Hoi Dames, Mijn dochter is nu 10,5 maand. Ze kruipt niet en staat ook niet. Ze zit wel heel stevig.. Vind het toch wat aan de late kant. Hebben jullie hier ervaring mee? Groetjes!!
Volgens mij valt dat wel mee...mijn neefje kroop pas toen hij ruim 1 jaar was. Ik zou me er dus nog niet al te druk over maken. Ieder kindje doet de dingen in zijn of haar tempo.
hier geen ervaring mee. Mijn oudste zoon liep en rende door de kamer heen met 9 mnd. Mijn middelste met 10 mnd,en mijn meisje zette haar 1ste stapje los met 8,5 maand. Ikzelf was 11 mnd toen ik los ging staan en 14 mnd oud loslopen.
Hier ging ze bij 11,5 mnd optrekken aan tafels en zo... Kruipen deed ze overigens bij 9,5-10mnd en toen ging ze ook zelf zitten. Eerste stapjes los waren bij 15 maanden en écht lopen bij 17 maanden. Dus je kindje is helemaal niet laat hoor! (en je kunt het toch niet dwingen!)
Volgens mij valt het reuze mee hoor! Mijn zoontje is nu 9 maanden en kan sinds 2 weken zichzelf optrekken aan de spijlen van de box, tafel etc en blijft dan wel een tijdje staan. Maar niet los hoor! En hij kan dus weer niet zitten...kukelt zo weer om! Volgens mij ontwikkelen ze gewoon datgene wat op dat moment hun interesse heeft. Als ze snel kunnen lopen zullen ze met andere dingen vaak weer langzamer zijn dan kindjes die nog niet kunnen lopen, ookal is dat mss niet direct zichtbaar. Ikzelf liep trouwens pas met 15 maanden en mijn man met 20 maanden dus volgens mij heeft ze dan nog wel even.
Ieder kind ontwikkelt zicht op zijn/haar manier. Mijn zoontje kroop rond 7 mnd en trekt zich zelf op aan tafel/muur/bank ed vanaf 8,5 maand. Stapt ook voorzichtig langs meubels. Hij kan ook direct weer zitten of gaat op zn hurken hangen en gaat dan zitten..
Dochter trok zich met 5,5maand op aan onze handen tot sraan. Ging met 9,5mnd zelfstandig in de box staan Begon kort daarna met rond te stappen on de box terwijl ze zich vast hield. Staat nu sinds een paar weken los, staat sinds deze week echt stevig genoeg los om n de handjes te klappen. Zet soms 1of2 stapjes naar ons en gaat dan weer kruipen. Volgens mij redelijk gemiddeld maar ze 'praat' je wel de oren van t hoofd, probeert echt klanken na te zeggen. Daarentegen liep t dochter van.een vriendin een.weekje na haar eerste verjaardag los, stond al erg vroeg en klom ook al.overal op. Maar ze zegt nog niet zoveel. Ieder kindje ontwikkeld zich op zijn/haar eigen manier en snelheid. Je dus niet te druk maken. En.volgens mij is t gemiddelde ouder om te kruipen en staab dan wat jou kindje nu.is.
Ze is niet laat, het past allemaal binnen de gemiddelde. De meeste babys verlopen deze motorische ontwikkeling in een bepaalde volgorde: rond draaien op de buik, tijgeren, kruipen, zelf gaan zitten vanuit kruipstand, en dan zich optrekken tot staan vanuit de kruipstand. Daarom is het heel belangrijk dat ze vooral niet te veel zit, dat bevordert de motorische ontwikkeling niet, maar belemmert deze eerder. Vanaf de billen komt een baby niet veel verder.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal haar wat vaker op haar buik leggen, zodat kruipen/ bewegen gestimuleerd word!! Groetjes
Was gister bij het cb en tussen de 9 en 12 maanden "moeten" ze gaan teigeren, je oog valt vaak op dé uitzonderingen die al lopen met 10 maanden maar alles op z'n tijd