Wie o wie! ja ik weet dat peutertjes druk kunnen zijn, en dat is absoluut ook geen probleem. maar vraag me wel het volgende af. ons zoontje van 2(maart) is mega onrustig met het naar bed brengen en tijdens de nacht. elke middag/avond is het weer trammelant, hij blijft maar om zich heen roepen “kijk kijk kijk” en dat kan gaan om een vlieg, een plint of een kastdeurtje of noem maar wat op... Daarnaast wil hij absoluut niet gaan liggen, of zijn speen knuffel etc. Uiteindelijk leggen we alles in zn bed en lopen maar weg na een aantal keer herhalen dat het slaaptijd is. daarnaast word hij geregeld paar keer per nacht brullend wakker omdat; Hij op zijn buik ligt Zn dekbed los ligt Of noem maar iets. Ik vind het vervelend maar vooral ook voor hem.. Hij is zo druk/onrustig. is dit herkenbaar voor iemand misschien?
Heb even gauw gegoogled... hij is zeker zeer gevoelig... zijn oudere broertje ook wel, maar lang niet zo erg als nmr 2. hij reageert ook best heftig in emoties, maar lang niet alle punten komen overeen.(wat ook niet hoeft natuurlijk...) bedritueel.. Alle kids krijgen beneden schone luier en tandjes poetsen en dan gaan ze alle drie (3,5/2/8mnd) tegelijk naar boven/bed. Peutertje slaapt alleen op een kamer..
En televisie/ipad etc gebruik voor het sllapen gaan? Misschien even 1 op 1 rustig boekje lezen of de dag doornemen?
Hier sluiten we ook altijd af met een verhaal. Onze zoon is ook gevoelig maar dan hoogstimulatief. Na het eten gaat er geen tv meer aan en mag hij niet op de tablet (inmiddels alweer 6) Na het hele ritueel, omkleden tandenpoetsen is het tijd voor een verhaaltje en vertellen we beide nog 1 leuk ding van de dag (is er pas bij gekomen sinds hij 5 is) Wanneer hij echt onrustig is snachts kan het aan 2 dingen liggen, te veel gedaan op een dag of juist te weinig uitdaging gehad, dan kan hij ook niet de dag goed afsluiten want dan is hij nog niet moe genoeg
Na wat ik googlede net denknik hier ook meer aan hoogstimulatief.(allemachtig wat een woorden..) De oudste is ook een jongen en het zijn ook echte jongens, zodra ze wakker zijn staan ze op AAN... tot en met naar bed gaan. Wij gaan zeker even proberen of we de avonden anders af kunnen gaan sluiten , en dus apart van elkaar. Wat uitdagingen betreft, die missen hier misschien wel wat te veel, want áls ik al eens wat wil proberen te doen met beide heren word het vaak ruzie.. dus ben er dan gauw klaar mee. Misschien moet ik het toch eens een week doorpakken (of meer) en kijken hoe hij daar op reageert! Hij is ook duidelijk toe aan psz, hier had hij net 2 ochtendjes van mogen proeven tot de lockdown kwam Thanks iig! En als je nog meer tips hebt, of sites dan hoor ik ze graag
Ach gosh wat sneu. Net even kijken en dan niet meer mogen. Nou tips helaas nog niet want we lopen er zelf nog heel hard tegen aan. De combi met waarschijnlijk hb zal niet helpen. Wij weten wel hoe harder je er tegen in gaat(roepen) hoe harder je het terug krijgt. Net als wanneer je geen goede dag hebt dan krijg je dat net zo hard terug. Uitdagen kun je doen via smart games, als ieder een eigen spel heeft kun je ze beide helpen maar dan heeft iedereen zijn eigen ding. Wil je een spel uitproberen dan zou ik kijken naar een cooperatief spel. Dan speel je samen tegen het spel. Als ik met onze zoon wat nieuws doe leg ik hem ook wat we verwachten. Gaat hij dan verveken of gek doen dan stopt het. Hij weet dit ook en is dan wel boos maar krijgt geen melddown omdat hij dit wist. Kan soms ook een nieuwe poging krijgen maar dan weet hij dat hij echt nog 1 kans heeft. Duidelijk zijn en heel consequent is dan heel belangrijk. Wanneer we nee geven als antwoord is het vanaf kleins al aan met een waarom. Dat gaf hem rust en begreep hij het beter. Overigens kwam hij al snel aan met mama ik heb een plan, we kunnen ook eerst.... Hij zal altijd proberen of het dan toch niet anders kan. Creatief in oplossingen. Al moet ik zeggen dat hij nu sneller boos is en opgeeft in plaats van denken in oplossingen. We zijn ook echt aan het einde van de dag op. Het is wat je zegt hij gaat aan en stopt wanneer hij slaapt. Daarom ook aan het einde een verhaaltje, dan mag hij nog 1 ding vertellen en dan hebben we een hele opsomming met slaap lekker, droom iets moois, we houden van jou (loop inmiddels de trap af) en beneden nog lekker slapen. Dan zegt hij dat nog en is ook gelijk het laatste wat hij mag zeggen. Klinkt omslachtig en langdradig maar hier helpt het als een tierelier. Sinds we dat doen riep hij niet meer elke 5 min omdat hij nog wat wou zeggen.
Bizar, het is of ik het verhaal van ons lees, alles komt zon beetje overeen met ons oudste zoontje van 4! Nooit wat achter gezocht verder eigenlijk....
Als je weet in welke hoek je moet zoeken dan kun je er beter mee omgaan. Nou ja dat is de bedoeling. Soms is het alleen net of om de zo veel weken de gebruiksaanwijzing in een andere taal is. Het binnen zitten helpt hier absoluut niet bij. Hetzij fijn zijn wanneer alles weer min of meer normaal is