hoi dames, mijn vraag is hoe straffen en belonen jullie. ik noem een voorbeeld. mijn zoon wil niet s avonds niet eten, wat doen jullie dan? groetjes
Hou oud is je zoon? Hier is het als ze niet wil eten dan niet. Verder is het echt per situatie weer anders...
Hallo, Als onze dochter (2 jaar en 3 maanden) niet wilt eten schenken wij daar geen aandacht aan. ze moet gewoon aan tafel blijven zitten. als wij het eten op hebben dan krijgt ze een toetje want dat hoort ook gewoon bij de maaltijd. Maar onze dochter heeft periodes dat ze soms niet wil eten of maar een paar hapjes eet. of alleen het vlees. wij gaan er geen strijd om maken. groetjes
dat heb ik ook geprobeerd geen aandacht aan geven. niet eten dan niet. maar hij blijft dan ook niet aan tafel zitten. wat doe je dan? mijn zoon is 3
Heb je nog de kinderstoel van vroeger waar hij niet uit kan? Soms helpt het om samen in de supermarkt iets uit te kiezen. Of het samen klaar te maken. Ik maak er ook wel eens een spelletje van. Over het algemeen speelt dit bij heel veel kinderen, het is de leeftijd. Maak er vooral geen groot drama van want dat veroorzaakt alleen maar meer problemen. Vraag ook eens waarom hij niet wilt eten. Met bv spaghetti kwam het hier door de saus. Nu maak ik eerst een bord voor mijn dochter voordat ik er saus voor mezelf aan toe voeg. Het lievelingseten van mijn dochter is gekookte aardappels zonder jus. Tja hoe verzin je het? Maar goed dat eten we hier dus veel en stamppotten (eventueel wat kookvocht toevoegen dan wordt het wat lekkerder voor ze). Loslaten werkt ook goed voor allebei. Hij krijgt heus wel voldoende voedingsstoffen binnen hoor. Geef anders wat meer fruit?
Bij het eten straffen wij niet. Je eet wat je wilt eten/nodig hebt, en daar leggen we liefst geen druk op (of hoogstens dat we haar wat aanmoedigen). Belonen doen we uiteraard wel! Gewoon door te benoemen dat het lekker is, dat ze zo gezellig zit te eten, etc. Maar ook als ze niets eet (wat hier regelmatig voorkomt) benoem ik soms toch dat het wel gezellig is bijvoorbeeld. Zelf heb je ook wel eens minder trek! Bij andere dingen is bij ons de 'hoek' de consequentie voor gedrag wat niet gewenst is. Bijvoorbeeld iemand duwen, dingen expres stuk maken of niet luisteren. Ik word dan niet boos, maar geef haar eerst duidelijk aan dat ze een keuze heeft: luisteren of in de hoek. Zij mag dan kiezen en als ze niet luistert gaat ze in de hoek. Niet op een bestraffende/boze manier (probeer ik), maar gewoon duidelijk en eerlijk. Sommige dingen zijn duidelijk genoeg op zichzelf (bijvoorbeeld iemand pijn doen of iets stuk maken) en dan waarschuw ik niet. Als ze mijn jongste bijvoorbeeld expres wegduwt ofzo, dan zeg ik niet eerst dat ze dat niet mag doen, dat weet ze best en dan gaat ze gewoon direct in de hoek (met uitleg). Meestal blijft ze 2/3 minuutjes in de hoek staan, en dan ga ik er naartoe en praten we het even uit. Ze zegt dan sorry. Andere straf/consequentie heb ik nog niet echt gebruikt. Ja soms meehelpen opruimen bijvoorbeeld, maar niet vaak.
Oh, en wij zijn vanaf jongs af aan gewoon heel duidelijk geweest: we zitten altijd allemaal aan tafel tijdens het eten (tenzij je ziek bent ofzo). Ook al hoef je niets, ook al weet je dat van te voren, het is een moment samen. We hebben er ook nog een riempje in zitten, maar soms is ze dwars en laten we haar weer kiezen: luisteren (= aan tafel zitten) of in de hoek. Dan weet ze het vaak wel!
heb geen kinderstoel meer. hij mag soms zelf mee uitkiezen. en hij vind het prachtig om mee te koken. ik vraag dat idd wel eens, waarom hij niet wil eten en zegt dan dat zijn buikje vol zit (toetje past altijd) of niet lekker vind. het gaat mij niet om de voedingstoffen, maar gewoon de gezelligheid aan tafel. als hij niet wil eten gaat hij ook vervelen, van tafel of mij slaan als ik er geen aandacht aan geef. dat vind ik zo moeilijk, want dan ga ik hem wel straffen voor het slaan en dan is de gezelligheid al weg. probeer hem ook af te leiden, met te vragen wat hij allemaal gedaan heeft vandaag.
@gentle mijn zoontje blijft niet in de hoek staan, hij maakt er dan een spelletje van om er steeds uit te komen.
Dan moet je m terug blijven zetten.. Al is het 100x Na een paar x gaat t lampje wel branden en blijft hij wel staan hoor
hmm mja.. als hij het grappig vindt dat jij boos bent.. dan gaat er ergens iets mis. mijn man zou zeggen: dan ben je niet boos genoeg geweest.
Kom je ook wel een beetje serieus over? Niet zo van nou liever ga jij even lief daar in het hoekje staan? En wat doe je normaal gesproken dan als ie gaat lachen? Geef je het dan op?
@saskia dat is een goede. 'dan ben je niet boos genoeg geweest". nogmaal als hij gaat lachen gaat hij naar zijn kamer toe. hij gaat dan krijsend bij het traphekje staan. daar word je niet echt rustig van
Gelukkig hebben wij aan tafel op dit moment geen problemen, eten mag maar hoeft niet. Maar je zit wel gewoon bij ons aan tafel. Luisteren ze niet dan gaan ze voor straf 3 minuten op de gang en mogen ze het daarna weer proberen. Wat hier trouwens ook erg goed helpt is dingen verdienen. Zo was het elke avond drama om mijn dochter naar bed te brengen. Nu vertel ik haar dat ze een verhaaltje voor het slapen gaan kan verdienen door gewoon papa en haar broer een kusje te geven en zonder mopperen mee te gaan naar boven. De eerste 2 keer heeft ze haar verhaaltje "verspeelt" en sindsdien gaat ze gewoon lief naar boven. Voor dingen als slaan/schoppen/sputteren (tong uitsteken en dan sputters maken) hebben we een non tolerantie regel. Als ze het doen dan mogen ze meteen 3 minuten op de gang en daarna mogen ze weer terug komen. De jongste kwam in het begin ook steeds van het krukje af, heb haar 1 keer uitgelegd dat de straf zo alleen maar langer duurde en haar steeds weer terug gezet. Nu blijft ze wel meteen de 3 minuten zitten (oke ze gilt dn wel steeds om mama)
Het klinkt echt als heel erg uitproberen. Mijn zoontje zit nu ook in zo'n fase. Consequent zijn is het sleutelwoord denk ik. En heel veel geduld. heb je geen gang ipv een hoek? In de hoek is de verleiding natuurlijk erg groot om even om te kijken om te zien wat er gebeurd. Een slaapkamer zou ik op deze leeftijd nog niet gebruiken om te straffen. Daar zit veels te veel afleiding. Zeker als er ook nog speelgoed staat. Straf is niet leuk, een slaapkamer is dat vaak wel.
Zoon3,5 als hij niet wilt eten... Pech maar je blijft wel aan tafel zitten. Toetje krijgt hij wel Dochter bijna 2 idem Ik maak me niet zo druk als ze savonds niet willen eten want smiddags krijgen ze meestal een stevige groentensoep zelfmade by mommy
ik heb een gang. ik heb al een tip uitgeprobeerd van het steeds weer terug zetten. ik heb hem wel zeker 100x terug gezet, maar hij bleef op een gegeven moment zitten en begon te huilen. hij had echt spijt dat hij had gespuugd. 15 min later spuugde hij nog een keer. maar zij meteen sorry. en zag aan hem dat hij het meende. als hij iets niet mag kan hij ook wel een gaan slaan. meteen op de trap. het kost wel veel energie, maar werpt nu al zijn vruchten af! super bedankt. maar welke dingen zien jullie door de vingers?
ligt er maar net aan wat jij belangrijk genoeg vind om een strijd erover aan te gaan. Omdat onze zoon autistisch is is het hier het handigste om 1 gewoonte per keer te veranderen (de ergste op dat moment) en de rest door de vingers te zien. Eenmaal afgeleerd (we zijn nu met zijn tong uitsteken bezig) zit dat bij hem opgeslagen dat hij daarvoor een time out krijgt en komt dat gedrag een stuk minder vaak voor.
Hier is geen "door de vingers zien". Julia snapt heel veel en weet dingen heel goed, en ik ben liever gewoon direct duidelijk en consequent. Dat bouw je natuurlijk op vanaf dat ze klein zijn, maar er zijn nu geen dingen die ik haar laat doen of laat gebeuren die ik niet zou willen. Als hij uit de hoek komt, zou ik hem gewoon terug zetten. Je hoeft niet boos te worden, gewoon duidelijk zeggen: Je mag nu kiezen, of je gaat op je stoel zitten, of je gaat in de hoek/gang/krukje. Hij kiest met zijn gedrag. Gaat hij niet zitten, dan zet je hem op die plek en elke keer dat hij er af gaat/weg gaat zet je hem terug. Gewoon letterlijk, steeds terug draaien of terug zetten. Niet boos worden, wel zou ik aangeven dat het zo alleen maar langer duurt! Hier werkt mijn rust heel erg goed, zodat ze ziet dat het mij niets uitmaakt, ze doet maar lekker, maar dat ze zichzelf tegenwerkt (zij moet uiteindelijk langer in de hoek staan, ik niet!). Jouw emotie lokt bij hem ook emotie uit. Waarom ben jij boos? Er is gedrag en een consequentie, that's it, daar hoef je eigenlijk niet boos over te zijn!