Peuter niet meer zindelijk na komst broertje

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by sara1988, Nov 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sara1988

sara1988 Bekend lid

Jun 3, 2012
    849
    0
    16
    Nederland
    Onze dochter was sinds begin juli zindelijk, zelfs snachts.. Soms nog wel eens een ongelukje maar dat kan..
    Sinds haar broertje is geboren half september is ze niet meer zindelijk..
    De reden is dat ze toch weer veel te vaak in haar broek plastte en ze ruim een week meer bij de oma's heeft door gebracht dan thuis omdat haar broertje een dikke week in het ziekenhuis heeft gelegen en dit heeft ook veel impact op haar gemaakt..
    Hebben jullie tips haar toch weer zindelijk te krijgen?
    Zonder pamper laten lopen heeft niet zoveel nut.. Ze vindt een natte en vieze broek niet erg daar blijft ze gerust in rond lopen zonder wat te zeggen dus daar is ze niet vies van..
    Belonen heeft ook geen zin want ze mag stickers plakken en een cadeau uitzoeken maar dat interesseert haar ook niet..
    Benieuwd naar jullie tips!

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hoe oud is ze? Geef je haar genoeg één op één aandacht zonder de baby?

3. sara1988

sara1988 Bekend lid

Jun 3, 2012
    849
    0
    16
    Nederland
    Ze is bijna 3,5 jaar en ze krijgt genoeg aandacht en mag ook mee helpen, maar soms moet ze ook leren dat ze niet altijd kan helpen

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar krijgt ze ook aandacht zonder dat broer daar op enige manier bij betrokken is? Dit gebeurt namelijk wel vaker als kindjes het gevoel krijgen dat alleen baby-zijn volwaardige aandacht van mama oplevert... Vandaar dus het opnieuw in de broek plassen.

Als dat niet het probleem is, denk ik dat je het enkel kan wijten aan de spannende tijd. En dus niet boos worden, maar veel positieve aandacht geven op andere momenten.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,932
    113
    Misschien helpt het wanneer je benadrukt dat zij al groot is en zo flink. verder geen aandacht schenken aan het broekplassen, gewoon verschonen (als in schone kleren aanreiken en vieze kleren aanpakken en wassen, verkleden kan ze vast voor het grootste deel zelf). Alleen maar de positieve dingen benoemen. Als je met de baby bezig bent haar vragen iets te pakken ofzo en dan 'dankjewel, wat handig toch zo'n grote zus die zo flink helpt', dat soort complimentjes. En een paar keer per week echt iets met haar apart doen.

Onze dochter vroeg ontzettend negatief aandacht de eerste periode dat haar broertje er was, ze was toen 2,5. Toch gaat het wel over, er gebeurt natuurlijk ook heel veel zo'n periode en mama is gewoon ineens minder beschikbaar voor de oudste, dat moeten ze leren maar is natuurlijk wel even lastig.
    Onze dochter kan zich nog ontzettend aanstellen als ze zichzelf moet aankleden of naar de wc ofzo (nu 4,5). Bij haar is het hoe minder we zeggen, hoe meer ze uit zichzelf doet. Dan komt ze ineens aanlopen 'kijk ik heb mezelf al helemaal aangekleed!' . En als we gaan lopen opjagen van toe nou schiet nou eens op dan doet ze echt niks meer. Dus ik zou geen aandacht schenken aan het broekplassen, alleen maar het positieve benoemen.

6. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter had dat ook. Tot 6 keer per dag een natte broek.
    Ik heb reservekleding neergelegd die ze echt niet mooi vond. (een overall). IK heb toen rustig tegen haar gezegd dat op de trap haar reservekleding lag en dat ze dat aan moest na een ongelukje. Toen was ze diezelfde dag nog zindelijk. Ook hadden we een beloningssysteem opgehangen voor de droge dagen. Even positieve aandacht.

Share This Page