) maar af en toe wel in de broek kan etc omdat hij niet snapt dat het niet zo schoon is dat mama alles weer schoon moet maken. of kinderen die gewend zijn staand te poepen ipv zittend. terwijl kring spier wel functioneert. die ouders krijgen vaak advies om een beloningsysteem in te voeren. ik vind bijvoorbeeld op po poepen plassen ook niet helemaal zindelijk.(dat is een fase in de zindelijkheidstraining) we zijn hier al weken bezig met een beloningsysteem om po helemaal weg te kunnen laten. ik probeer zoontje met stickers leren om het altijd op wc te doen ipv af en toe op po. hij blijft dus wel droog maar soms wil hij het op po doen(geen probleem maar liever op wc)hij is dus naar mijn mening nog niet helemaal klaar met zijn training. zoontje vindt dat hij zijn po ergens neer kan zetten om daarna er in te plassen. hij snapt wel dat ik (of hijzelf) het daarna in wc moet gooien, maar hij vindt dat nog normaal. (is ook normaal vr zijn leeftijd) als het kind de ouders dus helemaal niet meer nodig heeft dan is de zindelijkheidstraining afgerond.tot die tijd zit het kindje naar mijn mening nog in training. het is vaak dat jij voorbeelden geeft uit andere wereld delen. maar wanneer zo een kindje dat gewend is om het in bos te doen hiernaartoe komt, moet hij ook getraind worden om het op wc te doen, handen wassen etc. cultuur aspect is geen reden om de zaak te reduceren tot 'controle hebben over poep en plas via kring spier of bekken' want ook in die vreemde culturen hebben ze geen pampers, kinderen leren zo vroeg als 3-4 maanden oud door ouders ergens vastgehouden te worden om te poepen en plassen. sommige culturen hebben baby plekje waar ze baby vast binden,ergens zittend neerzetten zodat babies plas poep ergens in gaat. en juist in die culturen nemen dus de ouders de zaak over vr n langere periode,kind om de uur naar bos brengen etc. nogmaals: het is dat de complete zaak zelfstandig is.
o jeej, dat bedoelde je? hahaha, ik maak het nooit droog na het handen wassen.hoort het zo in NL? goed om te weten.want als ik ergens op bezoek ben moet ik die ook droog maken?anders vindt men me onbeschaafd?nee echt n vraagje.
ik denk/vind dat het kind zindelijk is zodra het geen luier meer nodig heeft. een ongelukje kan gebeuren een keer maar als het kind over het algemeen geen luier nodig heeft vind ik het al zindelijk.
Haha ja die bedoelde ik. Weet niet of het gebruikelijk is in NL eerlijk gezegd. Bij ons thuis in ieder geval wel hihi. Dan hangt niet altijd alles vol met waterdruppels.